Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggning Simmer 2XC 7.8

  • Riggning Simmer 2XC 7.8

    Publicerad av Frezzie72 på 14 juni, 2015 vid 09:48

    Jag har ett Simmer 2XC 7.8 och tänkte fråga hur ni andra som har ett likadant segel riggar det.
    Tycker att det är svårt att få bra balans i seglet. Antingen drar det för mycket i bak eller fram handen. Tycker också att det kan kännas aningen dött ibland. Brukar dra nedhal så att det börjar slappa vid tredje lattan, tror det är lite mer än vad riggnings instruktionen säger men tycker själv att seglet känns lättare i handen då. Bomen har jag i axel höjd. Uthal enligt rekommendation på seglet. Är det fler som upplever samma sak med detta segel, eller någon som har tips.

    😎Fredrik

    mcrill svarade 8 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • rillestark

    Medlem
    14 juni, 2015 vid 16:25

    Jo, jag har också Simmersegel, dock inget 2XC.

    Två funderingar.
    Har du rätt mast?
    Är lattorna spända korrekt? De 3 nedersta bör vara rejält spända för bra drag & stabilitet, sedan kan de ovanför bara sträcka ut rynkorna medans den översta nog bör vara lite lösare ändå annars kan man få en konstig form på toppen, enligt min erfarenhet. 🙂

    Frid!

  • Frezzie72

    Medlem
    14 juni, 2015 vid 16:48

    Jag har en Simmer SC6 mast. Ang lattorna så är dom rejält spända i botten seglet kan nästan få en
    S- form om man inte trycker till det i nedre delen.

  • rillestark

    Medlem
    14 juni, 2015 vid 18:25

    Ok! Det låter ju bra!

    Förutom att skaffa ställbart uthal, om du inte redan har det, så har jag inge mer tips just nu.

    Sedan är det väl så att vissa prylar kommer man inte överens med, helt enkelt. Då kan det vara bättre att sälja av & pröva något annat!

    Frid!

  • robin

    Medlem
    14 juni, 2015 vid 19:21

    Simmer har bra riggningsvideor på nätet. Kan vara värt att googla på om du inte har gjort det redan. Annars tror jag nog att cambersfolket här på surfzone kan hjälpa dig om du tar ett foto på seglet.

  • mcrill

    Medlem
    14 juni, 2015 vid 22:08

    2xc 7.8 är mitt absoluta favoritsegel. Riggar enligt rekommendationen och seglet funkar kanon. Lekandelätt att hantera. Använder simmers 75% och 100% master och bägge fungerar utmärkt.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggning Simmer 2XC 7.8

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.