Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Om vind och tid på dagen

  • Om vind och tid på dagen

    Publicerad av woodleaflay på 15 augusti, 2007 vid 08:23

    För ett tag sedan var det en tråd här som handlade om när det blåser bäst som sedan ballade ur och som jag heller inte hittar så därför tar jag upp det igen.

    Blåser det mer på mornarna och förmiddagarna än eftermiddgara och kvällar?
    Som 8-17 jobbande löneslav får man lätt den uppfattningen men jag har inga bevis för detta och heller ingen metereologisk förklaring. Jag räknar då inte med sjöbrisfenomomen. Dssa förstår jag men de har ju inte så stor effekt här hos oss på västkusten. Är det någon som kan bekräfta eller dementera? Alla tycker väl att det blåser mest när man inte kan surfa men ligger det något i det?

    rookie svarade 16 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • thoots

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 09:01

    Hur menar du att sjöbrisen inte har effekt här?

  • woodleaflay

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 09:35

    @Thoots 405612 wrote:

    Hur menar du att sjöbrisen inte har effekt här?

    Dumt formulret av mig. Sjävklart har den det. Dock inte på så tydligt vis som i varma länder med daglig termik. Jag menar mer för exempelvis dagar som denna när det är “lågtrycksvind” och lite kraftfullare vindar. Kanske är det liknande fenomen som spelar in även här men jag har inte hört om detta.

  • rasmus_w

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 12:05

    Jag har snarast en känsla av att vinden är som starkast mitt på dagen, eller nån gång under eftermiddagen. Det är visserligen svårt att generalisera, världen är full av specifika lokala vindfenomen, men den grundläggande orsaken till att det blåser är att solens energi överförs till atmosfären, vilket leder till att luftlagren destabiliseras. När de är tillräckligt destabiliserade uppstår lågtryck, cykloner och annat. Därför accelereras ofta lågtryck på dagen, när solen matar dem med ännu mer energi, och mest energi kommer när solen står som högst. Eftersom värmeöverföring ofta går sakta så blir den effekten som starkast nån gång under eftermiddagen. När solen går ner avtar nästan alltid vindarna.

    Sen finns som sagt massor med undantag. Riktigt djupa lågtryck innehåller redan så mycket energi att lite extra energi hit eller dit inte gör så stor skillnad och då handlar det mer om när de djupaste bitarna och de största tryckgradienterna råkar passera, och det kan de göra när som helst på dygnet. Stormen Gudrun var väl som allra hårdast nån gång under natten om jag minns rätt.

  • johan-g

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 14:42
  • woodleaflay

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 14:49

    @Johan.g 405715 wrote:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51849

    Tack. På dessa länkar fick man ju bra svar.

    Det ligger alltså något i ovanstående inlägg om att dagaranas högre temperatur gör att det blåser mer då. Detta fenomen blir tydligen mindre relevant på vintern men tyvärr för oss dagjobbande är det ju för mörkt på kvällen då. Blir till att förhandla om flextid altså.

  • rookie

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 18:47

    Tror att de slöa spanjorerna med sin siesta har den lösningen du är ute efter. Kanske du kan släktforska och finna lite spanskt påbrå och kräva speciella undantag till 8-17 så som utsatt minoritet.

    //Ö

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Om vind och tid på dagen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.