• vindsokaren

    Medlem
    15 juli, 2013 vid 21:58

    Va tryck i byarna idag. Om jag hunnit skulle jag kört Årsta havsbad men det blidde Tyresö.
    Körde 6.2 hela tiden men växlade mellan 96 och 145 lit bräda.
    96:an gick som en raket men klarade inte vindhålen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 10:29

    Onsdag – I dag har Klart.se rak sydlig vind. Det blåser bättre än prognosen o gässar nordligt just nu kl 12.25 på Horsan nära fastlandet!

    Kl 12.45 har det mojnat till ca 5 m/s. Lite lurigt i dag.

    Det kanske stannar vid den vind som råder 13.30, dvs ca 4-6.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 10:25

    Torsdag – Byig västlig vind runt ca 6-8 m/s på Mysingen. Det brallar även i byarna längre in.

  • marden

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 06:27

    Vaknar på pensionatet av att huset skakar här uppe i Öregrund, synd jag inte har någon bräda med mig….

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 07:37

    Du kanske hittar någon “blocketsuperstar-bräda” som ligger och skräpar. Här nere brallar det småspik i byarna.

  • jp-soul

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 07:57

    Nordväst 9-12 idag, blir nog att ta sig till Tyresö i eftermiddag.. Bra tryck redan nu 🙂

  • levieux

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 08:01

    Var i Tyresö?
    Tittar på Spotguide som har Tyresö Strand och Trinntorpsviken.

  • richardfb

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 08:38

    Varför är det bara gula pilar på Trinntorpsviken i Spotguide? Aldrig riktigt bra!? hur ser det ut där? är det ett bad eller?:confused2::confused2:

  • kristian-s

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 10:21

    Resarö ser hyfsat ut. Riggar 7,5 o 140l ( jag = 105kg)

  • electric

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 10:26

    Sandvikens brygga (Södra Björkfjärden) är bra på nord. Drar dit nu.

    /Lars

  • petalz

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 12:16

    Finns strand o bad vid Sandvikens brygga? Dvs funkar det för familjeutflykt?

    Peter

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 12:28

    Mitt på fredgen var det extremt byigt på Horsan och för svårseglat för oss tre gubbar som inte fick någon riktig ordning på lättvindsbrädorna i de höga choppen. Mellan byarna var det inte planingsvind vilket gjordet det mer jobbigt än kul. (Det berodde säkert på hög ålder.) Vi körde runt 5.5 kvm och fick ingen ordning på sufingen. Det är bara att lyfta hatten inför de som klarar att hantera denna vind som låg mellan ca 5 och 15 m/s. Dessutom var byara ganska “korta” så det var upp och ned ur planing i vågorna hela tiden.

    Ny vända på eftermiddagen och då blåste det mindre men däremot var byarna “längre” så det gick att få 500-1000-metersrepor i choppen med 5.5 men det var inte planing hela tiden.

    Hur hade Ni övriga det på vattnet…?

  • electric

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 17:12

    @petalz 713169 wrote:

    Finns strand o bad vid Sandvikens brygga? Dvs funkar det för familjeutflykt?
    Peter

    Njae. Stället kan väl knappast sägas vara familjevänligt vid de vindar det är surfbart där. Det finns en liten strand ca 100 m från parkeringen men det är nog inte nåt direkt nöje att vistas där när det är blåsigt. Men är det s k fint väder (dvs inte surfbart, och vad ska man då där att göra?) kan det nog vara OK att tillbringa nån timme eller två där på stranden eller vid fikaborden precis intill bryggan.

    Nu till fredagens rapport från Sandvikens brygga: Det blev som väntat mycket bra vindsurfing. Vi körde 6 kvm på 95 l i ett par timmar på e.m. När “vindsvepen” kom så drog det i rejält, och så var det lite tunt däremellan. Som vanligt vid kallfrontspassager på Mälaren alltså.

    /Lars

  • fjant

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 19:46

    @Herr Pebra! in 713170 wrote:

    Mitt på fredgen var det extremt byigt på Horsan och för svårseglat för oss tre gubbar som inte fick någon riktig ordning på lättvindsbrädorna i de höga choppen. Mellan byarna var det inte planingsvind vilket gjordet det mer jobbigt än kul. (Det berodde säkert på hög ålder.) Vi körde runt 5.5 kvm och fick ingen ordning på sufingen. Det är bara att lyfta hatten inför de som klarar att hantera denna vind som låg mellan ca 5 och 15 m/s. Dessutom var byara ganska “korta” så det var upp och ned ur planing i vågorna hela tiden.

    Ny vända på eftermiddagen och då blåste det mindre men däremot var byarna “längre” så det gick att få 500-1000-metersrepor i choppen med 5.5 men det var inte planing hela tiden.

    Hur hade Ni övriga det på vattnet…?

    Faktiskt rätt bra! Körde 5.3 i gjörveln, lagom bra tryck o ganska jämn vind! Skönt att få “skaka av sig” semesterns överflöd.
    Var kliver ni i för att segla horsfjärden?

    /Mackan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 20:11

    Horsan är knepig att nå om man inte har ställe nära. Vi går i från landstället, ett tomtområde. Det är inte alltid ultimata förhållanden men hyfsat bekvämt då man kan vara ute inom 20 min.

    Ni hade säkert minst lika bra i Jakan😃😃😃!

Sida 11 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.