Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lära mig surfa på en 100-litare?

  • rosen

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 22:55
    Rasmus_W;479959 wrote:
    Jag brukade aldrig ha upphalningslina på mina riggar men sen skaffade jag en formularigg och de är grymt jobbiga att vattenstarta om vinden är minsta byig, plus att det oftast går fortare att dra rigg. Nu har jag upphalslina på alla segel och tycker det är väldigt användbart. Hur vattenstartar du kvickt när masttoppen pekar åt lä och bomänden pekar rakt ner? Jag har inte kommit på nåt som går fortare än att hoppa upp och dra rigg.

    Sen tog jag intryck av Peter Hart som i nån artikel skrev att viktigaste anledningen till att nästan ingen drar rigg är att de flesta är usla på att dra rigg och drar rigg ungefär lika bra som första gången de stod på en bräda medan de vattenstartar mycket bättre än de gjorde när de började vattenstarta.

    Det handlar inte om hur snabbt man gör det, oftast bara om hur mkt energi man förbrukar och vattenstarta kan man göra nästan utan ngn energiförlust. Dra rigg känns oftast 10ggr jobbigare om det går att vattenstarta.

    Du kan ju ligga o guppa, använda vinden o vågorna och din enda ansträngning blir ett litet ryck när det ska upp.
    Att jämföra med balansakten plus att riggjäveln ska upp, sen står man stilla utan tryck i seglet och ramlar lättare i än när man kommit upp från vattenstart.

    Vi kanske pratar olika strlk el ngt, men 7.5 nedåt i ok vind måste ju vara lättare (mindre energi, oftast snabbare) o vattenstarta. Speciellt om brädan börjar komma ner lite i liter

  • carl-r

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 23:19

    Jag tycker det är skitjobbigt bara att få riggen att flyga. Sen är ju vattenstart inget problem. Men över 6.0 när hela mastfickan är full med vatten och seglet clewfirst, choppet driver, då är det mycket mindre jobbigt att dra rigg för mig. Men det är väl taskig teknik. (Cambersegel förståss)

    Sen har jag en easyuphaul (upphalslina med ögla man fäster i kroken på selen) å den är grymt bra till stora segel. Man slipper dra den första jobbiga biten å kan tömma seglet på vatten innan man drar upp resten.

  • galenpanna

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 07:07

    Alltså, jag jobbar liksom så att kunna allt. Ska det va så ska det va, liksom… Tänker lära mig att stå på brädan och få upp segelhelvetet, även om det verkar som att många tycker det är jobbigast.
    Det var för övrigt så jag gjorde när jag provade. Stog aldrig i vattnet. Och startade alltså. Annars stog jag i vattnet lite då och då…;) Men, så klart vill jag kunna vattenstarta med. Det ser ju jävligt coolt ut!

    Men brädans storlek kan väl inte ha betydelse för hur man får upp seglet? Eller?

    Tackar även Ola H för att du drog av 10 kg. Känner mig lätt som en fjäder… 🙂

    Galenpanna

  • pedersen

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 07:17

    Som nybörjare är det tok mycket lättare att dra rigg på en stor bräda. På en liten bräda börjar det bli jobbigt när man har vatten till knäna 😉

  • ola_p

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 07:19

    @Galenpanna 480020 wrote:

    Men brädans storlek kan väl inte ha betydelse för hur man får upp seglet? Eller?

    Jo, fast indirekt. Ju mindre bräda desto svårare att hålla den i balans. Man måste stå precis rätt när de blir riktigt små. Jag kan tillexempel dra rigg på min minsta vågbräda, som är så liten att jag sjunker till höften när jag står stilla på den. Men det är svårt och kräver att det blåser så jag direkt kan börja segla/hänga mig i riggen. Då har jag kanske 3-4 sekunder på mig från att jag börjar dra upp seglet tills dess att jag behöver vara i seglingsposition om det skall flyta på bra. Går det långsammare blir det väldigt chansartat och slutar oftast med en vattenstart.

    Är man grön så känns brädor på <100 liter ungefär så att dra rigg på. Lite extra stabilitet gör stor skillnad.

  • pedersen

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:11

    Jag har inte använt upphalningstamp på varken detta eller förra årtiondet. Brädan på min avatarbild har det, men bilden är väl från -84, skulle jag tro. Är jag ensam om detta? Är det verkligen många som har en tamp till brädor under 100-liter? Nyfiken……..

  • ola_p

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:25

    @Pedersen 480035 wrote:

    Jag har inte använt upphalningstamp på varken detta eller förra årtiondet. Brädan på min avatarbild har det, men bilden är väl från -84, skulle jag tro. Är jag ensam om detta? Är det verkligen många som har en tamp till brädor under 100-liter? Nyfiken……..

    Robby Naish kör ju upphalstamp i vått å torrt… Är inte det skäl nog?

    Jag hade fram tills nyligen (bommen gick av, orkar inte flytta tampen till den nya), det är användbart när man seglar freestyle inomskärs (byigt). På småprylarna kan man ibland rycka upp riggen med upphalstampen om man klantat till det så man tappar seglet. Fast egentligen kan man likaväl ta i masten, särskilt på segel <5.0 med rdm.

  • pedersen

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:32

    OK ser fördelen. Typ seglet ligger i medvid i och fel riktning. Kan ju bli en del simmande med segel för att komma i vattenstartsposition. Mitt alternativ till detta brukar ju vara att trilla åt “rätt” håll och lägga seglet rätt;-) Kanske skall göra som Robban, har ju trots allt en tapp som följde med bommen.

  • ola_p

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:34

    Antingen det, eller att man råkar stå upp på brädan. Då är det oftast snabbare att dra upp seglet i masten eller upphalstampen.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:45

    @rosen 479993 wrote:

    Det handlar inte om hur snabbt man gör det, oftast bara om hur mkt energi man förbrukar och vattenstarta kan man göra nästan utan ngn energiförlust. Dra rigg känns oftast 10ggr jobbigare om det går att vattenstarta.

    Du kan ju ligga o guppa, använda vinden o vågorna och din enda ansträngning blir ett litet ryck när det ska upp.
    Att jämföra med balansakten plus att riggjäveln ska upp, sen står man stilla utan tryck i seglet och ramlar lättare i än när man kommit upp från vattenstart.

    Vi kanske pratar olika strlk el ngt, men 7.5 nedåt i ok vind måste ju vara lättare (mindre energi, oftast snabbare) o vattenstarta. Speciellt om brädan börjar komma ner lite i liter

    Javisst. I många fall är det mycket jobbigare att dra rigg än att vattenstarta och då vattenstartar man. Det är bara det att i vissa lägen är det faktiskt lättare att dra rigg. Det handlar framförallt om att om riggen har ramlat i perfekt “dra rigg-position” så är det väldigt ofta rejält energikrävande att få den i vattenstartsposition. Det omvända gäller också, en rigg i perfekt vattenstartsposition är ofta jobbig att slänga över till dra rigg-läge. Därför tycker jag att det är bra att vara bra på bägge metoderna.

    En upphalslina är dessutom en sak till man kan ta tag i för att rycka och slita i riggen och det kan vara bra.

    Sen har storleken absolut betydelse i det här fallet. En 5.0:a vattenstartar ofta nästan av sig själv. Att vattenstarta ett racesegel på 10-11 kvadrat är en pärs. Simma, simma, simma. Efter en stund lyfter masten. Simma lite mer så kommer seglet sakta uppåt. Inte skota in för hårt, då stallar seglet och bakänden på bommen sjunker rakt ner. Samma sak om man kommer in i ett vindhål, riggen sjunker tillbaka ner i vattnet och man får börja om. Nu är det visserligen en rejäl ansträngning att dra upp ett så stort segel med, men man vet att det kommer funka och därmed är valet enkelt.

    Däremot brukar jag vattenstarta min 9.7:a när jag är på Öland för där har dom inte vindbyar/vindhål ens när det blåser 5 m/s. Och beachstarta är alltid att föredra på grunt vatten även om grunt är en definitionsfråga när man har 62 cm djup fena.

  • nachoman

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:49

    För oss som seglar i skärgården där vindhål och droppande vind är vanligt är upphalstamp en självklarhet. Jag skulle aldrig dra ut utan upphalstamp, även då det för tillfället blåser mycket. (det är ju inte så att den är i vägen en massa)

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:49

    @Pedersen 480035 wrote:

    Jag har inte använt upphalningstamp på varken detta eller förra årtiondet. Brädan på min avatarbild har det, men bilden är väl från -84, skulle jag tro. Är jag ensam om detta? Är det verkligen många som har en tamp till brädor under 100-liter? Nyfiken……..

    Du är verkligen inte ensam om det. Jag lärde mig vattenstarta 1988, min första sommar, när jag fortfarande hade en “330-bräda” och efter det slängde jag upphalslinan nästan bums för nu var jag “funboardpilot” och behövde inte sånt larv som upphalslinor. Sen gick det sådär 10 år innan jag skaffade en igen.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 09:01

    @Galenpanna 480020 wrote:

    Alltså, jag jobbar liksom så att kunna allt. Ska det va så ska det va, liksom… Tänker lära mig att stå på brädan och få upp segelhelvetet, även om det verkar som att många tycker det är jobbigast.
    Det var för övrigt så jag gjorde när jag provade. Stog aldrig i vattnet. Och startade alltså. Annars stog jag i vattnet lite då och då…;) Men, så klart vill jag kunna vattenstarta med. Det ser ju jävligt coolt ut!

    Jag tycker du ska titta på en freeride med ungefär 120-130 liters volym, Det kommer funka att dra upp seglet på den, fenan på ca 40 cm kommer betyda att du måste hålla dig på minst 40 cm djupt vatten för att kunna beachstarta men det är både bra och dåligt. När du beachstartar på midjedjupt vatten eller mer så gör du i praktiken en vattenstart minus rigglyftet. I de där sommarbrisarna du vill segla kommer brädan gå som ett skott.

  • hellgren

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 09:49

    ok, min åsikt.. Upphalstamp har jag.. Körde ut mitt i en farled vid hönö en gång och vinden dog, glad att jag hade tampen på där.. Dock så drar jag i stortsätt aldrig rigg. Det tar sjukt mycke energi.. Och jag lägger hellre min energi på att åka på brädan än att försöka komma iväg med brädan. Visst, det kanske beror på att jag inte lärt mig att dra rigg ordentligt. Men ska man va helt ärlig så använder jag det så sällan att jag hellre läggen energi på att lära mig fullfartsgippen eller nått trick eller vad som helst.

    Sen den här hysterin om att det inte går att dra rigg på vissa brädor osv, vad pratar ni om? Jag väger typ 95 kg och drar utan några större problem rigg på min 117 litare. Har dragit rigg nån gång på min 95:a också. Klar det blir svårare, men som nybörjare tycker jag nog ändå man ska satsa på att lära sig beachstarten. När man kan den så behöver man inte fundera så mycket på vad man ska ta sig till när man väl e uppe, för då åker man redan.. Ska man dra rigg är ju det bara ett av momenten för att få fart. Nej, köp en bräda på straxt över 100 liter, gå in för högt du väger ju för F mindre än min våtdräkt när den e vattenfylld. Vill du dock bara “söndags segla” då kan du väll kanske ge dig på 130+ brädorna. Men ni hade ju redan en segelbåt.. När ska du använda den om du inte tänker surfa i vindar över 8? 😉

  • natalie

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 11:52

    hej

    jag började själv surfa förra sommaren och hyrde då först några gånger samt var med på göteborg damsektions “prova på dagar” där jag hade Silja line varianten på brädor. Tröttnade rätt snabbt på det och köpte därefter en 112 liters freestylebräda vilket var mitt smartaste drag. Lite instabilt är det så fort det vågar men när det är platt går det fint

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lära mig surfa på en 100-litare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.