Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM eller vanlig mast?

  • RDM eller vanlig mast?

    Publicerad av donpedro på 12 februari, 2006 vid 19:39

    Lite funderingar kring det här med RDM och vanliga standarddiameter master. Jag har i en anna tråd skrivit om att jag ska införskaffa en ny mast till mina Neil Pryde segel och har lite ångest över det här med att köpa en rekomederad mast till dessa segel. Har mer och mer börjat tänka mig att köpa en mast av ett annat märke, men då dyker nästa problem upp det här med vanlig diameter och standard diameter.

    Hur påverkas seglena när man använder RDM, mina segel e det rekomederat att använda standard mast (search, och expression) men om man kan få en mast som sägs vara hollbarare för en liten extra penning verkar det ju inte så dummt. På expression seglet krävs det en rätt rejäl förlängning kan det vara sämre att förlänga RDM master än vanliga. Går det överhuvud taget att förlänga en RDM 40 cm.

    Någon som har erfarenhet av Gunsails RDM master, eller vindsurfing.se dessa master ligger rätt bra till i plånboks faktor men funkar dessa med mina segel?

    ola-h svarade 18 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jakob_s

    Medlem
    12 februari, 2006 vid 20:49

    Ångest och Lidelse… 😉
    Du har aldrig funderat på att köra Gunsails “All the way” ?
    Blir ju lite billigare och du är 100% säker att dom funkar med Gunsails Master..

    Bara lite tänk från en snåljåp som inte känner skillnad på en NP rigg med top of the line mast för 10000 och en Gun rigg med top of the line mast för 5-6000.

  • donpedro

    Medlem
    12 februari, 2006 vid 21:08

    Ja de hade ju varit riktigt gött med Gunsails genom hela linjen hade utan tvekan vart super nöjd med det, men nu ere ju så att jag redan har NP segel. Och jag köper för det mesta beggat och har inte vart ett allt för stort utbud på beggade gunsails segel.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 februari, 2006 vid 21:59

    Jag har för mig att NP med RDM inte är nån jättehöjdare, men det har ju inte hindrat somliga världscupseglare att köra med den combon. Problemet är att RDM har mer eller mindre samma diameter hela vägen, vilket gör att böjkurvan blir ganska konstant, medan NP helst vill ha rätt toppmjuka master, om jag minns rätt. Dessutom finns det lite problem som har med att det blir en del mastficka “över” när man kör med rdm. Det finns dock en och annan RDM som är gjord för segel som NP, och så finns så klart nya X combat-masten, men den är ju från NP så den lär ju inte vara billig.

    Edit: Passar på att påpeka att min RDM-förlängare (local spirit) förlänger 45 cm, likaså Hotsails Hotrod, och Liberty förlänger 50. Kelapro förlänger nog rätt mycket med, men med din budget är det nog Hotrod och Local Spirit som ligger bäst till, de är väldigt lika varandra men har olika nedhalsblock/bottendel, och kanske olika kvalitet/konstruktion av kolfiberröret, jag kan inte bedöma den saken.

  • ola-h

    Medlem
    13 februari, 2006 vid 08:26

    RDM och NP är ett speciellt kapitel. Det finns de (även internationella temakillar) som kör kombinationen och gillar det skarpt medan andra inte tycker det blir helt perfekt. Staffan (S..) har testat en del och har sådana preferenser och sådan koll att han kan uttala sig om det hela.

    Rent generellt är det dock inte det faktum att diametern på en rdm är nästan konstant och påverkar böjkurvan mot constant curve som ställer till det. I själva verket kan man får böjen i princip som man vill genom att ändra själva uppbyggnaden på masten. Problemet (som Rasmus också är inne på) är istället att själva faktumet att masten i seglets mitt och bottendel är smalare gör att det blir mer duk äver i mastfickan och därmed mer buk i seglet där. För att kompensera detta måste man dra lite mer i både ned och uthal och resultatet kan bli ett segel med smalare vindregister eller i alla fall ett segel som behöver trimmas lite mer när vinden ändras. NP har ju desl sytts för sdm och dessutom har deras design i rätt hög grad bygg på att seglet skall ha ett stort vindregister utan att behöva trimmas så mycket och däför går det inte ihop för en del. Oftast är det tyngre seglare och sådana som vill ha mycket tryck och dessutom seglar där det är lite byigt som upplever att prestanda sjunker. Det kanske inte är så konstigt att det funkar bra för t ex Jason Prior i jämna vindar på Hookipa mao.

    Ett litet trick som en del masttillverkare försökt är att göra en rdm som är lite mjukare på mitten. Tanbken är att den skall böja mer där och då minstak seglets buk just där vilket alltså skulle kompensera för att det blir extra plats i mastfickan. Bra tänkt, i ohc för sig, men problemet är att en mast liksom har två funktioner, dels en passiv, att “hålla emot” och skapa profil i seglet, men också en aktiv att flexa och hålla på när seglet belastas. Denna flex sker i väldigt hög grad i sidled (segla bakom någon så ser du detta). Om man nu har gjort masten mjukare på mitten så kommer sidledböjningen att flytta nedåt i seglet (relativt en mer mitthård sdm) och då kommer seglet liksom vika sig och draget flyttas bakåt när det blir stor belastning på seglet.

    Så, mina funderingar i ämnet, efter att ha pratat med en hel del NP-seglare, är att det i själva verket skulle vara bättre att ha en RDM som istället är lite styvare på mitten och därför i sitt dynamiska “sidledsböjande” är mer lik en standard NP-mast. Den mer statiska strukturen i seglet går ju som sagt att trimma åt ena eller andra hållet, men problem med dynamiken är väldligt svåra att göra något åt.

    Jag blev lite stärkt i min tro på detta när jag fick höra av Jeff på Hot Sails Maui att de säljer många HotRod rdm till NeilPrydeseglare i Japan (där många prylfanatiker bor). HotRodden är aningens styvare (på mitten) än “standard” rdm som kan anses vara Powerex i 400-längd. Tydligen verkan NP-japanerna gilla kombinationen. Gun har ju, tidigare i alla fall – vet inte hur det är nu, varit lite styvare än standard och kanske också kunde funka bra, alltså.

    Innan köp är det dock en bra ide att provrigga och allra helst provsegla. HotRod kan du säkert låna av Peter Englund (för jag ser att du är stationerad på Gotland liksom Peter). HotRod är visserligen lite dyrare än Gun, men fortfarande mycket prisvärd och med lite tjat kankse du kan få ett bra pris på en lång HotRodförlängare om du köper samtidigt…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM eller vanlig mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.