Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Material i NASAs handskar?

  • Material i NASAs handskar?

    Publicerad av combat-4-2 på 14 december, 2006 vid 08:43

    Låter säkert helt off det här, men jag såg att när astronauterna byggde rymdstation att dom hade handskar med perfekt rörlighet i fingrarna och att deras dräkter/hanskar skulle klara temperaturskiftningar från -100 till 100 grader på bara några sekunder.

    En nackdel kanske är att prislappen låg på $22 miljoner per dräkt, men va fan – har ju hänt tidigare att material från deras dräkter har börjat användas i vanliga kläder. (inte säker, men tror Goretex först utvecklades för dräkterna).

    Ett par handskar i det materialet hade ju vart intressant att prova för vintersurf…

    finta svarade 17 år, 5 månader sedan 13 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • bjornen

    Medlem
    14 december, 2006 vid 14:33

    @Combat 4.2 354467 wrote:

    Ett par handskar i det materialet hade ju vart intressant att prova för vintersurf…

    Eller varför inte hela dräkten, det finns tydligen små raketer som dom kan använda sig i nödfall för att återvända tll färjan. Ser bara framför mig en speedtävling: det är bara att trycka på knappen….eller lite höjd på hoppen. Dräkten är nog tyvärr inte så smidig och rymma dom skorna i stropparna, nja

  • danneman

    Medlem
    14 december, 2006 vid 15:35

    @Bjornen 354534 wrote:

    Eller varför inte hela dräkten, det finns tydligen små raketer som dom kan använda sig i nödfall för att återvända tll färjan. Ser bara framför mig en speedtävling: det är bara att trycka på knappen….eller lite höjd på hoppen. Dräkten är nog tyvärr inte så smidig och rymma dom skorna i stropparna, nja

    får bli att montera på skid biningarna hehe!

  • charlieb

    Medlem
    15 december, 2006 vid 09:36

    Ett aber kan vara att dräkten väger 140 kg. Inga problem i tynglöshet men kanske på vattnet?

    Charlie

  • s

    Medlem
    15 december, 2006 vid 09:51

    Men hur kallt är det egentligen nuförtiden?
    Trots ZA vistelse är jag väldans surfsugen! Måste man ha stängda vantar? Det är ju ultravarmt i vinden i alla fall!
    Eller som Erika säger i sin blogg: “Vindarna som härjar är ju inte kallare än de som attackerar gemene bikiniklädd blekrumpa en junidag vid havet i den här kuststaden.” http://blogg.aftonbladet.se/7748/
    🙂

    /Staffan

  • ola_p

    Medlem
    15 december, 2006 vid 10:00

    Haha, jag körde öppna handskar sist (regnigt å toköverrigat 3.7). Var lite småkyligt (framförallt om man fick simma), var inga större problem, men slutna hade nog eg. inte suttit fel.

  • soundwave

    Medlem
    15 december, 2006 vid 18:33

    Hoppas att du inte har hunnit köpa dräkten ännu – handskarna är tyvärr mycket otympliga, de har svårt att göra enklare monteringar enligt GP. De hade också med en bild på vad dräkten bestod utav, b la Teflon lager (liknar Gore-Tex) och Dacron. Dags att sno gammal segelduk och sy ihop en $22 milles handske?

  • ola-h

    Medlem
    15 december, 2006 vid 21:39

    Det låter ju helt sjukt med temperaturer från -100 till 200, men eftersom de abretar i vacuum finns egentligen ingen som kan överföra kylan respektive värmen. I vacuum skulle t ex en vanlig termometer placerad i skuggan inte visa mycket även om det rent tekniskt är 2000 grader varmt. Temperaur är ju rörelse hos mediets partiklar och om det inte finns några….

    Man kan jämför amed hur kallt vatten kyler jämför med den “glesare” luften eller hur t ex 100-gradig tor luft inte är så problemaiskt attt uthärda ett tag medan en dusch i (“tätare”) 100-gradigt vatten inte skulle kännas så bra. Vacumet i rymden är i princip “ingenting”.

    Däremot kan strålningsvärmen från ssolen vara grym. förståss, och snabbt värma upp allt den träffar.

    Min gissning är därför att rymddräkterna har två funktioner, dels ett extremt bra skydd mot strålningsvärme (bra reflektione) och dels brs isolering för att inte värme inifrån skall stråla ut.

    Beklädnad för vindsurfare behöver nog andra egenskaper, som t ex skydd mot vattnets, luften och vindens avkylande effekt vilket ställer andra krav.

  • rasmus_w

    Medlem
    16 december, 2006 vid 13:18

    Ganska korrekt, utöver att du “förenklar” bort det ganska gentrala begreppet värme. I princip är inte värme nåt större problem i rymden, av de skäl du anger. De tre vanliga mekanismerna för värmetransport är ledning, strålning och konvektion. Av de tre mekanismerna så är det bara strålning som funkar i rymden, och det är en ganska långsam mekanism. Strålningen från solen kan visserligen bränna ytor rätt bra, men den värmer dåligt jämfört med att utsättas för het luft eller ta i nånting varmt. Samma med avkylning. Att stråla bort värmen i en människokropp tar väldigt lång tid och händer knappast i praktiken.

    Har för mig att jag läste nån FAQ för länge sen, som tog upp “hur klarar en människa utan rymddräkt att vistas i rymden”, och den hävdade att det som först blir riktigt allvarligt är solbrännan, som inom några minuter skulle ge väldigt allvarliga brännskador. Nästa sak som händer är förstås kvävning, det bör leda till döden på kanske en halvtimme.

  • bjornen

    Medlem
    16 december, 2006 vid 13:37

    @Rasmus_W 354847 wrote:

    Ganska korrekt, utöver att du “förenklar” bort det ganska gentrala begreppet värme. I princip är inte värme nåt större problem i rymden, av de skäl du anger. De tre vanliga mekanismerna för värmetransport är ledning, strålning och konvektion. Av de tre mekanismerna så är det bara strålning som funkar i rymden, och det är en ganska långsam mekanism. Strålningen från solen kan visserligen bränna ytor rätt bra, men den värmer dåligt jämfört med att utsättas för het luft eller ta i nånting varmt. Samma med avkylning. Att stråla bort värmen i en människokropp tar väldigt lång tid och händer knappast i praktiken.

    Har för mig att jag läste nån FAQ för länge sen, som tog upp “hur klarar en människa utan rymddräkt att vistas i rymden”, och den hävdade att det som först blir riktigt allvarligt är solbrännan, som inom några minuter skulle ge väldigt allvarliga brännskador. Nästa sak som händer är förstås kvävning, det bör leda till döden på kanske en halvtimme.

    Tror att det är tryckfallet som dödar inom några sekunder.

  • jayp

    Medlem
    16 december, 2006 vid 14:41

    just tryckfallet tror jag också är boven i dramat. utan tryck kokar det mesta bäst det vill, dvs blod osv…vilket inte är någon höjdare

  • po525h

    Medlem
    17 december, 2006 vid 19:41

    @JayP 354853 wrote:

    just tryckfallet tror jag också är boven i dramat. utan tryck kokar det mesta bäst det vill, dvs blod osv…vilket inte är någon höjdare

    Dock så blir inte blodet trycklöst bara för att vi hamnar i vacuum. Vi har skinn runtomkring oss som håller uppe trycket inne i kroppen. Nasa nämnde detta på sin FAQ vill jag minnas. De hade till och med råkat ut för att det gick hål på en rymddräkt under tester i vacuum-kammare. Det som hände var att salivet på tungan började koka och astronauten riskerade att får dykarsjuka pga av den snabba dekompressionen. Man riskerar även lungbristning om man håller andan på fulla lungor..

  • the_novice

    Medlem
    17 december, 2006 vid 19:58

    Att klara en halvtimme i högvakuum är ju omöjligt, syrebrist är väl minsta bekymmret…

    Har inte Arnold förresten varit med i en film (Total Recall?) som försöker återspegla vad som kan hända? Amerikanska filmer har väl aldrig fel…

    Har för mig att det blåste på en asterioid också i en annan film, hette den Armageddon? (Inte med Arnold utan Bruce)

  • finta

    Medlem
    18 december, 2006 vid 11:05

    men eftersom de abretar i vacuum finns egentligen ingen som kan överföra kylan respektive värmen. I vacuum skulle t ex en vanlig termometer placerad i skuggan inte visa mycket även om det rent tekniskt är 2000 grader varmt. Temperaur är ju rörelse hos mediets partiklar och om det inte finns några….

    Hm, men de håller ju allehanda solpaneler, handtag och verktyg (tills de släpps) som dels borde vara rejält kalla och del kunna utgöra medier som överför kylan?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Material i NASAs handskar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.