Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trick med 150 liters bräda

  • Trick med 150 liters bräda

    Publicerad av tobc på 27 maj, 2011 vid 08:10

    Hej!

    Tänkte införskaffa en lite större bräda för lättvind, en RRD Avantride 150 liters.
    Jag väger 85 kg, 184cm lång och en sådan bräda är väl kanske inte direkt gjord för tricks (även om det är en freeride) men det bör väl inte vara omöjligt?

    /Tobbe

    imported_macts svarade 12 år, 10 månader sedan 15 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • svenne

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 08:27

    Beror på vad du menar med tricks, du lär ju inte göra några Flaka direkt. Men old school funkar; 360’s, heli, cowboy och annat som tyskar och gamla farbröder gillar. 😉

  • tobc

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 09:02

    Nej helt klart, men ett och annat hopp borde väl gå tycker jag? Men gissar att det är en bräda främst för att glida runt i planing när många andra inte kan pga vinden. Och om man vill öva gippar.

  • fiskmat

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 09:11

    Perfa att guppa runt på varma sommardagar och öva tysksnurrar. Det må se oerhårt fånigt ut men ger belöning när det väl fläskar på.

  • tobc

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 09:38

    Tysksnurrar hehe, ja all träning är bra träning eller?

  • jester

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 11:23
  • svenne

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 11:59
    tobC;656994 wrote:
    Tysksnurrar hehe, ja all träning är bra träning eller?

    Absolut.

  • Knatte

    Gäst
    27 maj, 2011 vid 12:00
    tobC;656991 wrote:
    Nej helt klart, men ett och annat hopp borde väl gå tycker jag? Men gissar att det är en bräda främst för att glida runt i planing när många andra inte kan pga vinden. Och om man vill öva gippar.

    Du skall inte drömma om att hoppa med en så stor bräda.. Men du kan säkert få ett eller annat okontrollerat skutt över någon vågkam. Men generellt sätt är 150 liter för stort och tungt för att hoppa. Tror du i första hand skall öva på slag och gippar och kanske bodydrag som lämpliga trick..:wink:
    Sedan kan ju proffsen hoppa som Jester visar i länken ovan..

  • tobc

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 12:04

    Hellre okontrollerade skutt i lättvind än inget surf alls vid lättvind 😉
    Bra, men då var det ändå ungefär som jag trodde. Får hålla mig till vågisen vid hårdare vind.

    Undrar förresten om det blir några större problem med en 76-liters vågbräda med mina mått?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 13:30

    Om Du är sugen på lättvind – titta gärna på JP SLW på 154 liter och ett segel runt 7.5-8.0 att börja med. Då bör Du plana från 5-6 m/s.

  • hakuna

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 13:44

    Det koolaste oldschool tycker jag är att segla med brädan på högkant, man står alltså på mastfoten och centerbordet samtidigt.

  • tobc

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 14:20

    Mm den är inte så stor att den har centerbord 😉

  • gustavl

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 16:21
    hakuna;657030 wrote:
    Det koolaste oldschool tycker jag är att segla med brädan på högkant, man står alltså på mastfoten och centerbordet samtidigt.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=FYnxxbdCqP0″]YouTube – ‪Windsurfer OD freestyle championship 2010‬‏[/ame]

    det får bli tricket till helgen!

    /G

  • rasmus_w

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 17:34

    Det jobbigaste med att hoppa med jättebrädor är att de dunsar ner så jäkla hårt i landningen. Plus att 50 cm fena inte underlättar alls. Inte på något vis.

  • tobc

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 22:12

    Jätte och jätte vet jag inte 😉 men överlag, är det alltså ingen bräda som någon rekommenderar?

  • billie

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 22:44

    Väl stor och tung bräda för trick . Gå för en 100 litare

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trick med 150 liters bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.