• staffomania

    Medlem
    17 augusti, 2014 vid 19:34

    Skönt tryck i 8,5 på Fituna. På slutet när det började blåsa upp var man dock aningen överriggad :-).

  • kineticsurf

    Medlem
    17 augusti, 2014 vid 19:59

    Har en lite dum nybörjarfråga om riggning till er veteraner. Var ute på ekerö för att testa mina nya grejer idag. Riggade ett loftsail 7.0 med en 460 mast + 5cm förlängning. Hade inget verktyg för nedhal utan drog så gott jag kunde. Saknades nog 4cm till slut.

    Dock så hade jag väck längs masten som jag försökte bli av med genom att öka längden på bommen och dra lite mer i uthalet. Säkert inte vad man bör göra men nöden hade ingen lag. Bommen vart ca 5-10 cm längre än rekommenderat. Tycker att resultatet var att seglet var svårt att kontrollera.

    Tror ni att det var för lite nedhal som gjorde att väcken inte försvann?

    Ps Hade skitkul iaf 🙂 Ds

  • consigliere

    Medlem
    17 augusti, 2014 vid 20:44

    @KineticSurf 726427 wrote:

    Har en lite dum nybörjarfråga om riggning till er veteraner. Var ute på ekerö för att testa mina nya grejer idag. Riggade ett loftsail 7.0 med en 460 mast + 5cm förlängning. Hade inget verktyg för nedhal utan drog så gott jag kunde. Saknades nog 4cm till slut.

    Dock så hade jag väck längs masten som jag försökte bli av med genom att öka längden på bommen och dra lite mer i uthalet. Säkert inte vad man bör göra men nöden hade ingen lag. Bommen vart ca 5-10 cm längre än rekommenderat. Tycker att resultatet var att seglet var svårt att kontrollera.

    Tror ni att det var för lite nedhal som gjorde att väcken inte försvann?

    Ps Hade skitkul iaf 🙂 Ds

    Ja förmodligen det. Men det kan vara fel böjkurva på mast eller dåligt spända lattor och säkert fler anledningar. Men det är svårt att veta utan att se. Men använd hängselekroken att dra med så du får du säkert ännu roligare än vad du hade… Jag upplever i varje fall att det kan vara som natt och dag i hur roligt man har det beroende på hur noggrann man var när man riggade. 🙂

    Avis på alla som är ute o surfar. Hoppas komma iväg måndag eller onsdag.

  • brutus

    Medlem
    17 augusti, 2014 vid 21:01

    Veckan som kommer visar att säsongen nu börjar på allvar! Imorgon blir det dalarö efter jobbet!!

  • brutus

    Medlem
    17 augusti, 2014 vid 21:03

    Tis – ons 12-14m/s SSW. WhoHaaa!!

  • kineticsurf

    Medlem
    17 augusti, 2014 vid 21:28

    @Consigliere 726431 wrote:

    Ja förmodligen det. Men det kan vara fel böjkurva på mast eller dåligt spända lattor och säkert fler anledningar. Men det är svårt att veta utan att se. Men använd hängselekroken att dra med så du får du säkert ännu roligare än vad du hade… Jag upplever i varje fall att det kan vara som natt och dag i hur roligt man har det beroende på hur noggrann man var när man riggade. 🙂

    Avis på alla som är ute o surfar. Hoppas komma iväg måndag eller onsdag.

    Jag ska se till att rigga bättre nästa gång. Tack för tipsen och får jag inte till det nästa tar jag en bild! Ska nog dra i spaken till brandalarmet i veckan så att man får surfa mer 🙂

  • consigliere

    Medlem
    17 augusti, 2014 vid 21:32

    Nu siktar jag också på Dalarö från typ 16.00 imorgon. Men hörrni… Finns det en risk att man blir överriggad med 114L och 5.0? Det är nämligen det minsta jag har.

  • brutus

    Medlem
    17 augusti, 2014 vid 21:37

    It’s a risk I am willing to take… Sitter i samma båt 🙂 men tror knappast att det blir för mycket att hålla i.
    Kommer till dalarö runt kl 17.

  • staffomania

    Medlem
    17 augusti, 2014 vid 22:19

    @KineticSurf 726427 wrote:

    Har en lite dum nybörjarfråga om riggning till er veteraner. Var ute på ekerö för att testa mina nya grejer idag. Riggade ett loftsail 7.0 med en 460 mast + 5cm förlängning. Hade inget verktyg för nedhal utan drog så gott jag kunde. Saknades nog 4cm till slut.

    Dock så hade jag väck längs masten som jag försökte bli av med genom att öka längden på bommen och dra lite mer i uthalet. Säkert inte vad man bör göra men nöden hade ingen lag. Bommen vart ca 5-10 cm längre än rekommenderat. Tycker att resultatet var att seglet var svårt att kontrollera.

    Tror ni att det var för lite nedhal som gjorde att väcken inte försvann?

    Ps Hade skitkul iaf 🙂 Ds

    Vecken vet jag inget om. Men däremot så är det fullt möjligt att din riggning resulterade i att ditt segel kändes okontrollerbart.

  • henryk

    Medlem
    17 augusti, 2014 vid 23:32

    Väck mig när den här tråden e slut 😉

    Skickas från min iPad via Tapatalk

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 07:16

    Henryk – Ni som dissar tråden är i minoritet! Du kan gärna bespara Dig gnället över tråden nu när det är beslutat att den ska fortsätta. Mitt enkla råd till Dig är att helt sluta läsa stockholmstråden. Då slipper Du reta Dig och vi andra slipper Dina trista kommentarer!

  • levieux

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 07:24

    Ursäkta men har ni inte märkt att det blåser där ute och att det kommer att göra det i 3 dagar? Så sluta bråka och börja vindsurfa istället. Ut med er!

  • sailortrash

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 09:38

    du med vecken i seglet..

    ja med 99% sannolikhet beror vecken på de där 4 cm…skaffa ett trimmgrepp för 100:- eller dra en ögla runt hängselekroken.

    Le Viuex:

    jag räknar med freeride på Trälis ikväll (kanske formula dock), imorrn runt lunch på på onsdag…kanske 7.5 på tisdag onsdag men prognosen säger ju tillochmed 6.5…jag plockar nog med 100 litarn lilla riggpaktet också. jag kommer utgå ifrån Brevik om det blåser bra, kommer vi cs på vattnet tror du?

    jag måste hämta från dagis 15.00….

    ni söderbor har ju fina proggar…hade jag haft möjlighet hade jag åkt till nynäs..kanske blir det kapellskär istället…

    /No work team…

  • henryk

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 09:51

    @Herr Pelegrin 726445 wrote:

    Henryk – Ni som dissar tråden är i minoritet! Du kan gärna bespara Dig gnället över tråden nu när det är beslutat att den ska fortsätta. Mitt enkla råd till Dig är att helt sluta läsa stockholmstråden. Då slipper Du reta Dig och vi andra slipper Dina trista kommentarer!

    Nää – bråkar inte, tyckte det var lite kul med “väcken” bara – eller är jag helt väck 😉
    Kom igen – det är som sagt bara en forumtråd – eller !?

  • pete

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 11:29

    Ha, ha nu trillade humorpoletten ned! 🙂

    Väckan värkar bjuda veldigt bra veder – ses på Fituna i e m gissar jag!?

Sida 69 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.