Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ryggskott/ryggont -tips?

  • Ryggskott/ryggont -tips?

    Publicerad av markforce-f-d-markram på 17 juni, 2011 vid 13:54

    Ok det är västlig vind 12m/s och du skulle vilja rippa lite innan du åker och hämtar flyttsläpen du hyrt – om det inte vore för ryggsmärtor i korsryggen som tvingat dig till en massör som kört allt från elektricitet till sugkoppar på din bakdel så att du fått återuppleva alla möjliga intensiva sensoriska sensationer (dvs smärtor).

    Finns det några bra tips förutom att göra ingenting, knapra voltaren och bada varmt?

    Min erfarenhet är att man med hjälp av rätt träning/övningar brukar få snabbare bättre styr på de deffekter som man dragit på sig pågrund av stillasittande.

    Det fick mig komma tillbaks efter dubbla kotdislokationer för 7 år sen (gjorde någon kuta rygg svanka övning 3ggr per dag i 2 månader då innan jag kunder göra comeback).
    Så ni som har bra tips kom igen – jag kan ju inte vara enda skrivbordsråttan som råkat ut för detta?

    Och nej jag ljuger inte Solen skiner det blåser 10m/s och flyttsläpen är bokad -nu snackar vi timing Grand Large:tongue:

    sannum svarade 12 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • fastlandsguten

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 14:50

    Efter ett elakt diskbråck och lite övervikt kring midjan hjälper djupa knäböj och thrusters. Nu är problemen med ryggen borta sedan länge. Lätta vikter och många reps.

    http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFit_BBThrusters.mov

    Sen kan du början träna Crossfit här http://www.crossfitgothenburg.se/ eller någon annanstans i Göteborg. Perfekt träning för windsurfing.

  • carl-r

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 15:55

    McKenzie: http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/rygg/diskbraack/4-mckenzie-extension.aspx

    Stretcha rumpan:
    http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/rygg/diskbraack/11-toej-gluteus.aspx
    http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/rygg/diskbraack/12-toej-gluteus-ryggliggande.aspx

    Töj Illiopsoas:
    http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/rygg/diskbraack/16-toej-iliopsoas.aspx

    Fast jag tycker det funkar bäst att ställa framfoten högre upp (på sängen eller en köksstol) och inte ha bakre knäet i marken.

    Rygglyft:
    http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/rygg/rygginsufficiens/34-ryggresningar.aspx
    För min del så kommer besvären av att jag är för stillasittande och rörelse gör gott. Jag har inte händerna bakom nacken som på bilden.

    Att bara ligga på mage på golvet och göra djupa utandningar och försöka slappna av i ryggen när det börjar spänna i korsryggen är också väldigt bra. Lyckas man bara slappna av ordentligt så kan man ju gå bra och då brukar jag ge mig ut och gå en halvtimme och då är kroppen mycket bättre igen.

  • jat

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 17:48

    Kapra ipren och voltaren och sedan gå ut på promenad på mjuktunderlag. Promenera och promenera och promenera.
    När du är “frisk” så börja med Marklyft. Världens bästa övning för stark korsrygg och mage för surfen.

    Sedan om du är som jag sittandes på kontor, så måste du börja justera ditt skrivbord till ståhöjd och stå ibland.

    Det är styrketräning som gäller för att hålla en kontorsråtta kropp i ordning. Och då är det inte stora armar som behövs utan rygg, mage och ben. Dessutom ju äldre du blir desto ännu mer viktigt med mage, rygg och ben.

  • kiropraktorn

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 18:18

    Gå till kiropraktorn som ser till att förutsättningarna för rörelse finns, dvs ledrörlighet. Stelhet ger smärta, stelhet gör att leder blir låsta, muskler fungerar sämre (blir korta, strama och t om inaktiva till slut). Finns det leder som är låsta är det svårt att få upp 100% funktion i lederna med stretch, töj, träning och promenader. Det är därför många går till sjukgymnasten år ut och år in utan att bli bra. Sen kommer dom till mig 3 ggr och ledfunktionen ökar dramatiskt från kanske 0% till 100% på några få behandlingar. Sen är det en enkel match att få igång muskler och övriga mjukdelar.

    Mvh Kiropraktorn

  • doc

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 18:51

    Dubbla kotdislokationer? Det låter för mig som ortoped ganska dramatiskt. Vem ställde den diagnosen?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 juni, 2011 vid 18:10

    Bra råd från JAT och Kiropraktorn! Behandla skadan akut i enlighet med deras råd och skaffa ståbord på jobbet. Därefter finns inga genvägar om Du vill slippa besvär på sikt. Recpetet lyder:

    STYRKETRÄNING – Helst på gym och gärna minst tre dagar i veckan året om och år in och år ut! Om Du satsar 1 till 1 1/4 timme per pass och gör upp en träningsschema så Du går igenom kroppen på dessa tre pass så kan Du förhoppningsvis fortsätta surfa i många år! Det är viktigt att Du kör muskelgrupper och inte kör samma pass varje gång. Det räcker om Du tränar en muskelgrupp i veckan.

    LYCKA TILL!

    Herr pelegrin

  • claes6

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 09:49

    Jag har sagt det förut och jag säger det igen – Ashtanga Yoga! Det är det bästa sättet att både förebygga och rehabilitera ryggskador/problem. Sedan jag började köra (fyra år sedan) har jag t ex aldrig fått tillbaka det ryggskott som kom som på beställning varje år tidigare.

    Ashtanga är den mest dynamiska formen av yoga och ingen flumvariant där man sitter och “ähum”:ar. Fokus ligger på styrka och smidighet, att stärka just ryggen och innehåller rejäla doser balansträning – det är med andra ord nästan skräddarsydd träning för “vår” sport.

    Har du möjlighet att testa, så gör det! Och ge det några gånger innan du ev avfärdar det. Det är svårare än man tror och kräver 8-10 pass innan man kommer in i det.

    Krya på dig & Lycka Till!

  • jonni

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 06:24

    Jag lider med dig, tyvärr så finns det ingen genväg har du ont så är det bara att ta det lugnt ligga, stå och gå.
    Rörelse är bra för att få blod samt ledväskor att arbeta runt det onda. Sen när du börjar bli bättre så är det bål /core träning som gäller, köp en pilatesboll och kör hårt. En stabil bål är a och o i all idrott för balansen samt kroppens styrka styrs mycket av bålen/magen.

    Hare bäst och lycka till!

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    22 juni, 2011 vid 11:58

    En kiropraktor eller naprapat – kommer inte ihåg vilket.
    Låg i en djup slör i björlanda och var totalt maxad (idealiskt för speed) ca 20m/s och 5m2 då kom plötsligt en vindby som i princip gjorde mig airborne varpå nosen dök och det blev tvärstopp.
    Jag var ikrokad och höll enligt GPS 28,5 vid smällen -det blir många G när det blir stvärstopp.
    Hade hjälm och flytväst lyckligtvis vågmasten slog jag i med Jofa hjälmen och knockades tillfälligt, när jag riggade nästa gång gick masten av.
    Tog en månads innan jag kunde gå i trappor utan smärta.
    Problemet var att prylarna inte pajjade, masten bommen, selen alla tampar höll så energin gick in i kroppen som inte riktigt pallade.
    Jag kan ärligt säga att fram till den dagen så laddade jag 100% och körde till det small eftersom jag vid andra tillfällen gått rakt igenom mast-segel-bom och därmed klarat mig med blåmärken och näsblod (+ dyra inköp).
    Men sen dess har jag varit mkt försiktigare..

  • carl-r

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 20:27
    Claes6;659482 wrote:
    Jag har sagt det förut och jag säger det igen – Ashtanga Yoga! Det är det bästa sättet att både förebygga och rehabilitera ryggskador/problem. Sedan jag började köra (fyra år sedan) har jag t ex aldrig fått tillbaka det ryggskott som kom som på beställning varje år tidigare.

    Ashtanga är den mest dynamiska formen av yoga och ingen flumvariant där man sitter och “ähum”:ar. Fokus ligger på styrka och smidighet, att stärka just ryggen och innehåller rejäla doser balansträning – det är med andra ord nästan skräddarsydd träning för “vår” sport.

    Har du möjlighet att testa, så gör det! Och ge det några gånger innan du ev avfärdar det. Det är svårare än man tror och kräver 8-10 pass innan man kommer in i det.

    Krya på dig & Lycka Till!

    Har börjat köra Yoga och det innehåller ju verkligen precis alla töjningar och styrkemoment man behöver för att få igång en kontorskropp.

    Jag har under flera år försökt att förlänga mina höftböjare och nu efter bara drygt 3 veckor yoga så känns de helt annorlunda. Det ser verkligen knas ut med Yoga, men man svettas som en gris och kroppen mår verkligen bra av det…!

  • sannum

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 16:58

    herregud vad tips !!! är det inte så att den bästa träningen är den som blir av!!?hoppas du blivit bra nu efter två månader drygt.mvh michael

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ryggskott/ryggont -tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.