RDM och NP är ett speciellt kapitel. Det finns de (även internationella temakillar) som kör kombinationen och gillar det skarpt medan andra inte tycker det blir helt perfekt. Staffan (S..) har testat en del och har sådana preferenser och sådan koll att han kan uttala sig om det hela.
Rent generellt är det dock inte det faktum att diametern på en rdm är nästan konstant och påverkar böjkurvan mot constant curve som ställer till det. I själva verket kan man får böjen i princip som man vill genom att ändra själva uppbyggnaden på masten. Problemet (som Rasmus också är inne på) är istället att själva faktumet att masten i seglets mitt och bottendel är smalare gör att det blir mer duk äver i mastfickan och därmed mer buk i seglet där. För att kompensera detta måste man dra lite mer i både ned och uthal och resultatet kan bli ett segel med smalare vindregister eller i alla fall ett segel som behöver trimmas lite mer när vinden ändras. NP har ju desl sytts för sdm och dessutom har deras design i rätt hög grad bygg på att seglet skall ha ett stort vindregister utan att behöva trimmas så mycket och däför går det inte ihop för en del. Oftast är det tyngre seglare och sådana som vill ha mycket tryck och dessutom seglar där det är lite byigt som upplever att prestanda sjunker. Det kanske inte är så konstigt att det funkar bra för t ex Jason Prior i jämna vindar på Hookipa mao.
Ett litet trick som en del masttillverkare försökt är att göra en rdm som är lite mjukare på mitten. Tanbken är att den skall böja mer där och då minstak seglets buk just där vilket alltså skulle kompensera för att det blir extra plats i mastfickan. Bra tänkt, i ohc för sig, men problemet är att en mast liksom har två funktioner, dels en passiv, att “hålla emot” och skapa profil i seglet, men också en aktiv att flexa och hålla på när seglet belastas. Denna flex sker i väldigt hög grad i sidled (segla bakom någon så ser du detta). Om man nu har gjort masten mjukare på mitten så kommer sidledböjningen att flytta nedåt i seglet (relativt en mer mitthård sdm) och då kommer seglet liksom vika sig och draget flyttas bakåt när det blir stor belastning på seglet.
Så, mina funderingar i ämnet, efter att ha pratat med en hel del NP-seglare, är att det i själva verket skulle vara bättre att ha en RDM som istället är lite styvare på mitten och därför i sitt dynamiska “sidledsböjande” är mer lik en standard NP-mast. Den mer statiska strukturen i seglet går ju som sagt att trimma åt ena eller andra hållet, men problem med dynamiken är väldligt svåra att göra något åt.
Jag blev lite stärkt i min tro på detta när jag fick höra av Jeff på Hot Sails Maui att de säljer många HotRod rdm till NeilPrydeseglare i Japan (där många prylfanatiker bor). HotRodden är aningens styvare (på mitten) än “standard” rdm som kan anses vara Powerex i 400-längd. Tydligen verkan NP-japanerna gilla kombinationen. Gun har ju, tidigare i alla fall – vet inte hur det är nu, varit lite styvare än standard och kanske också kunde funka bra, alltså.
Innan köp är det dock en bra ide att provrigga och allra helst provsegla. HotRod kan du säkert låna av Peter Englund (för jag ser att du är stationerad på Gotland liksom Peter). HotRod är visserligen lite dyrare än Gun, men fortfarande mycket prisvärd och med lite tjat kankse du kan få ett bra pris på en lång HotRodförlängare om du köper samtidigt…