Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Limma ihop delaminerad footpad

  • Limma ihop delaminerad footpad

    Publicerad av dude på 30 maj, 2015 vid 10:51

    Hej!

    Det finns så många av er här som har erfarenhet av det här så jag tänkte slänga iväg en fråga innan jag prövar det här limmet jag hittat på ByggOle.

    Så här ser i alla fall footpadsen ut på ena sidan, på andra ställen är den intakt. Här är limmet jag hittat.

    Vad tror ni? Är det ett bra lim, tänkte jag gör som Daniels här att jag virar plastfolie runt det för att trycka fast det medan limmet torkar.

    På limmet står det:
    “Ftalat-fri och livsmedelgodkänd MS-polymer för t.ex limning av speglar, cellplast, sten, trä och metall, till fogning av badrum/golv, samt fönsterkitt.
    Häftar mot de allra flesta material med undantag av silikon, PP-plast, PE-plast samt PTFE.

    Härdar snabbt, ythärdad på 8 minuter, 6 mm fog genomhärdad på 24 timmar vid 23 grader Celcius (50% RH).
    Limmar starkt – 27kg/cm2.
    Krymper/rinner inte, förblir flexibel (elasticitet 12,5%).
    TEC7 är luktfri, innehåller inga skadliga lösningsmedel och motstår mögel/bakterier.
    UV-stabil och mycket åldringsbeständig.
    Temperaturstabilitet: 30 till 95 grader C.
    Har god motståndskraft mot kemikalier och tål att frysa/tina i patron.
    Kan användas vid minusgrader som tätningsmassa.
    Lagringstid minst 18 mån i oöppnad patron.”

    Ja, vad säger ni? 🙂

    Hälsningar,

    Niklas

    hakuna svarade 1 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • m-c

    Medlem
    30 maj, 2015 vid 12:27

    Kan säkert funka. Tycker annars att det ser ut som en tillfälle där “spraykontaktlim” är lämpligt.
    (förstår att du inte vill byta bort den brädan bara för att padsen börjar tröttna, EPIC shape😉)
    /Måns

  • dude

    Medlem
    30 maj, 2015 vid 13:12

    Tack M C.

    Spraykontaktlim är kanske det jag borde använda.

    Väntar lite till men annars tar jag bara och lägger i ett tunt lager av det limmet jag har här och trycker runt med plastfolie…

  • erree

    Medlem
    30 maj, 2015 vid 15:14

    @dude 733373 wrote:

    Tack M C.

    Spraykontaktlim är kanske det jag borde använda.

    Väntar lite till men annars tar jag bara och lägger i ett tunt lager av det limmet jag har här och trycker runt med plastfolie…

    Vet inte om detta gäller ditt lim också men många polyuretan/trälim härdar av fukten i luften, sätter man detta i ett slutet utrymme kanske det har problem att härda? Isf kan man spraya på lite vatten så går det av 🙂 Jag limmar alltid padsen med liquisole, funkar utmärkt o släpper aldrig igen.

  • raggarn

    Medlem
    30 maj, 2015 vid 17:27

    ……!!!!! oooopppppss …vattenspraya polyuretan-lim = att det böjar skumma…….
    blir väl dubbelt så tjock pad eller…???

    ett tunt lager av din Tec7a ska väl funka ….om man inte har kontaktlim ( den giftiga me döskallar..!!) eller liquisole (som har lite längre torktid innan det härdat ordentligt …så Torö imorn …njaa tveksamt )

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 juni, 2015 vid 05:28

    Kanske för sen att svara men ändå.

    Jag har inte provat nån MS-polymer men borde väll funka. om du testade meddela gärna resultat
    Själv hade jag kört på Kontaktlim, Casco s7 funkar bra men man får vara försiktig så man inte får lim utanför, då blir det fult brunt.
    MS-polymer härdar med fukt och värme, så det kan nog ta lite tid “inne” mellan Padsen.

    Tror det viktigaste är att det är ett elastiskt lim.

    Kan tipsa om en nödlösning, dubbelhäftande matttejp, kommer inte hålla länge men man kommer ut direkt, sen kan det bli ett elände att få väck klisterrester men det får man ta isåfall.

    Lite förtydligande, det var inte plastfolie jag lindade runt utan packtejp som jag “överstäckte” plastfilmen hade jag imellan pads/bräda och tejpen för att inte få klisterrester på brädan.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 juni, 2015 vid 18:09

    Björn – vad tror Du om epoxi eller epoxilim? Själv ruttnade jag på en carbonbräda med några år på nacken sedan den hade fått mängder med små skador. Jag köpte någon dryg halvmeter pads-matta på Surfspot (just denna var inte självhäftande), la väv under och plastade fast den med epoxi. Fixningen är inne på andra säsongen nu och det har inte släppt. På en av mina isbrädor har jag likadan padsmatta som jag också fäst med epoxi.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 juni, 2015 vid 20:03

    Epoxi går alldeles utmärkt att limma pads mot brädan (en hård yta) antagligen det bästa.
    Men nu var det ju en dubbelpads som delaminerat och då är ju bägge materialen elasiska. Då bör även limmet vara elastiskt.

  • dude

    Medlem
    10 juni, 2015 vid 09:57

    Tack för kringinfo så att det känns bra det jag gjorde för att få det fixat. Har funkat helt utmärkt än så länge, ser som nytt ut. Att det dessutom gick att köra på den här lilla brädan på Torö här om kvällen är en riktig bonus haha! 🙂 M C, ja, jag gillar och är inkörd på den här brädan 😉

  • john1

    Medlem
    10 juni, 2015 vid 13:36

    Har själv provat “LiquiSole” till samma problemet. Det fungerar, men tar lång tid att torka. När du tryckar till med viktbelasting etc. under torkningen så kan ev. något flyta utanför padsen, men det gör inte så mycket. Om det bara är ett lite område så har jag andvänt Superlim som också kan appliceras vid kantena för att säkra sig att det fungerar.
    JJ

  • jlhp

    Medlem
    25 maj, 2022 vid 11:33

    Så här ser min bräda ut nu. Nästan samma bild, ha, ha. Hade lite gammal halvtorkad Liquisole liggande så provar med det denna gången, får se hur det blir…

    Attachment Image
  • pete

    Medlem
    25 maj, 2022 vid 14:07

    Vet inte om det är det bästa, men jag har med framgång kört sånt här mellan delaminerade fotpaddar (typiskt med Fanatic-brädor för mig): Casco Superfix https://www.casco.eu/se/casco-produkter/?pc=162&p=3034
    Funkade betydligt bättre än vanligt kontaktlim tyckte jag.

  • safesurfer

    Medlem
    31 maj, 2022 vid 22:47

    Vad tror ni om neoprenlim typ black witch? Är det inte typ samma som kontaktlim. Står i valet och kvalet mellan pu lim och neoprenlim som jag har hemma.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    1 juni, 2022 vid 07:52

    Limmet måste va elastiskt. Sikaflex 591 skulle jag använda.

  • hakuna

    Medlem
    7 juni, 2022 vid 12:44

    Haha, jag hade exakt samma problem med min sån bräda. Vart aldrig bra, körde bla med kontaktlim. Har som tur är inte råkat ut för det igen, men följer tråden ifall någon har ett lyckat resultat.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Limma ihop delaminerad footpad

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.