• electric

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 21:37

    @Herr Pelegrin 725084 wrote:

    Vindsökarn – kör Du o Bicless något mer eget “downwindrace” i sommar? Jag vet inte om klubben ordnar något…

    Vi (dvs Södertörns surfklubb) hade (har?) en idé om att ha en sådan på Himmerfjärden (i anslutning till Fituna) den 31 aug men det ligger på is f.n. Ett alternativ är en “Fitunadag”. Få se om någon tar tag i det.

    Det var f ö en mycket bra dag vid Fituna idag. Jag var inte där själv men såg det från Axviksholmen längre söderut på Himmerfjärden där jag låg med min segelbåt. Vindsurfade där i flera timmar i perfekt 6.0-vind tills den la av ca 16.30.

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 07:45

    Tack för info Lars! Då får vi se hur det blir..,

    Torsdag – kl 09.45 råder bleke i södra skärgården. Man får hoppas att prognosen håller för sen eftermiddag. Kl 11.00 har brisen dragit igång. Gissar på 4-5 m/s i alla fall, kanske 6.

    Kl 12.00 gässar på Mysingen o Horsan. Ser ut att vara hyfsat jämn bris. Molnkanten går vid kustremsan ut mot Årsta Havsbad. Mot Oxnö ligger vinden på men jag vet inte på vilka vindriktningar man går ut därifrån. Kl 14.00 har vinden minskat något på Mysingen. Lite mer på syd o längre mellan gässen..,.

  • pete

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 16:43

    Plöjde en timme m 9 kvadrat kl 15 vid Dalarö – mätarn sa runt 8 när jag var på väg, 6.7 o lite gäss när jag gick ut o 5.8 när jag gick upp (m/s alltså, inte kvadrat). Mest guppa, men solen värmde gott. Ensam vindsurfare men ett gäng såna däringa konstiga drakar inne vid badet förstås.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 18:59

    Jag hörde från en granne som åkt förbi att det bara var kitare vid Dalarö. Gissar att man skulle varit ute mitt på dan för att få bäst vind i södra delen. Gjorde ett tröstlöst försök vid 16-17-tiden med 9.2 men det var helt meningslöst.

  • petalz

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 20:55

    Ingen som var på fituna?

  • tsss

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 21:05

    konstigt väder idag. Kan det ha varit sjöbris molnigheten till trots? – och föga temp differens mellan vatten o landmassa. Var förbi Erstaviken kl 13 – inte en vindgnutta och ser sedan att det blåste 9 m/sek ute vid Dyvik några timmar senare

  • electric

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 21:20

    Här i Södertälje och på fjärdarna söderut så var det sjöbris. Därför valde jag segling med min Hobiecat på Hallsfjärden istället för att chansa Fituna eftersom sjöbris där så här års inte brukar vara tillräckligt stark för vindsurf (om man inte har stora grejor).

    De ca 5 m/s som Hallsfjärden bjöd på var perfekt för min Hobie eftersom det då blir väldigt bra segling med trapetsgång, i synnerhet på halvvind, med farter kring 15 knop. OK, inte vindsurfhastighet, men ett ganska schysst surrogat.

    Vore kul med en rapport från Fituna – några var säkert där!

    /Lars

  • bjornen

    Medlem
    18 juli, 2014 vid 06:53

    På fituna blåste det kanske 6-7 ms. Det var bättre på andra sidan mot farleden och upp mot axviksholme.

  • petalz

    Medlem
    18 juli, 2014 vid 08:29

    Stämmer bra med brandalssund-mätaren då, vad jag såg toppade den på 5.7 och riktning låg på SO hela eftermiddagen

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 juli, 2014 vid 09:16

    Fredag – kl 11.00 hittills ser det i södra betydligt mörkare ut än i går! Det råder i princip bleke. Blankt vatten med stråk av 1-2 m/s runt väst. Det är inte klart utan mest molnigt i innerskärgården. Lite svårt att se hur prognosen ska falla in…

    Kl 12.18 kom vinden, ca 4-5 m/s. Mer sol, mindre moln o tendens att öka ngt.

  • skrellet

    Medlem
    18 juli, 2014 vid 15:26

    Premiärsurf i år med planing 50% av tiden mellan kl 13-15 i Trosa skärgård på 145l å 7.5, riktigt fint vid molnfria stunder.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 juli, 2014 vid 15:40

    Skrellet – Välkommen till Stockholmstråden. Förhållandena där i troskanten verkar varit likvärdiga med de i södra skärgården. Vi körde 7.6 och 9.2 och hade också planing halva tiden. Det var runt 6-7 m/s i frånlandsbyarna.

    En fråga – Vi såg två ytterligare segel längre ut på Horsan. Ni höll ut i flera timmar. Ett blått och ett rött, kanske 6.5-7.5 kvm. Vilka är Ni? Hör av Er så kör vi ihop någon dag!

  • skrellet

    Medlem
    18 juli, 2014 vid 21:51

    Tackar, jag har följt den en hel del men åkt väldigt lite, mer forumsurf än vindsurf kan man säga, tyvärr.

    Vi är mest jag, idag hade jag dock sällskap av svågrar på besök, vi tog grejerna på båten och körde mellan fågelö och fifång ungefär så det var nog inte vi.

    Det vore super att köra ihop någon dag, en stor anledning till att jag kommer ut så sällan är att jag oftast är själv. Har hittat några spots runt trosa (där jag bor) som funkar utan båt i diverse vindriktningar men de e sådär att köra själv! Har vart vid fituna några gånger men de känns lite för avancerat för min smak utan vattenstart och 7.5 som enda segel… Borde prova farstanäs. Du kör mest horsfjärden förstår jag?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 juli, 2014 vid 09:26

    Jepp, på hemmaplan av praktiska skäl. Det är nog Electric som har bäst koll på Farstanäs. Jag känner inte till de delarna. Undrar om Vacuum Beach (se annan tråd) kunde vara något för Dig?

    Det ser ut som “vindtorka” i helgen. Tur man fick några dagar i veckan.

  • electric

    Medlem
    19 juli, 2014 vid 22:20

    @Herr Pelegrin 725217 wrote:

    … Det är nog Electric som har bäst koll på Farstanäs. Jag känner inte till de delarna. …

    All info om Farstanäs (Södertälje Windsurfing Clubs hemmaspot) finns på http://www.telgesurf.se.

    /Lars

Sida 55 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.