• herr-pelegrin

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 13:04

    Spotinventering den 17:e augusti!

    Jag stack ut i fjösvind i dag och kryssade bort till “Muskös Fituna” mellan Långgarn o Muskölandet, precis utanför Söderby Brygga. Mot alla odds och trots kapital prognosmiss från Smhi blev det massor med planingsrepor på 7-800 meter som spoten erbjuder. Eftersom säkert många åkte ut i dag så vore jag tacksam om vi kunde jämföra lite mer precist hur Fituna, Dalarö, Björkvik, Årsta Havsbad m fl spotar levererade. Om vi anger vad vi körde med för prylar och vilken tid vi var ute så kanske vi tillsammans kan ge en god bild.

    Exempel Pelegrin i dag, lördag:

    Planing i ca 5-7 m/s, kl 12-14, Jp Slw, Tr 4 9,3 kvm, gammal Gaastramast, äldre sunkig bom, F-hot Slalomfin 52 cm och toppfart 22,78 knop.

  • grrrr

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 14:12

    Björkvik, sandarna. Kl. 11-13.
    Körde mellan grönö fyr och mariagrund med 5.4 och 95l.

    Vinden var lite av-på.
    Kom upp i 24.6kn.

    Jag tog bilder också vid bryggan, lägger ut det när jag har tillgång till en dator.

  • parmezzan

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 15:51

    En liten instickande fråga..
    Det ska blåsa “ok” imorgon, sv-s. Vad är bäst för den som kör race grejer och vill ha lite vågor men jämn vind, fituna, dalarö, eller björkvik?(har inte varit någonstans av dessa spots förut)

  • swe-496

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 15:53

    Kom aldrig ut idag, då det sket sig med barnvakt till mina tjejer…;(

  • bicless

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 17:22

    @Parmezzan 714672 wrote:

    En liten instickande fråga..
    Det ska blåsa “ok” imorgon, sv-s. Vad är bäst för den som kör race grejer och vill ha lite vågor men jämn vind, fituna, dalarö, eller björkvik?(har inte varit någonstans av dessa spots förut)

    Fituna men du har en bom där och är du inte medlem i nån av surfklubbarna som har koden så blir det en hel del knata.

    Dalarö rätt platt

    Björkvik rätt choppigt

  • parmezzan

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 17:35

    @Bicless 714676 wrote:

    Fituna men du har en bom där och är du inte medlem i nån av surfklubbarna som har koden så blir det en hel del knata.

    Dalarö rätt platt

    Björkvik rätt choppigt

    Är inte medlem.

    Tack för info:)

  • swe-496

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 17:57

    Kan ju tipsa om Årsta havsbad också vid sydliga vindar. SSV är nog bäst.

  • nike_shikari

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 20:18

    Korde 7.2 kvm, 135 rrd mellan 13:00 till 14:30 @ dalarö. Jatte fint dag.

  • pappasurf

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 05:25

    Stora Värtan igår kl 07 – 09, smhi gissade kvällen innan på SV 6 (9 i byarna). Väl där blåste det gissningsvis stadigt 4-5 med några byar på 7. Hade med telefonen för första gången med gps som logga Max 19,5kn i kraftigaste byn, skoj!
    Bräda Shark 135 och segel sailloft traction 8,5.
    Ser ut att bli ok i eftermiddag då smhi prognos för viggbyholm säger S7 (12).

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 06:48

    Lördagen verkar ju varit bra överlag!

    Söndag 08.30 – Redan före 08 började det dra på och nu har det ökat så att det är nog garanterat surfbart. I södra skärgården är det varmt med lite sol men mest molnigt. Kl 10.45 ser det ut att vara riktigt drag i byarna!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 14:57

    Janne o jag gick på prognosen och riggade litet, 6.5 o 5.5, i sydvinden som blir frånlandsvind från Muskösidan på Horsfjärden. S och SO är ofta inget vidare men drar det på får man plattvatten.
    Vinden var hur knepig som helst o proggen höll inte hos oss men det blåste säkert bättre på exempelvis Fituna. Byarna var för korta även om en vindökning runt kanske 14-tiden gjorde att man alla fall fick ut något av dagen. Större riggar hade fungerat mycket bättre.

    Isonic 127 med 5.5 kvm EVO II hamnade på 22.28 knop medan ADH 145 FF med 6.5 kvm nådde 22.45 knop.

  • peteza

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 17:58

    Sigtuna var kanon idag. Mycket folk på fjärden och hastigheter över 31 knop på gps:erna. Grymt kul!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 18:11

    Vid hastig titt på Viva tidigare i dag såg det ut som Mälaren hade minst lika fina vindar som vid kusten. Grattis Sigtuna!

  • levieux

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 19:22

    Kom ner till Näsby Park vid 16:00. Blåste S – SO.
    Full tryck i 7.0 och 105 liter slalom.
    Choppigt som f.n så det blev inte mer än 26,8 knop trots hårresande försök att låta bräddan flyga över choppen (såg mitt liv passera inför mina ögon några ggr)
    17:30 dog vinden.

  • parmezzan

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 20:29

    @LeVieux 714720 wrote:

    Kom ner till Näsby Park vid 16:00. Blåste S – SO.
    Full tryck i 7.0 och 105 liter slalom.
    Choppigt som f.n så det blev inte mer än 26,8 knop trots hårresande försök att låta bräddan flyga över choppen (såg mitt liv passera inför mina ögon några ggr)
    17:30 dog vinden.

    Jag var också där. Hur kör man egentligen fort i chop som idag? Det känns nästan som att brädan vill flyga iväg sidled när den lättar av..

Sida 19 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.