Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Margarita – El Yaque våren 2008

  • k-man-2

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 11:48
    Klint;437786 wrote:
    Det där är jag inte helt säker på. Så vitt jag vet är vaccination mot Gula Febern är bara ett inrese krav OM du åker in från ett annat land till Venezuela som har gula febern i sitt land. det är inget inresekrav om du kommer från Sverige. Vaccinationskortet kan man stoppa ner djupt i väskan det är ingen som vill titta på det.

    yepp, sorry om det där. rättelse:
    gula febern, anmärkning 1. Giltigt intyg om genomången vaccination mot gula febern krävs vid inresan till landet om du senaste 6 dygnen vistats i infekterat land, men inte om du reser direkt från Sverige. Intyget utfärdas på vaccinationscentraler.

    hur är det med hängselen. tillåter de att man tar den som handbaggage eller räknas den till saker som kan användas som tillhygge?

  • klint

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 11:53

    Det är ju inget vasst föremål så jag tror inte det ska bli några problem att ta med i kabinen. Tänker ta det mest nödvändiga, däribland sele, i handbagaget. Har ett byte i Frankfurt och det händer allt som oftast att incheckat bagage kommer bort.

  • mahi

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 15:50
    Bjornen;436942 wrote:
    OK såg nu att dom har ändrat på hemsidan. Spännande undrar vad vi får för modeller då jag har bokat och betalt för en screamer 94 och N-trance !? Är det något jag bör ändra ?

    //Björn

    Björn,

    Har du bokat el Yaque? Hoppas ni har bättre tur med vinden än vi hade. Var 5 v i Venezuela varav 3 på el Yaque jan-feb 2005. Minsta segel jag använde var 5.9, och det endast 2 ggr. Körde mest 7.9…

    När sticker du/kommer du tillbaka?
    Sticker du själv eller åker frugan med oxå?

    Magnus

  • bjornen

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 16:14

    @mahi 437832 wrote:

    Björn,

    Har du bokat el Yaque? Hoppas ni har bättre tur med vinden än vi hade. Var 5 v i Venezuela varav 3 på el Yaque jan-feb 2005. Minsta segel jag använde var 5.9, och det endast 2 ggr. Körde mest 7.9…

    När sticker du/kommer du tillbaka?
    Sticker du själv eller åker frugan med oxå?

    Magnus

    Tjena Magnus,

    Jepp det blev El Yaque med Ving 7/3 – 21/3 och frugan hänger på (har hyrt prylar åt henne också på Mistral):smile: När det gäller vinden så hoppas jag också på flyt. Förra året åkte jag till Sotavento 1v och fick en dags segling 😡 vill inte vara med om det igen. Hur går det med renoveringen hemma ?

    //Björn

  • chris

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 18:24

    @spinout 437732 wrote:

    OK, hur många dagar var det så, ett par dagar eller hela veckan? Grejjen är väl tyvärr att vinden kickar in först runt 13-14 ofta?

    När det gäller gulafebernvaccinationen tror jag att det kan vara skillnad om man åker via fastlandet (alltså mellanlandar caracas) eller om man flyger direkt stockholm-margarita men det är absolut värt att kolla upp med flygbolaget eller liknande.

    Torsdag -lördag var värst. Söndagen var det i stort sett normalt igen.
    Vinden är bäst på eftermiddagrna men även förmiddagarna kan vara ok.

  • bonasurf

    Medlem
    14 januari, 2008 vid 20:39

    Kom hem för några timmar sedan.
    Har varit där i 3 v 22:a dec – 14:jan.

    Det har blåst nästan varje dag. Väldigt regelbunden vind men kanske inte superstark.

    Planen var med tanke på de lättare vindarna dock bara att kitesurfa och med en 12:a har jag fått massor av dagar. Men det gick ju inte köra alla dagar med tanke på bakteriefloran.

    dvs Appropå gula feber diskussionen.

    Det är något som går runt i El Yaque. Ruffel och bågläkaren i byn(köp hans dyra piller de funkar) säger att det är en europeisk epedemi som blommat upp i det varma klimatet. Jag misstänker kranvattnet.

    Blev sjuk efter några dagar och är fortfarande inte riktigt ok. Gick i vågor(bara sjukan tyvär ;-)) magen-kräk-magen-magen-uttorkning-feber-magen-magen.
    Tror att minst 80% av de vi träffade där åkte på det mer eller mindre.

    Lite durre får man ju räkna med men det här var något alldeles extra. Kände mig som en fiskmås när jag flög runt med kiten. Dvs inte säkert att passera under mig 😉

  • blabussen

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 07:08

    av 11 svenskar på vårt hotell åkte 9 på magprylen.. doktorns piller hjälpte men när tjejen kom hem åkte hon på det igen, det började lite på mig.. Vi växlade genast över till blåbärssoppa och skorpor, jag åt inget annat på 3 dagar, frukost lunch och kvällsmål.

    Då blir det bra ganska fort men växla inte över till vanlig mat så fort det blivit bra då kan det blossa upp igen. Svenska doktorer ger inga piller, bara råder en att hålla diet.

  • bjornen

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 07:33

    Finns det något sätt att skydda sig från detta, hygien, passa sig för viss mat mm ? Trist att behöva vara sjuk flera dagar :frown: Ska man köpa någon medicin och ta med sig eller finns allt på plats

    //Björn

  • fastforward

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 08:29

    Vaddå, 9/11 – vad är det för jäkla odds? Fortsätter det såhär så avbokar jag resan. 1-2 dagars magsjuka kan jag acceptera men att bli långvarigt sjuk har jag ingen lust med.

    Hur pass utslagen blir man och hur länge sitter det i?

  • andreasalm

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 09:42

    hm, Jag kom hem från El Yaque 28:e december… va bara där 2 veckor men jag har inte en susning om vad ni pratar om? Vadå sjuk? Inget jag märkte, såg, eller hörde nånting om.

  • k-man-2

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 11:24
    Bjornen;438589 wrote:
    Finns det något sätt att skydda sig från detta, hygien, passa sig för viss mat mm ? Trist att behöva vara sjuk flera dagar :frown: Ska man köpa någon medicin och ta med sig eller finns allt på plats

    //Björn

    tråkigt att höra om er som blev sjuka. själv ska jag hålla mig till följande när jag är där och håller tummarna så att jag slipper råka ut för samma öde:

    – ät bara tillagade saker, inget rått. frukt kan man äta om de har skal (typ banan eller apelsin)
    – inget kranvatten.
    – ingen is i drinkarna.
    – kolla alltid korken på vattenflaskan du köper (ibland fyller de på tomflaskor med kranvatten)
    – undvik mat från gubbar med en låda på magen. ät på restaurang istället (atti ska ju ha en bra)
    – …?

    sen kan man ju höra på apoteket vad de rekommenderar att man ska ta med för piller. koltabletter etc.

    so help us god!

  • 7503

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 15:02

    @Bjornen 438589 wrote:

    Finns det något sätt att skydda sig från detta, hygien, passa sig för viss mat mm ? Trist att behöva vara sjuk flera dagar :frown: Ska man köpa någon medicin och ta med sig eller finns allt på plats

    //Björn

    Kan man inta vaxinera sig mot diarre/magsjuka innan man åker

  • bjornen

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 15:21

    @7503 438667 wrote:

    Kan man inta vaxinera sig mot diarre/magsjuka innan man åker

    Nu ska vi inte vara ironiska 😉 Det jag funderade över var om dom som blivit sjuka har gjord vad dom kan typ som k.man skriver eller om det inte spelar någon roll vad man gör, man får skiten ändå.

    //Björn

  • k-man-2

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 15:50
    7503;438667 wrote:
    Kan man inta vaxinera sig mot diarre/magsjuka innan man åker

    jo, finns nåt som man ska dricka som skyddar i 3 månader mot etec/rännskita och kolera
    kolla http://www.vaccinationsguiden.se

    nog om krämpor, satan vad gött det ska bli med surf!

  • el-maco

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 19:34

    Är det någon som vet om det är bra snorklingsvatten där? Och hur höga vågor det är där.
    Min familj funderar nämligen på att åka dit och då pappa gärna vill snorkla så är det lite viktigt 🙂

    Marcus

Sida 10 av 14

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Margarita – El Yaque våren 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.