• oaxen

    Medlem
    18 september, 2011 vid 08:26

    Inte nödvändigtvis. Nu tog jag möjligen i lite för att illustrera mitt exempel. Räkna ihop ALLT surfrelaterat en säsong så kan det ju komma upp i en del. Resor, boende och självklart prylar.

  • sailortrash

    Medlem
    18 september, 2011 vid 13:13
    styret;670156 wrote:
    Här kanske man äntligen kan få svar på en fråga som jag har ställt mig länge. Varför lever man med någon som inte kan acceptera och stötta ens passion?

    kanske för att livet handlar om mer än bara surfing…?

    och du har aldrig fått det svaret tidigare?

  • doc

    Medlem
    18 september, 2011 vid 18:15

    Att ventilera sin frustration här istället för att prata med sin partner kanske visar på vad problemet egentligen är. Bristande kommunikation = bristande förståelse.
    Prata med sambon/hustrun/partnern om saken på ett öppet och konstruktivt sätt så kanske det ordnar sig. Om han/hon känner sig försummad eller orättvist behandlad så fråga på vilket sätt du kan bidra för att göra det bättre. Om du inte är intresserad av det kanske du borde fundera över varför. Kanske till och med vad du gör i ditt förhållande.

  • donron

    Medlem
    18 september, 2011 vid 18:49

    En snabb backhand är lösningen 😉

  • styret

    Medlem
    18 september, 2011 vid 20:20
    sailortrash;670196 wrote:
    kanske för att livet handlar om mer än bara surfing…?

    Det är väl det här jag försöker komma fram till, dom flesta umgås antagligen grymt mycket mer med sina partners än att surfa (ffa iom att vi bor i Sverige). Så jag förstår inte varför surfing nån gång då och då skulle vara ett problem.

    På många i den här tråden låter det ju som att “Regeringen där hemma” tjurar ihop så fort det är ljusgrönt på DMI och ständigt gnäller på “alla ens brädor”

    Jag hade tänkt hålla mig utanför den här tråden Men det jag reagerade på var hur jävla dumt jag tycker det låter att slänga in “väskor och skor” i surfbudgeten för att hålla frugan glad. Det tänket känns riktigt risigt och förlegat. Oavsett om åsikten ligger hos man eller fru.
    Mina inlägg hitills har jag skrivit för att folk ska sluta slentriangnälla i stereotypa könsrollsspår.

    Själv har jag världens bästa Sambo som backar upp med markservice och hem när jag vill utöva mina intressen på samma sätt som jag ser till att allt flyter på när hon är ute och hikar eller reser.

  • kinabalu

    Medlem
    18 september, 2011 vid 21:21

    Styret, en liten vink bara: Tror du missar ironin i mina inlägg… 😉 Klart som fan att jag inte lägger in handväskor och skor i min surfbudget (för det skulle jag aldrig ha råd med, haha). Däremot har det blivit lite väl mycket till mig på sistone så det kan nog vara dags att jämna ut det lite…

    Fast det är rätt kul att du hetsar upp dig så mycket över detta. Min fru, som jag för övrigt har mycket bra kommunikation med, har nog aldrig varit så road av en tråd på surfzone 😀

  • styret

    Medlem
    19 september, 2011 vid 06:28

    Hetsar upp mig? Det är det här internet och skrift och sånt. Jag har verkligen inte hetsat upp mig.

  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2011 vid 08:11

    Håller med dig Styret. Fascinerande hur uppdelat vissa verkar ha det i livet. Tror knappast det är pengarna (då kunde man ju jämföra med andra hobbies som hus, renovering, trädgård med mer). Det handlar om att få ihop livet som helhet. Inte se det som en byteshandel.

  • sailortrash

    Medlem
    19 september, 2011 vid 08:15
    styret;670246 wrote:
    r hur jävla dumt jag tycker det låter att slänga in “väskor och skor” i surfbudgeten för att hålla frugan glad. Det tänket känns riktigt risigt och förlegat

    risigt eller ej men det lättar ju upp stämmningen…alla som har provat vet..

    Stereotyper=sanning…hur lite man än gillar det så stämmer de riktigt bra. Det blir ännu mer problem om ens partner inte har någon hobby…då kan får man ju aldrig chansen att återgälda all “marksupport”…utan får istället höra att man tar tid från intresset “familjetid” som innebär att man rätt och slätt praktiserar sin familjefars och make/samboroll…

    sug på den…

    nä men allvarligt…har din fru problem med din surfing så är det troligtvis för att hon har problem med sig själv…det är rätt vanligt att män investerar rätt mkt resurser i sig själva i form av bilar, byggprojekt, surfing mm, och kvinnor investerar sig själva i barn och relation. Det ena ger vanligtvis bättre avkastning i längden…men vilket? när du är 60+ så planar du fortfarande i 30 knop, men vad gör din partner? kanske har hon lärt sig att livet är mer än barn och relation och gör ngt för sin egen skull (i elfte timmen…), tar en målarkurs, läser böcker eller umgås med eventuella barnbarn för att hon tycker det är värdefullt..

  • henryk

    Medlem
    19 september, 2011 vid 08:50
    styret;670246 wrote:
    Mina inlägg hitills har jag skrivit för att folk ska sluta slentriangnälla i stereotypa könsrollsspår.

    .

    Kul när folk går in i en tråd och liksom inte hajat tonläget – jag uppfattade poängen med tråden just som en möjlighet att gnälla som f… i dom gamla vanliga könsrollerna!
    -Att någon idag skulle tro att det är på allvar, kan ju knappast vara möjligt!
    Å andra sidan blir ju liknande trådar ibland ännu mer njutbara, när 100% allvar blandas med ironi… 🙂

  • jesper-b

    Medlem
    19 september, 2011 vid 09:51

    Jag hade lovat mig att inte gå in i denna tråd igen. Nu bryter jag således det löftet. Jag tycker majoriteten av inlägg här är rätt korkade. JAG surfar och vindsurfar mycket, jag har surf och vindsurfprylar för rätt mycket pengar.

    MEN

    Jag “investerar” minst lika mycket i relation, hem, barn och familj, som i något annat. Precis som min fru, och väldigt många andra frurar, “investerar” i mycket annat.

    “Investeringsmetaforen” liksom “utbytesmetaforen” döljer mer än den klargör.

    Att skylla sitt rätt ensidiga perspektiv på “ironi” är en lite för enkel undanflykt från att tänka och ta problematiken på allvar.

    Stereotyp är inte detsamma som sanning (men visst skulle man kanske behöva utreda båda begreppen rätt ingående för att kunna uttala sig så).

    Over and OUT!

    /JB

    PS: Hoppla nu ringer min fru och skäller för att jag glömde tömma tvättmaskin i morse. Men en blombukett på väg hem från mitt tunga businessjobb löser ju det! Eller ska jag kanske slå på stort och ta vägen förbi juveleraren?

  • sailortrash

    Medlem
    19 september, 2011 vid 10:17

    värst vad folk lovar hit och dit…är denna tråd farlig? är ni rädda för att era fruar ska se om ni har skrivit ngt som inte är politikst korrekt kanske?

    JB: jag skulle tror det räcker me blommor denna gång…..juveler är typ: sorry att jag kom inte kom hem till 18.00 på valborg men det var helt epic vågor på Torö och Larsa bjöd på soppan så jag kunde inte be honom att köra hem lite tidigare och….. …. ………. …..

  • mr-jibe

    Medlem
    19 september, 2011 vid 17:09

    Jesper: verkar ju vara ett “tungt businessjobb” om du sitter 11:51 och lägger ett stort fläskigt inlägg här på steffo… Skämt åsido 😀

  • jesper-b

    Medlem
    19 september, 2011 vid 18:16

    Nej på mitt otroligt viktiga seriösa produktiva affärsMANNAmässiga businessjobb sitter vi mest och beundrar varandra (enbart män i ledande positioner) och så har vi ju löjligt sexiga unga sekreterare (bara kvinnor) som sköter om oss så vi kan producera mer välfärd.

    Hemma väntar våra fruar, och så klart våra 17-åriga franska kvinnliga nannys (samt ett mindre framträdande antal småmänniskor/barn som vi inte har så mycket tid till eller intresse för). Nannyn hjälper till med hemtjänst men är även sällskap åt våra hårt disciplinerade (nedbantade och lite lätt lyfta och botoxade plastbröstfruar) så att de inte surar ihop när vi är på våra otroligt viktiga tjänsteresor och konferenser. Väl hemma står de glada och kåta och väntar med kontinental middag, välklädda artiga barn…

    /JB

    PS: Att investera i lite brillor mm är enbart bra både ur ett portföljförvaltningsperspektiv (värdepappren fladdrar ju friskt just nu) och för att hålla våra fruar osura. I annat fall kanske de kräver en liten boutique på Östermalmstorg eller till och med London som leksak.

  • dr-masse

    Medlem
    20 september, 2011 vid 16:09

    Ooooh, denna eviga balansgång – familj, jobb, fritid, vänner, utveckling, avveckling, kompromissa, köra sitt eget räjs, glädje, sorg, längtan, kärlek, besvikelse, stress och harmoni.

    Livet, kallas det visst.

    Själv har jag slängt in en handväska då och då. Japp. Funkar här, katastrof där. Vad vet jag. Men framförallt jobbar vi ständigt på att våra toppar och dalar möts på bästa sätt och att familjen mår bra. Å mycket lööööve på det. :santa:

    Rätt kul tråd, detta. Allt från fördomar, stereotyper och könsroller till humor och en hel del skönt tänk som nog speglar lite av allas vår vilja att leva ut allt och samtidigt vara där för varandra.

    Vill man dela sitt liv med något så tror i alla fall jag på just det – dela.

    (första gången min fru å jag träffades hemma hos mig så bjöds det på surfrulle… sådär bra raggningstips, ungdomar, men nog visste hon vad som väntade… fast inte kunde hon, eller jag för den delen, tro att det 20 år senare skulle vara värre än någonsin, ha, ha! :grin:)

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.