• herr-pelegrin

    Medlem
    20 juli, 2014 vid 20:32

    Fin eller dyster vecka väntar, beroende på hur man ser på värmenöljor med svaga vindar. Hittills har dock juli levererat freeride 9-10 dagar av 20, vilket får antas vara mer än ok för att vara mitt i sommarn.

  • pete

    Medlem
    21 juli, 2014 vid 07:36

    Herr Pelegrin! Var o “spotcheckade” Bruket Muskö i en badutflykt m familjen igår – fantastiskt vacker natur, lite som min personliga favorit Gålö Oxnö (men fullt m badjävlar i juli förstås!). Man inser att sydliga riktningar bör funka perfekt. Just på syd finns ju ganska många alternativ på Södertörn.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 juli, 2014 vid 19:34

    Kul att Du hittade till Bruket! Det funkar även med familjen badbara dagar. Normalt blåser SV-vindarna rakt in. Ett par kryssben så är man ute. SO är bäst för då har man lite sideshore och bjuds på lite plattvatten här o var.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 juli, 2014 vid 12:50

    Onsdag – mot alla odds gässar det på Mysingen kl 14.45 utmed Utö. Runt 6-7 m/s på ca ost. Det var endast en kort peak. En timme senare var det runt 3 m/s.

  • skrellet

    Medlem
    23 juli, 2014 vid 18:12

    Samma i Trosa Pelegrin! Gott om gäss helt plötsligt vid 15- snåret, höll i trekvart ca. Jag som inte fattar dessa fenomen, är de prognosticerbara? Ska till Askö imorrn och man undrar om brädan borde med då? 🙂 väder å vind ser tämligen lika ut som idag, möjligen mer syd mot dagens sydost.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 juli, 2014 vid 19:55

    Där ser man! Det höll i sig ung. lila lite. Jag tror inte det är att tänka på surfing närmaste dagarna..,.

  • electric

    Medlem
    23 juli, 2014 vid 20:59

    Det kan ha varit lokala sjöbriseffekter. Vad gäller Fituna så blir det normalt sjöbris högtrycksdagar som idag – men absolut inte stark nog för vindsurfing så här sent på säsongen (varmt i vattnet); den når som max bara uppemot 4 m/s. (Funkar dock utmärkt för Hobiecat, så det brukar jag välja!)

    Dagen var typisk. När jag var ute vid Fituna kl 16 så var sjöbrisen igång, med typ 2-3 m/s. Jag gissar att det hade kommit igång vid 14.30-tiden. På Viva kan iaf man se att sjöbrisen nådde Brandalsund (ca 4 distans norrut) ca kl 16, och Södertälje (ytterligare 7 distans) ca kl 18.

    I Södertäljeleden från ungefär Oaxen (på södra Himmerfjärden) och norrut till Södertälje kan man räkna med att sjöbrisen “rör” sig norrut med sådär 3-4 knop. Ofta kan man gissa att sjöbris är på gång genom att följa Landsortsmätaren: om en vridning från aktuell grundvind till omkring syd, med 3-4 m/s, äger rum kring kl 11 så tyder det på att sjöbrisen har börjat där, och då kommer att nå Fituna kring kl 13.30-14 (vindhastigheten får man gissa!), Brandalsund kring kl 15 och Hallsfjärden kring kl 16. Men nu, med så “dåliga” förhållanden (stabilt högtryck), så märks sjöbrisen ofta inte alls vid Landsort, som t ex idag, då det inte fanns minsta antydan på sjöbrisvindvrid där vid 11-tiden (framgår av Viva).

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 juli, 2014 vid 11:05

    Som vanligt är det Lars som har koll och dessutom tar sig tid att lägga ut texten för oss andra! Stort tack för beskrivningen! Själv har jag tillbringat härliga dagar i kustbandet. Det har inte varit många surfbara timmar senaste dagarna. Till och från har det “tutat i” med uppåt 6-7 m/s men mest har det legat runt 3-4 m/s.

    Fredag kl 13.00 så gässar det lätt på Mysingen. En timme senare har det ökat lite. Gissningsvis möjligt att plana tvärs hela Mysingen med 8 kvm.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 juli, 2014 vid 16:06

    Lördag – lätt sporrad av att det gässat några dagar på Mysingen kände Janne o jag att det var dags att ta med brädorna på båtarna till Mysingen. Vi lyckades naturligtvis pricka in fel dag! Vinden låg envist en bra bit under planing. Jämn fjösig bris helt utan drag!

  • staffomania

    Medlem
    28 juli, 2014 vid 11:22

    Igår blåste det på som fasiken innnan regnovädret (som aldrig kom till där vi var).

    Denna vecka ser ju helt ok ut. Vad tror ni om Fituna på tisdagkväll?

  • vindsokaren

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 07:24

    Å västligt på tors-Närlunda eller Rasta kanske.
    Närlunda kanske proppat av badfolk om man inte kommer tidigt eller?
    Annan spot på västligt? möjligen Torö men proggen håller nog inte.

  • staffomania

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 07:59

    Håller sig prognosen för Tor-Fredag kanske man skulle ta sig ut till Farstanäs och köra lite.

  • vindsokaren

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 11:22

    Nice! blir surf tors: muskö med Pelegrin
    fre:dalarö
    sön:tyresö strand

  • kinabalu

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 18:16

    Tog med familjen till badet på Mörkö (mittemot Fituna). Kom ut vid 2-tiden och det var helt ok (planing mest hela tiden med 7.7 camber och stor slalombräda). Sedan minskade det vid 14:45 för att sedan komma igång igen 15:45. Seglade fram till 16:30 och det blev bara bättre och bättre…

  • skrellet

    Medlem
    30 juli, 2014 vid 19:05

    Funderar på farstanäs imorgon em, någon mer som ska dit?

Sida 56 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.