Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på bräda…

  • Storlek på bräda…

    Publicerad av algen på 1 oktober, 2009 vid 15:58

    Kanske är ett uttjatat å segt ämne för vissa men jag har sökt runt på forumet och känner mig ändå inte riktigt nöjd / upplyst. Är nu nämligen på jakt efter en ny bräda eftersom jag knäckte min gamla trotjänare nu i helgen. Gick av vid landningen mellan främre fotstropp och mastfot, där de brukar gå av om man landar för platt antar jag. Man skulle kunna plasta ihop den igen, känns dock inte som om den är värd det helt enkelt. Lägger ju inte gärna en tusenlapp på matrial för att senare knäcka den återigen pga en dålig lagning. Tror det bästa är att helt enkelt gå vidare i livet…

    Jag väger ca 83-85kg och brädan var en klassisk vågbräda (Tabou wave) på 84 l, tror den är 256 lång å 55 bred, äldre – bedömt från ca 2003. Nu när jag sökt runt lite på forumet verkar det som många önskar en bräda som ligger +10-15% i liter jämfört med den egna vikten. Det här är ju svårt att göra matte av för självklart spelar vikten på rigg, utrustning och brädshape stor roll också… men har ändå svårt att förlika mig med tanken att skaffa en ny vågbräda i 90 l klassen! Har nämligen varit riktigt nöjd med den gamla brädan och har verkligen inte känt att jag skulle vilja haft en ännu större när det väl blåser. Den känns (kändes 🙁 ) riktigt rolig att hoppa med, bra kontroll å inte så känslig för chop. Seglat med storlekar mellan 4.1 (icon) till 5.4 (boxer).

    Har testat fanatic fsw 86 l å tyckte den lite stor å lite för låg i nosen för den där hoppstudsiga känslan när man möter en brant våg/chop. (För övrigt riktigt go bräda!)
    Har därför gått å grubblat sen helgen å funderar på om man rent av skall gå ner i volym? För att vinna ännu bättre kontroll, å allt det där andra en liten bräda bär med sig. Min tanke är nu att köpa en ny vågbräda å senare komplettera med en freestyle/freeride i 100l klassen. Önskar således inga kompromisser för dagar med taskig vind runt 8 m/s utan vi snackar en vågbräda för dagar då det verkligen blåser, säg stadigt >12 m/s. Självklart kommer en mindre bräda påverka den tidiga planingen – men hur mycket? Kommer det att funka? Jag har bara kört en mindre bräda å det var en gammal f2 wave på 82 liter – den var tung å säkert inte representativ för en nyare 82 l bräda, kändes lite väl seg i starten…

    Nu vill jag ju inte undersöka hur liten bräda man överhuvudtaget kan surfa med, dvs vad som är fysiskt möjligt, det är inte riktigt det jag är ute efter… Vill helt enkelt bara väcka frågan om jag är helt fucked up om jag går å sneglar på brädor runt 75-80 l med en vikt på 84kg?
    Vad har ni för erfarenheter av mindre brädor (- mina är ju tyvärr begränsade)?

    Tacksam för reflektioner /per

    algen svarade 14 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • carrera

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 16:57

    Tror inte det är -+10-15% man brukar rek. utan 10-15 liter!! Personligen väger jag in på 92 kg med grejer på o kör en 80 liters wave utan några som helst problem! Visst sjunker man igenom mindre bra dagar men då får man ju ha något större = mindre kul med sig också 😉 Räkna dock med att du kan /får köra någon storlek större fena för att det ska bli riktigt bra!
    Sedan ska man nog inte kolla så mycket på liter.. Mer på bredd, ofo. osv. En klassisk vågis är ju oftast lite tunnare o smalare baktil o blir därför lite mer volym/vikt kännslig! Kollar man på en mindre radical vågis (kallas många olika saker) Stubby, onshore wave, Eurowave, global Wave osv. så kan man köra betydligt mindre brädor i volym då de är bredare!

  • rasmus_w

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 17:54

    Det där med tio “plusliter” handlar som jag förstått mest om att det är den minsta bräda man hyfsat bekvämt kan segla hem om vinden plötsligt skulle dö nästan helt. I och med att dagens shaper är rätt korta och breda kan en sån bräda kännas för stor rätt tidigt och sen är det bara att bita i det sura äpplet och inse att om brädan är liten nog så får man simma hem om vinden dör.

  • rrd

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 17:55

    En FSW ska absolut inte vara för stor enl min mening. Den blir då snabbt studsig i chop o svårkontrollerad i mycket vind. Se till att byta till mindre fena vid mycket vind, gärna vågfena för mer vågkänsla.

    Med för liten vågbräda blir det svårt att hålla bra tryck i gippar o vågridn då den tappar planing snabbt.

    Tidig planing handlar mycket om teknik o trim.

    För övrigt kommer allt att plana på lördag-söndag helt oavsett storlek…

  • ola-h

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 19:58

    Kolla efter en modern vågis av så kallad klassisk eller “trad” modell med en bredd på ca 56cm. Du blir volymen typiskt ca 80 liter. Det blir perfekt. En sådan bräda kommer vara ca 20cm kortare än din gamla och kommer helt säkert kännas betydligt enklare att hantera i mycket vind helt enkelt för att den inte blir “runtblåst” lika mycket.

    Fanatic Newwave, Starboard Acid eller Kode 80, JP Wave/Wave pro, Naish Wave pro (eller vad den kan heta) är exempel på denna brädtyp.

  • algen

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 20:50
    Carrera;580089 wrote:
    Tror inte det är -+10-15% man brukar rek. utan 10-15 liter!! Personligen väger jag in på 92 kg med grejer på o kör en 80 liters wave utan några som helst problem! Visst sjunker man igenom mindre bra dagar men då får man ju ha något större = mindre kul med sig också 😉
    En klassisk vågis är ju oftast lite tunnare o smalare baktil o blir därför lite mer volym/vikt kännslig!

    Vikt +15l måste väl ändå jäkligt stort på en vågbräda eller? 92kg med grejer låter som om vi inte skulle skilja alltför många kilo torrvikt eller? Således inte tokstor skillnad i volym/vikt mellan oss? Det klart man får räkna med att falla igenom vid dålig vind, speciellt om det är byigt – då får man ju även räkna med att tuffa 1/2 m under ytan stundtals. Det är de dagarna jag tänker mig att man kör en 100l freestyle bräda istället… Precis som du säger – är målet att inte sjunka igenom får man räkna med att köra något tråkigare…
    Är ute efter en klassisk vågis då jag tycker att den smala aktern är grunden till god kontroll och skön sväng.

    Rasmus_W;580115 wrote:
    Det där med tio “plusliter” handlar som jag förstått mest om att det är den minsta bräda man hyfsat bekvämt kan segla hem om vinden plötsligt skulle dö nästan helt. I och med att dagens shaper är rätt korta och breda kan en sån bräda kännas för stor rätt tidigt och sen är det bara att bita i det sura äpplet och inse att om brädan är liten nog så får man simma hem om vinden dör.

    Är ju inte ute efter en bräda att köra med i förhållanden där vinden plötsligt dör… 🙂 Frågan är ju snarare hur liten brädan kan vara men ändå ok. Vill se problemet lite som två grafer som korsas där ena linjen representerar “lycka” och den andra “svårighet att surfa” där det gäller att hitta den gyllene punkten. Dvs när blir en vågbräda för liten för att ha kul på. Sker det någonstans en radikal förändring eller blir det en gradvis skillnad? Hur stor vågbräda kör du med Rasmus?

    RRD.;580116 wrote:
    Med för liten vågbräda blir det svårt att hålla bra tryck i gippar o vågridn då den tappar planing snabbt.
    Tidig planing handlar mycket om teknik o trim.
    För övrigt kommer allt att plana på lördag-söndag helt oavsett storlek…

    Hur mycket är för liten? Tycker mig ändå kunna behålla planingen genom mina gippar om bara vinden håller/en bra våg att rida på.
    Absolut handlar tidig planing om teknik och trim. Nog därför jag gillar boxer seglet så mycket eftersom det har ett så bra bottendrag.
    Det är ju dagar som nu till helgen jag pratar om, dvs vindar från 12m/s å uppåt 🙂

    Är det någon som kör /-t med en lite bräda (dvs mindre än egna vikten)? Hur mycket mindre jämfört med egna vikten? Vad hände /-r? Är jag helt ute å cyklar, tänker fel? Fått fel erfarenheter av “större” brädor? Jag kanske analyserar sönder problemet, en mindre bräda = mer kontroll men svårare att behålla planingen – that’s it…

  • algen

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 20:59

    Tack Ola H! Satt å redigerade mitt inlägg så länge att jag missade ditt bidrag… Låter ju absolut vettigt. Kan tänka mig att ett nyare bräda är stabilare i vinden… (Någon med passande bräda till salu är självklart fria att PM:a mig 🙂 )

  • rrd

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 06:08

    Volymen är mer något som följer av bredden, titta mer på bredden som Ola säger. Volymen är egentligen bara intressant rent teoretiskt om du står still.
    För mig är en bredd på under 53 en liten bräda dvs klart under 70l, jag väger ca 72 kg och gillar att ha en liten bräda. Har kört 66 l/52 cm några år men gått upp till 70 l/53,5 sen 08 för 4.7 o neråt.

    Kanske kan en RRD Wave Cult 80 har bredden 57 cm vara nåt för dig, 75an är 55,5 bred, min feta vågbräda som funkar i många typer av förhållanden, en riktigt allround klassisk vågbräda.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 12:27
    RRD;580234 wrote:
    Volymen är mer något som följer av bredden, titta mer på bredden som Ola säger. Volymen är egentligen bara intressant rent teoretiskt om du står still.

    Om vinden avtar såpass mycket att jag inte klarar att vattenstarta så börjar jag märka av volymen, så snart det är vattenstartbart märker jag den inte.

    Älgen: Min vågbräda är en newwave 75, bredd 54,5 cm, har jag för mig. Med mina 80 kilo upplever jag att den har en “Sweet spot” runt 4,5 kvadrat, Jag seglade den med 3,8 och då började den kännas en liten aning stökig. Jag har också seglat den med 5.0 en gång men då var jag underriggad så det räknas inte.

    Nej, jag har inte hunnit segla den så värst många gånger.

  • algen

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 16:25

    Nu börjar det bli intressant…känns som jag närmar mig någonting här.

    Om man tittar på brädden så var ju min gamla bräda 55 el 55.5 (skit samma) när jag kollar på nyare vågbrädor så innebär detta en volym runt ca 75-77 någonting, eller? T.ex. RRD:s wave cult, Volume: 75 Size: 234×55.5. Är inte så påläst på brädmärken så det kanske inte var ett bra exempel? Skillnaden är således att dagens brädor är något kortare varför ett antal liter försvinner i längsled jämfört med min gamla, men detta är något man inte märker så mycket när man väl planar, om jag förstått inläggen rätt.

    Kan man således sammanfatta det så här: Titta på bredden, dvs bör för mig vara >55? Om detta i så fall innebär en bräda runt 75 l så är det ok? Måste ju säga att det är ju en ganska stor skilland i volym från min gamla, 9l. Om det funkar utan större skillnad så är det ju kanon, innebär ju att man slipper 9 “onödiga liter” 🙂
    Eller skall jag kanske köra lite bredare (1cm?) för att behålla lite volym, dock vinna kontroll genom en kortare bräda, tänkte på det du sa Ola…

    Rasmus, förstår inte problemet med att vattenstarta på en liten bräda, känner inte alls igen mig att själva vattenstarten blir svårare på en liten bräda när vinden dör. Nästan tvärtom, en mindre bräda kan man komma upp på genom att pressa ner den i vattnet å under sig… Tycker det är mest avhängt segelstorlek i relation till vinden. Däremot kan det ju helt klart vara svårt å få igång brädan alt. segla den överhuvudtaget. Kanske det du menar?

  • dr-masse

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 11:42

    På en modern bräda kan du lugnt gå upp en eller ett par cm i bredd, de har lika bra eller bättre kontroll ändå. En 56-57 bred sak med ca 80 liter borde sitta fin-fint för dina segelstorlekar och din vikt. Pratar vi RRD WaveCult, som är ett bra exempel, så tycker i alla fall jag att 80-liters versionen (57 bred) är mer för dig, den kommer att vara helt perfekt med 5.4 men fortfarande bra med 4.1 (helst med en mindre fena). En, i mina ögon, grymt bra allround-vågis i Sverige för 75-85 kg på seglaren…

    Jag har själv kört en del på WaveCult 84/85 och framförallt WC 90 (som jag ägt). WaveCult 84/85 går att köra i mer vind än man tror, trots en bredd på knappa 59, jag väger 77 kg…

  • algen

    Medlem
    17 april, 2010 vid 13:25

    För den som är intresserad av slutet på historien så blev det en RRD hardcore wave 77l. Har kört den knappt 10 ggr nu. Är riktigt nöjd!!! Så enormt glad att jag inte köpte en “större” bräda!!! Lätt och fin under fötterna, enkel att hantera i luften. Gött skär i svängarna. Inte det minsta bökig att få upp i planing. Kan inte påstå att jag vet tillfällen då jag skulle få upp den gamla 84l i planing där jag inte skulle få upp min nya bräda. Att oroa sig för att inte komma upp i planing är verkligen ett “icke problem” i min mening då det blåser tillräckligt de dagar som är aktuella. Det enda “problemet” jag märker är att den är mycket känsligare för hur man hanterar den i gipparna och likn. Tappar mkt lättare planingen genom gipparna om man ställer sig för långt bak eller inte är tillräckligt “följsam”. Borde i slutändan dock mest betyda att man blir en bättre surfare 🙂 Jag kan rekommendera de som funderar på att skaffa sig en mindre minsta bräda att göra det. Hade varit roligt att testa en ännu mindre för å se var “gränsen” går…
    /per

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på bräda…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.