• electric

    Medlem
    27 september, 2013 vid 21:34

    @staffomania 716593 wrote:

    Fan så det var körbart där idag. Såg att att blåsa så jäkla lite när man kollade på viva så jag struntade i att åka. Vet du om det finns någon vindmätare i närheten av Sandvikens brygga?

    För det första: Jag såg din “efterlysning” här på konfen – men orsaken till att jag inte meddelade att jag skulle åka var att jag var himla osäker på om det verkligen var vind. Rättare sagt: jag trodde inte på det eftersom det inte såg ut att blåsa nåt hemma. Och jag ville inte lura dit nån som bara skulle bli besviken. MEN just det är typiskt för nordvindar; man kan inte gå efter hur det verkar inne i stan, i skogen etc. Det är stora ytor som gäller! Men du behöver inte vara alltför ledsen, det var inte alls samma suveräna förhållanden som i måndags och tisdags eftersom det lättade emellanåt. Därtill hade risken varit stor att du missat det helt, ty det var bara vind ca kl 13.30 – ca kl 17.30.

    För det andra: När man ska tolka chansen till vind vid Sandvikens brygga så kan man med fördel gå efter vad vindstationerna uppe vid norra Upplandskusten (Singö, Öregrund etc) visar. Blåser det mycket där så gör det det också vid Sandvikens brygga; OK, man får dra ner 30-50 % – men däruppe brukar det ju vara 15-20 m/s vid denna vädertyp så det räcker ändå! (Man kan faktiskt gå efter regeln att när “proffsen” åker till Väddö, Salnö, Rullsand etc så funkar det bra för oss “normala” vid Sandvikens brygga).
    Däremot visar Landsort alltid mindre vid nord än den “verkliga” vinden; det läar väl där pga stora landmassor norröver. Är det 8 m/s eller mer i medel vid Landsort så funkar det troligen att surfa vid Sandvikens brygga. Vindstationer i “närheten” i övrigt är Brandalsund, Nynäshamn och Hjulsta – men alla kan bara nyttjas för att tolka vindriktning, inte för att gissa vindstyrka (förutom lite indikationer). Vindriktningen är kritisk. SMHIs “NV” är ju en ganska bred angivelse. Om det är under 315 grader (dvs NV med en dragning åt V) så är det knappt lönt att försöka vid Sandvikens brygga; då läar det för mycket. Riktningen ska vara 315- 30 (ca) grader.

    /Lars

  • raggarn

    Medlem
    28 september, 2013 vid 10:26

    great spot/vind info….mer sån´t från andra ställen
    en guldstjärna + några aloha till dig 🙂

  • staffomania

    Medlem
    29 september, 2013 vid 13:59

    Tack för tipsen Lars! Ska spara ditt inlägg på datorn tills nästa gång det blåser N. Jag hade nog ändå inte varit på vattnet förrän vid 17 och då missat det mesta. Blev inte riktigt klok på vad vindstationerna visade i fredags.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 september, 2013 vid 14:31

    Om vi med utrustning för lättvind menar stora freeridebrädor eller motsvarande så har säsongen maj till sept sett ut på följande vis i min högst ovetenskapliga analys, grundad enbart på inkomna rapporter i denna tråd.

    Om man har utrustning för både lättvind, medelvind och hård vind:

    HELGDAGAR – Ok förhållanden 43 % av alla helgdagar.

    SAMTLIGA DAGAR – Ok förhållanden 32 % av samtliga dagar.

    Om man bara har utrustning för medelvind och hård vind:

    HELGDAGAR – Ok förhållanden 30 % av alla helgdagar.

    SAMTLIGA DAGAR – Ok förhållanden 21 % av samtliga dagar.

    Kom ihåg att analysen endast grundas på inkomna rapporter från åkare och inte på faktiska vindstyrkor. En slutsats man man bl a kan dra är att om man enbart har utrustning för medelvind och hård vind så har man kunnat köra var ungefär var femte dag och har man dessutom utrustning för lättvind så har man kunnat köra var tredje dag.

  • wibair

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 13:53

    Ni hittar mig på Dalarö på lördag (om prognosen håller)! Några fler som ska dit?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 14:27

    Även fredag ser ju bra ut med runt 9-10 m/s på Mysingen och mer i byarna. Vi får hoppas på två fina dagar!

  • richardfb

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 07:54

    @WibAir 716865 wrote:

    Ni hittar mig på Dalarö på lördag (om prognosen håller)! Några fler som ska dit?

    Jag är där i em och på lördag

  • electric

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 08:00

    Vi blir nog några på Fituna idag fredag. Verkar ju rätt lovande.

    /Lars

  • peteza

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 08:02

    Sigtuna och Munkholmen ser ut att bli kanon idag. Och solen skiner!

  • staffomania

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 08:14

    Och här sitter man halvkrasslig och måste jobba. Tacka mig!! Kommer även att ha svårt att komma loss hela nästa vecka och då ska det ju också blåsa verkar det som.

    Hur får man passerkort/kod till Fituna?

  • pataba

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 08:44

    Rasta börjar se bra ut ifall någon är sugen. Kommer själv att köra efter lunch, jobb, jobb, jobb…

  • electric

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 08:48

    @staffomania 716899 wrote:

    Hur får man passerkort/kod till Fituna?

    Så här står det på http://www.sodertornsurf.com/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=34 :

    Du blir medlem i Södertörns surfklubb genom att betala in 2013 års medlemsavgift 100 kronor på Plusgiro: 56 19 73-9 eller Bankgiro: 650-0052 med fullständigt namn, e-mail, telefonnummer och adress.

    Medlemmar kan också få tillgång till spoten vid Fituna. Då betalar man 150 kr som en engångsavgift som “del” i klubbens vägbom på vägen dit. Maila samtidigt sodertornsurf@gmail.com att du betalat! Då får du mail om hur det fungerar att komma dit samt med posten ett s k “passerkort Fituna” som du ska ha i vindrutan när du är där för att visa att du verkligen betalat och är behörig.

    /Lars

    (PS: Vill du bli medlem och köra vid Fituna redan idag så maila genast sodertornsurf@gmail.com så fixar vi det. DS)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 08:50

    Fredag – Blåste fjösigt när man åkte från stan i morse men det verkar ändå vara en del vind i södra skärgården. Mycket väst i vinden kl 10.45 men samtidigt ska det ju vrida över helt på syd på eftermiddagen.

  • tsurf

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 09:25

    Är vid Björkvik just nu 4m/s. Avvaktar! Kl11.26

  • dr-masse

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 09:37

    12 sekundmeter SV på Dalarö nu enligt mätaren.

Sida 29 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.