• sailortrash

    Medlem
    15 september, 2011 vid 09:59

    kul inlägg om cyklar…jag hade tills nyligen fullständig verkstad och ca 8 cyklar i garaget och uteförrådet…varav min tjej var ägare till 2 av dem…i hennes ögon hade jag “ett odefinierbart antal cyklar” och jag var “jämt nere i verkstan och lekte”. gnället minskade dock då jag betalade förra vinterns elräkningar och köpte en kamera till familjen (dvs tjejen) för pengarna som kom ut ur köp och säljkarusellen. nu har jag sålt allt och öh…köpt surfgrejer som tar lika mkt plats…

    mr jibe: tjejen eller vinden? den frågan kommer du få dras med resten av livet…vissa saker förändras inte bara för att folk blir äldre och – mognare=)

  • jesper-b

    Medlem
    15 september, 2011 vid 10:30

    Är det bara jag som tycker hela den här tråden känns ganska stenålders. Visst är det mest gamla gubbar i gummi som vindsurfar, men ändå….

    Två korta berättelser.

    1)
    För ett gäng år sen kom en fransk vindsurifngkompis över till Maui med sin ny och minst sagt heta tjej. Hon föll pladask för vindsurfing och Maui. Laddade på och utvecklades kanonsnabbt. Min kompis hade nog mest tänkt sig att bli beundrar och ha henne på stranden men så blev det inte. I början var han sjukt stolt och glad för att de kunde dela “hans” passion, men då hon började gå förbi honom i utvecklingen och segla med andra som var bättre än honom började han vrida och vända på sig. Hon var fortfarande kär i honom men han klarade inte av situationen. Det slutade med att han gjorde slut och åkte hem till Frankrike. Hon stannade kvar och vindsurfade.

    2)
    En annan kompis och tillika gammal vindsurfinggubbe som vi andra (hoppas du inte har något emot att jag använder dig och de dina som illustration) . Bor i Åre med familj på vintrarna och utanför Halmstad med familj på somrarna, när de inte åker på allehanda surf och vindsurfingtrips. Han var på Torö häromdagen och surfade, nu hemma i Åre. Hur som helst berättade han om sina olika familjemedlemmars “behov”. Han och framför allt hans äldsta son surfar mycket ihop. Men det som kan krångla till det lite är att hans fru är så pass passionerad vindsurfare. Hon kan bli skitsur om hon inte får sina dagar på vattnet. Därför åker hon inte självklart med på surfresor, hon vill åka dit det blåser, osv.

    Det här är bara två exempel på att alla fruar inte är sura och shoppinggalna, och att alla män inte är de drivande sportiga i en familj. Visst lever vi ofta, kanske skrämmande ofta, i stereotypiska roller. Men jag tycker det är grymt viktigt att vi inte cementerar dem som de enda möjliga. Det är nämligen det som förklarar dess fortlevande och våra begränsade valmöjligheter, mer än något annat.

    Fan också, nu kan jag inte skriva mer har lovat frugan ett IKEA besök och sedan fika på fina gatan i stan. Om inte står hon där med kaveln i hand och väntar…

    /JB

  • sailortrash

    Medlem
    15 september, 2011 vid 12:19

    jag tycker den här diskussionen är lika atuell idag som på stenåldern…inte för att den förändrar ngt men kul att se hur folk närmar sig detta tabuområde..

    vill man ha en relation/familj är det ju bara och stå över några blåsiga dagar…det gäller ju oavsett kön..om man inte ärbarnlös och är ihop med “theboardlady.com”

  • jesper-b

    Medlem
    15 september, 2011 vid 12:39

    Tror den här diskussionen är mycket mer aktuell idag än på stenåldern. Skit om den vore tabu – borde föras mycket, mycket mer, men, på lite “högre” nivå än i form av ett gäng sura gummigubbar som klagar, trots sitt löjligt prioriterade lyxliv.

    /JB

  • jonni

    Medlem
    15 september, 2011 vid 13:03

    Problemet är inte vindsurfingen utan att du väljer utan att blicka att fara och vindsurfa istället för att tillbringa tid med henne, sen har det ingen betydelse om det är innebandy eller surfing. Sen ser hon hur mycket du gullar med dina prylar istället för att visa henne uppskattning, klart fan hon är avundsjuk på din 75 liters slyna i garaget som alltid är redo och villig.

    Tänk till lite nu!… och köp lite blommor och laga en mys middag åt henne m.m
    Så skall du se att det kommer gå bättre nästa gång du far iväg eller köper prylar, var lite smart nu.

  • sailortrash

    Medlem
    15 september, 2011 vid 14:12

    det är enklare med icke väderberoende hobbies som innebandy…tipset till trådstartare kanske är att surfa varje onsdagkväll även om det inte blåser, som om det vore innebandy. och köpa det största seglet som back up…elle wakeboard och motorbåt..

    eller bara göra som jonni föreslår..

  • spike

    Medlem
    16 september, 2011 vid 15:41

    Min Sambo Kicki har vänt på det, hon kollar själv 5-dygnsprognosen för att få en uppfattning om vad som händer i mitt huvud, och planerar sin tid efter det. Stort creed!

    Hon resonerar även att med den kostnad, som detta intresse innebär i tid och utrustning, så måste man ju få använda prylarna man köper i tid och otid.

    Att hennes föräldrar bor i Falkenberg gör inte saken sämre, vi lastar in allt och åker dit och lämnar av hund, dotter och sambo, sedan drar jag till Halmstad/Varberg och ALLA får ett leende på läpparna då vi bor 12 mil från kusten.

  • henryk

    Medlem
    17 september, 2011 vid 07:33

    Efter ett ha varit sambo/gift i 25 år (samma nina) så har jag hittat en metod för att köpa in “onödiga” prylar.
    Det hela började när jag en sommardag råkade gå förbi dåvarande race marine, såg en snygg snowboard på rea – tänkte att “det här måste jag lära mig” och impulsköpte brädan för studielånets sista tusenlappar.
    Eftersom hushållsbudgeten var kärv så “orkade” jag inte tala om detta för sambon när jag kom hem, utan ställde ner brädan i källaren… och glömde bort det hela. Några månader senare: “-Det står en snowboard i källaren!!! -Har du köpt den??- Hur f… kan du göra det när vi inte har stålar !!!…osv. Nåja, stormen avtog och brädan kom såsmåningom till användning.

    Sen dess har jag fortsatt på samma sätt, och reaktionen blir mer avtrubbad varje gång – vi garvar tom åt snowboarden….
    Det usla beteendet från min sida har fortsatt då pengarna aldrig riktigt tycks räcka till till alla “måsten” och excesser, som tex stora barn som vill gå på dyyyyr skola i LA osv…

    Genom åren har jag på detta sätt har jag lyckats samla på en brädor, riggar, cyklar… just nu har jag lite ågren över de hembiohögtalare som impulsköptes till riktigt bra pris (webhallen öppnade ny butik igår- högtalarna var precis “rätt”) – hmm jag kanske måste lämna tillbaks dom – eller så blir dom stående i källaren, hinner inte montera upp allt nu…
    Rekordet var när jag en sen kväll, trött och uttråkad “råkade” klicka in ett bud på en xc90 på kvd`s kvällsauktion, alla andra som budat över varandra under säkert 20 min , slutade buda och jag satt där med en alldeles för dyr bil, (av en typ och märke som jag aldrig tidgare kunnat tänka mig). Nåja – skickade in en låneansökan till banken och förträngde det hela – men när papprena dök upp i brevlådan, och hon öppnade posten så var jag tvungen att lägga fram det hela… (bilen såldes 8 månader senare till samma pris, så det hela slutade bra).

    Vad gäller själva “-kan jag ta bilen, tänkte surfa…?” så är det aldrig något problem – hon tycker det är bättre att jag åker, än att ha en surgubbe hemma – dessutom är hon extremt ekonomisk, så nu när alla prylarna ändå finns – så ska de ju användas!

    Nu är det dags att förnya hela segel/rigg garderoben (7 segel och master, 4,2 tom 9,5 måste införskaffas) – måste ta det lite steg för steg och ska inte smyghandla den här gången 😉

  • kinabalu

    Medlem
    17 september, 2011 vid 08:16
    Mården;669841 wrote:
    nyss hemkommen från en tvådagars surfresa
    jag frågade min fru innan om det var okej att åka innan jag lämnat barnen i skolan ,
    hon svarade lite trött -var det verkligen en fråga ?har jag igentilgen något val?

    Haha, riktigt kul inlägg!! Man har lite att lära där tror jag. Även min (i vanliga fall) mycket toleranta fru börjar knorra nu då det blivit lite väl mycket omsättning av vindsurfingprylar på sistone och för mycket saker som INTE blir gjorda här hemma. Inte ens “men jag sålde ju två brädor och köpte bara en” verkar gå hem längre… Får nog komma förbi och få lite tips där, Mården… 😀

  • kinabalu

    Medlem
    17 september, 2011 vid 08:24

    Rättelse: Min fru, som råkade komma förbi och se inlägget påpekade att det inte alls har att göra med alla brädor och segel jag köpt, utan endast med vad jag INTE köpt till henne… 😀 Blir nog till att slänga med skor och handväskor i surfbudgeten i alla fall… 😉

  • mr-jibe

    Medlem
    17 september, 2011 vid 13:13
    Kinabalu;670125 wrote:
    Rättelse: Min fru, som råkade komma förbi och se inlägget påpekade att det inte alls har att göra med alla brädor och segel jag köpt, utan endast med vad jag INTE köpt till henne… 😀 Blir nog till att slänga med skor och handväskor i surfbudgeten i alla fall… 😉

    Detta måste va den absolut mest underhållande tråden som jag läst på steffo (det året jag vart medem) att få se hur alla löser problemen med att smöra för sina fruar (vilket säkert går hem) och som kinabalu sa att lägga med handväskor och andra tjej-måste-ha:n i surfbudgeten! 😀

  • sailortrash

    Medlem
    17 september, 2011 vid 14:42

    jag tror det där med att budgetera “skor och väzkor” surfbudgeten är en bra grej…eller så löser man det som jag gjorde genom att skaffa en helt ny inkomstkälla enkom för surfgrejer…eller vad nu nästa materialkrävande hobby kan bli. så att ens extremt dyra hobby “inte belastar den gemensamma ekonomin…”

    fast då får man ju istället höra att man är frånvarande i tid och otid…

    Mården taktiken kanske funkar….men låter lite som att dra på sig mc-ställ och ögonbindel och köra gasen i botten…den där xc-90 impulsköpet låter nästa som en otäck avkörning….på grus!

  • styret

    Medlem
    17 september, 2011 vid 16:35

    Jag håller med Jesper, det känns som att jura-perioden ringde och ville ha tillbaka sin tråd. Och inte för att peka ut någon men skor och väskor, allvarligt?

    Skulle era fruar kunna muta er till nått med lite verktyg och hemmabioprylar?

    Kallar ni era fruar för “Regeringen där hemma” också?

    Här kanske man äntligen kan få svar på en fråga som jag har ställt mig länge. Varför lever man med någon som inte kan acceptera och stötta ens passion?

  • oaxen

    Medlem
    17 september, 2011 vid 20:49
    styret;670156 wrote:
    Jag håller med Jesper, det känns som att jura-perioden ringde och ville ha tillbaka sin tråd. Och inte för att peka ut någon men skor och väskor, allvarligt?

    Skulle era fruar kunna muta er till nått med lite verktyg och hemmabioprylar?

    Kallar ni era fruar för “Regeringen där hemma” också?

    Här kanske man äntligen kan få svar på en fråga som jag har ställt mig länge. Varför lever man med någon som inte kan acceptera och stötta ens passion?

    Om den ena partens passion kostar 10 000 – 20 000 kr mer per år så kan man anta att förståelsen
    minskar med tiden.

  • styret

    Medlem
    17 september, 2011 vid 21:47

    Jaha, men då handlar det ju inte om surfing utan om hobbyn prylsnobberi.

    😉

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.