Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad tycker ni om trenden?

  • davven

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 20:04

    Köpte en HS 105L från 2003 just för ha en billig planka som planar tidigt, och den planar riktigt tidigt tycker jag. Sist jag var ute på den så körde jag med 28 cm T-zone weed till 7.5, folk brukar bara stirra på mig när jag nämner det. Tuggar höjd otroligt bra för det, visst nån spinout kan det bli om man är lite lat när man går över chop. Har även testat den med en rak drake fena på 34, och då planar den ännu tidigare. Fast sjögräs störde mig från och till, bara testat den på hösten. Jag är helnöjd, gick ner från 133l till 105 och fick en bräda som planar tidigare. Då har jag testat den med gtx segel som inte har så mycket buk, så det finns mkt mer och hämta i brädan för en annan.

    Vad hade din kompis för segelt/tim vid det aktuella tillfället när du rundade honom.
    Med mkt neg uthal behöver man knappt anstränga sig för att få brädan och plana i 7 ms i byarna med 7.5, det är min erfarenhet iaf. Kan det verkligen bli “mkt” bättre än så?
    Eller är det bara du som är perfektionist när det gäller detaljer 😉

  • benke-2

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 20:04
    ulfast;599049 wrote:
    Tjena Jester!
    Jag vill inte dissa HS, men jag tycker den hade små svagheter i tidig planing, fart genom/ur gipp och v-max. Jag har aldrig varit någon fan av kompromisser, jag har hellre flera specialiserade brädor.
    Jag tror du har gjort ett mycket bra val Jester!
    Både Warp 71 och CA 53 har rel. lång flat och är precis som du säger ett steg bort från trendens vändpunkt. Du bör få mycket skön segling på ditt val Jester!
    Get Wet är inne på vad jag menar med denna tråd, när han skriver att vissa av Rick Naish´s shapes var för korta för 120-130 graders slör i chop, där Green´s shapes har bättre släpp. Man måste få gå för långt i en tend för att definiera gränssnittet för när en bra ide blir mindre bra. Tex gjorde SB 125cm breda protos..
    Trots att slalomföreskrifterna möjliggör 85cm, nöjer sig vissa producenter med runt 82cm på sina största slalommodeller, för fart och full koll.
    Jag har en känsla av att AA inte var helt nöjd med SB´s bredare brädor när han övergick till JP.
    Det är kanske lättare att prata om förra trendens vändpunkt (när det gjordes en “tandpetare” på 280x52cm) men det är i mitt tycke långt ifrån lika intressant.
    För oss som kört >30 år är det kul att se mycket erfarna seglare som tex Andrew Duff (>60 år) köra fortare än de flesta svenskar (han kör också CA). Duffy impar speciellt när man tänker på att han är rel. lätt. -OK Sandy Point är extremt bra..
    Oj vad man längtar till säsongsstart!
    Ha de.
    -Ulf

    “Jag har en känsla av att AA inte var helt nöjd med SB´s bredare brädor när han övergick till JP.”
    Vet du om han hade glömt telefon-nummret till sig själv, när han skulle ändra bredden.
    Eller var det upptaget hela tiden när Antoine ringde till AA som bestämmer bredden.

    Albau kommer iofs med en JP Superlight på 90 cm bredd i dagarna

  • ola-h

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 20:33

    Måste bara infoga att jag tycker brädor som iSonic gippar helt sjukt bra. Men då kör jag iofs mest på de mindre och smalare eftersom jag inte väger så mycket. Jag brukade t ex gör carving 360:s på min is 101:a som väl rimligen räknas som padda, eller? Jag tror alltså det handlar mest om teknik. 80% av alla gippar jag ser är inte fullplanade ens om man bara kollar på ställen där folk kör vågbrädor.

    När det gäller hypsersonicen så var det helt klart för extrem på många sätt. Men dess roll i historien är ändå glasklar. Det var ju den som åter satte slalom på kartan. Så trots dess tillkortakommanden ser jag den som en av de mest revolutionerande bräderna i historien. Men tom Starboard själva kom ju rätt snabbt på att man kunde göra bättre brädor med med “standardmässig” shape (dvs sans konkaver).

  • benke-2

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 21:08

    Trenden 2005 var väl kanske att minsta slalomen var 60 cm+, eftersom marknaden var så liten så att man bara hade 2 modeller per märke. Men väljer man fel bräda 2010, så har man valt fel bräda 2010, (finns ju 5-10 per märke) 45-85cm breda

  • safesurfer

    Medlem
    20 februari, 2010 vid 08:53

    ulfast hur tycker du att seglen har utvecklats, står sig ett gammalt NP vx mot ett de nyare evo seglen?

  • ulfast

    Medlem
    20 februari, 2010 vid 21:34

    Härligt getwet, du förstår precis. Samma känsla som när man står och snackar med någon erfaren seglare på G.C. -Skönt att budskapet når fram!
    Sorry Davven, jag vill inte dissa din HS, som tar bättre höjd än många andra brädor! -Min kompis på HS/Tushingham 7,6 är en mycket duktig seglare som bott i England och kört mycket med Peter Hart mfl. -Eftersom han är lättare än jag och hypen var extrem innan HS kom ut på marknaden, hade han högt ställda förväntningar på HS. -Men eftersom jag nästan alltid kör formula i 4-8 m/s var skillnaden i tidig planing mot HS ganska stor. Just 5-6 m/s är en väldigt vanlig vindstyrka hos oss. -Davven, njut av din HS, det finns många som säger att de gillar den.

    Jag håller med dej Ola, -iS 101 är kanske den bästa iS-brädan och de mindre är ju långsmalare, så det känns fel att kalla dem paddor. -Men om man tar en äldre iS runt 222×80 och kör carv 360 bör man nog vara i West Kirby eller på plattvattnet mellan bryt, om man inte accepterar att stå still och trycka sig ur backvinden på slutet av manövern. Å andra sidan finns det knappast någon bräda historiskt som med stort segel i lättvind, snabbt kommit runt i en carving 360, som är en idealisk manöver på kort bräda med rel. kort flat. -Håller även men om att det är kul att köra planande manövrar (en av mina favoriter är backwind jibe som kräver lite längre bräda om man inte vill kliva över masten) på effektiva brädor som planar tidigt och gör att man får köra sina moves ofta även här hemma.

    Safesurfer: -Jag körde Björns segel på G.C. och blev förälskad i den enorma stabiliteten med 7 cams. Jag har kvar ett 6,8 och ett 6,0.
    Vx är för stabilt/flackt för att fila med uthalet under gång. Man kör i princip alltid neutralt uthal. Jag brukar köra det på min speed 45 med bra fart och full koll i 16 m/s. Beroende på vilken slalom jag kör, planar det från 8-10 m/s och är kul från 10-12m/s. På dagens segel har du mer twist och kan släppa på uthalet i djupa slörar eller vindhål för bättre bottendrag. Vx hade rel. tjock monofilm och maststrumpa samt hållbara cams. Om du hittar ett högprestandasegel idag som ej går sönder (pga tex utstickande akterlik som kan slå mot stenar i strandbrytet, eller sprucken maststrumpa, monofilm, latta, camber) så kommer det nog också att ge dej prestanda i många år. Jag har ej kört Vx mot evo, men det vore intressant, speciellt i pålandsvind. -I byig frånlandsvind är justerbart uthal en klar fördel. Jag gillar enkelhet och har en speciell bom för Vx som har mycket snabbriggat uthal utan öljett. Jag har satt på extra “microbattens” och mylartejp i toppen för att få monofilmen att hålla extra länge.
    Dags att gå ner till familjen..
    Ha de!
    -Ulf

  • kinetic

    Medlem
    20 februari, 2010 vid 21:52

    Ulfast: Jag körde själv på MkIV samt Gaastra Slalom Pro (båda -94) tills jag återigen började surfa “på allvar”. De gamla cambertrasorna är fortfarande bra segel men det går inte jämföra de med nya dito. Vet inte om det skiljer så mycket i topspeed dock men de nya seglena tål mer vind, och är överlag snabbare. Dessutom har det betydligt mer buk samtidigt som de tvistar bättre. Sen jag köpte nya segel -06 har jag inte ens tänkt tanken att bruka de gamla trasorna, mer än till is-surfing. Vet inte om jag håller med om att de gamla race-seglen hade tjockare film, mitt MkIV har tex spruckit vid några sömnar vid nedersta lattan, detta segel är dock extremt välanvänt…Jag tycker att du skall testa nya segel, skillnaderna är större än man tror…

  • benke-2

    Medlem
    21 februari, 2010 vid 08:37
    PGVirtual;599023 wrote:
    Bra ämne.

    Själv har jag en Tiga Flash 74 (siffran står för bredden) och försöker klura ut om jag skall byta ut den mot en ny Slalombräda, och eventuellt då en “padda”. Många moderna stora (som flyter en kille på +100 kg med ett 9:ans segel) slalombrädor är ju rätt korta, 222-230 (Starboard, RRD, mfl.). De planar antagligen litet tidigare (om man pumpar över bogvågen?) än min 261 cm långa Flash, men är de faktiskt snabbare, eller är de bara mindre mångsidiga (i chop, gippar, när man plöjer ut till vindlinjen)?

    Erfarenheter?

    Martin van Meurs skrev ju en del om det där när han körde 38,5 knop på en Fanatic shark 145, stå ju på Mauisailsforumet.

    Det viktigaste för att få bra speed är att man har en bra anfallsvinkel mot vattnet, ca 8 grader kanske. går ju att reglera anfallsvinkeln om man vill.
    Padda eller tailwalk får man om man har fel anfallsvinkel, eller om man har köpt en dålig bräda.

  • mahi

    Medlem
    21 februari, 2010 vid 17:43
    ulfast;599223 wrote:
    Härligt getwet, du förstår precis. Samma känsla som när man står och snackar med någon erfaren seglare på G.C. -Skönt att budskapet når fram!
    Sorry Davven, jag vill inte dissa din HS, som tar bättre höjd än många andra brädor! -Min kompis på HS/Tushingham 7,6 är en mycket duktig seglare som bott i England och kört mycket med Peter Hart mfl. -Eftersom han är lättare än jag och hypen var extrem innan HS kom ut på marknaden, hade han högt ställda förväntningar på HS. -Men eftersom jag nästan alltid kör formula i 4-8 m/s var skillnaden i tidig planing mot HS ganska stor. Just 5-6 m/s är en väldigt vanlig vindstyrka hos oss. -Davven, njut av din HS, det finns många som säger att de gillar den.

    Jag håller med dej Ola, -iS 101 är kanske den bästa iS-brädan och de mindre är ju långsmalare, så det känns fel att kalla dem paddor. -Men om man tar en äldre iS runt 222×80 och kör carv 360 bör man nog vara i West Kirby eller på plattvattnet mellan bryt, om man inte accepterar att stå still och trycka sig ur backvinden på slutet av manövern. Å andra sidan finns det knappast någon bräda historiskt som med stort segel i lättvind, snabbt kommit runt i en carving 360, som är en idealisk manöver på kort bräda med rel. kort flat. -Håller även men om att det är kul att köra planande manövrar (en av mina favoriter är backwind jibe som kräver lite längre bräda om man inte vill kliva över masten) på effektiva brädor som planar tidigt och gör att man får köra sina moves ofta även här hemma.

    Safesurfer: -Jag körde Björns segel på G.C. och blev förälskad i den enorma stabiliteten med 7 cams. Jag har kvar ett 6,8 och ett 6,0.
    Vx är för stabilt/flackt för att fila med uthalet under gång. Man kör i princip alltid neutralt uthal. Jag brukar köra det på min speed 45 med bra fart och full koll i 16 m/s. Beroende på vilken slalom jag kör, planar det från 8-10 m/s och är kul från 10-12m/s. På dagens segel har du mer twist och kan släppa på uthalet i djupa slörar eller vindhål för bättre bottendrag. Vx hade rel. tjock monofilm och maststrumpa samt hållbara cams. Om du hittar ett högprestandasegel idag som ej går sönder (pga tex utstickande akterlik som kan slå mot stenar i strandbrytet, eller sprucken maststrumpa, monofilm, latta, camber) så kommer det nog också att ge dej prestanda i många år. Jag har ej kört Vx mot evo, men det vore intressant, speciellt i pålandsvind. -I byig frånlandsvind är justerbart uthal en klar fördel. Jag gillar enkelhet och har en speciell bom för Vx som har mycket snabbriggat uthal utan öljett. Jag har satt på extra “microbattens” och mylartejp i toppen för att få monofilmen att hålla extra länge.
    Dags att gå ner till familjen..
    Ha de!
    -Ulf

    Förstår nog inte riktigt dig heller faktiskt.

    Du talar ju varmt om formula, som i min värld är paddornas ur-padda. Extremt bred och kort.
    Vad du inte verkar gilla är något smalare brädor som inte är så långa?

    HS är utdaterad, visst, men fyllde ett viktigt syfte, att få “vanligt” folk att segla slalombrädor igen.

    Det verkar som om de flesta som inte testat HS dissar den men de flesta som testat den förstår och uppskattar dess fördelar.

    Har kvar min gamla HS, men ser inte den som en slalombräda egentligen, snarare en “mini-formula” som man kan ta på lite längre turer i skärgården med hyffsat stora segel (<10 kcm) fina sommardagar.
    För mig ett betydligt intressantare alternativ än att segla formulaprylar.

    /Magnus

  • ulfast

    Medlem
    21 februari, 2010 vid 18:57

    Kinetic: -Självklart har jag nyare segel än Vx.. -Massor!
    Att jag har kvar de små Vx-storlekarna beror på att jag köpte backup (reservsegel) av samma storlet, för att jag tyckte just den årsmodellen var extemt bra. En annan anledning till att de små storlekarna finns kvar är att jag hyr kit utomlands och här hemma är det huvudsakligen de större seglen som gäller för fullt tryck. Ditt MkIV är en äldre generation än mina Vx som har en helt annan skärning.
    -Jag tyckte jag beskrev skillnaden i twist, djupare profil och möjligheten att justera uthalet i vindhål och djupa slörar för bättre bottendrag med nya segel i post 21!
    När jag issurfar kör jag mest 4,9 / 4,4 / 3,4 .. -aldrig 6,8 / 6,0!
    Issurfern är så extremt lättdriven (>3x vindhastigheten) att större segel bara ger friktion (motstånd). -Ganska häftig känsla då det i full fart är meningslöst att försöka rotera seglet i gippen.. -backwind jibe är ett betydligt bättre alternativ (förutsatt att man ej wobblar brädan) när man kör så mycket fortare än vinden. Carv 360 blir löjligt enkel eftersom man har förlig skenbar vind genom hela manövern.

    PGVirtual: Kul att du gillar ämnet! -Om du läste Windsurfing Aug.2009 såg du att John Ingebritsen 95kg (en rutinerad kille) hade Exocet Warp S 145 PRO (250x85cm) som testfavorit “it planed almost as soon as a formula board” 9m2 passar perfekt till den brädan! -Kanske nå´t för dej? (-Lägg den i skugga soliga högsommardagar) -När det gäller trim anser jag att vissa extremt korta brädor kräver mastfot rel. långt bak vilket i vindhål och grov sjö/chop kan ge lovtendens (speciellt om brädan är bred ofo (i häcken)) för den som ej har tillräcklig tid på vattnet.
    Om vi tittar på AC båtarna så är de ej gjorda för storm i södra oceanen, men de är vansinnigt snabba i lätt vind (3x vindhastigheten). Inom FW ska en bräda klara 7-30 knops vind. -Då krävs kort nos (så den ej blåser upp i 10-15m/s, då “normala seglare” väljer en mindre bräda för skönare segling och bättre fart) Om du nöjer dej med 9m2 utan att köra mycket överriggad och dessutom ska glida en hel del utan att plana behöver du knappast de absolut kortaste modellerna. Lycka till PGV!
    Mvh Ulf

  • ulfast

    Medlem
    21 februari, 2010 vid 19:26

    Hej Magnus!
    Jag vill segla mycket och kör mina gamla formulabrädor (som inte hör till de kortaste modellerna) väldigt ofta när HS inte kommer loss. I mitt tycke passar 10m2 bättre på en längre formula än på HS för tidig planing, höjd mm. -Men smaken är som baken. Huvudsaken är att man har kul!
    Mvh Ulf

  • benke-2

    Medlem
    21 februari, 2010 vid 23:04

    Kanske kan kalla tråden för hypersonictråden.

    Om man ska få ut något av slalomsegling i halvbyiga vindar mellan 5-11 ms som i Sverige.
    Så behöver man en slalom ca 70cm +, så att man kan ta lite höjd och inte behöver harva halva tiden. (tex en isonic 122).
    Toppfarten på 70cm + slalom jämfört med en 60 bred slalom är inom 1 knop om det inte blåser över 10-11 ms (märker man om man bär gps) och effektiva seglingstiden är den dubbla.

  • nouse

    Medlem
    22 februari, 2010 vid 00:38

    Ni vet väl att hypersonic 105 har ett “secret speed mode” .Erik loots nämnde nåt om det.Tror han har eller haft ngt slags rekord med den brädan…

  • glader

    Medlem
    22 februari, 2010 vid 07:46
    benke.;599243 wrote:
    Det viktigaste för att få bra speed är att man har en bra anfallsvinkel mot vattnet, ca 8 grader kanske. går ju att reglera anfallsvinkeln om man vill.

    Kan du utveckla det benke? Har aldrig riktigt tänkt i de termerna. Brukar folk ha för mycket eller för lite anfallsvinkel och vilka är de bästa sätten att reglera den?

  • ulfast

    Medlem
    23 februari, 2010 vid 20:28

    Glader:
    Martin van Meurs/Benke har helt rätt. -Benke får gärna kommentera vidare, jag gör ett bidrag nu:
    Det är inte ovanligt att man ser någon stå rakt upp, underriggad med för stor anfallsvinkel. När man är van att köra med fullt tryck, lär man sig känna om man har för liten anfallsvinkel (brädan suger fast en aning). Med för stor anfallsvinkel får du dålig kontroll. Du reglerar anfallsvinkeln genom att du väljer ett trim som passar dej personligen (rätt bomhöjd,fenstorlek och rake, placering av:hänglinor;fotstroppar och mastfot, samt segeltrim mm.) -När jag hittat skön balans gör jag små markeringar på brädor, segel och bommar, -speciellt på småprylar som sällan används. -Är du ambitiös kan du göra anteckningar om erfarenheter från olika förhållanden (grov sjö,chop osv) med alla olika kombos, så du slipper gå upp på land och trimma om när det äntligen blåser för småprylar.

    Till ämnet: inom utförsåkningen var det ett tag också populärt med extremt korta skidor. -Det gick så långt (kort) att det inte länge fanns tillräckligt långa damskidor för en av tjejerna i absoluta världseliten, så hon fick köra på längre herrskidor för att fortsätta vinna. Om historiken är en indikator för framtiden kommer vi att få se färre 222cm-brädor och fler längre brädor i framtiden. Lite mer längd ger pitchstabilitet pga längre flat och flackare scoop (nos).
    På mina längre brädor händer det att jag planar genom/ut ur slag, vilket jag aldrig sett någon göra på 222cm-bräda, som tvärstannar. I backwind jibe är skillnaden också stor. Jag planar genom/ut ur mina duckgippar från 5 m/s tack vare mastfot relativt långt fram och mina Simmer racesegel med rel. litet underlik som jag slipper få i ansiktet. Jag är långt ifrån lika extrem som Bonairekillarna, men segelsnurrar/lättvindsfreestyle är också mycket kul på mina största brädor, eftersom jag kan stå runt mastfoten utan att nosen sjunker. New School freestyle är däremot så extrem att jag skulle behöva hyra Anna Skipper ett år i någon svältdrabbad del av världen, för att därefter försöka få tjänstledigt minst 2 månader/vinter för att hålla mig ajour på tex G.C.
    Att köra in tex upwind 360/flip 360 på hemmaplan med stor bräda, sedan mindre brädor, kompletterat med sport- och påsklovsresor till G.C. är både lätt och kul!

    Jag skippar både Anna och New School freestyle för att istället hålla igång den repertoar jag kört in. (Jag svälter inte bort decennier av styrkepass för att passa in i New School-formatet). No-handed flaka lockar men får vara. -Precis som Maui`s glassy waves lockade på 80-talet. Beskyll mej gärna för att vara realist, -det köper jag gärna för att min segling ska funka även på hemmaplan. -Mitt upplägg gör att jag orkar långa pass de få gånger det blåser riktigt mycket här hemma. Det är fortfarande så att jag oftast seglar dubbelt så långa pass som mina kompisar.

    Jag är uppvuxen på havet och vill tillbringa så mycket tid som möjligt där. (Seglar kölbåt med fru och barn om det blåser för lite för mina formulabrädor)
    Eftersom jag bor vid öppen kust med lång fetch från Finland, älskar jag den typ av segling Robby Naish bjuder på i Extreme Velocity ctd. (-Bra vind men inte lika stort på G.C.) Normalt är varken vind eller vågor i närheten av Robbys här hemma, men hur kul är det inte att köra sitt för dagen snabbaste kit, med 100% fokus i grov sjö!
    Plattvatten är också kul. -Vi har en flera hundra meter lång vågbrytare vid lotsstationen, som ger plattvatten i jämn pålandsvind.
    I klubben (USS) har vi ett par stora kölbåtar (54-60 fot) som brukar köras i Gotland runt. Riktigt kul är att ställa upp med formula i klubbens kölbåtstävlingar (David/Goliat). Jämfört med kölbåtarna har jag bättre VMG kryss i >5 m/s (i hålen). Senaste rejset i höstas, hade vi 5-7m/s och jag lät båtarna starta före mej, så jag fick köra upp genom hela fältet på kryssen. Jag hade klart bättre VMG. När jag kommer iland får jag alltid en massa lustiga frågor från publiken. Några av de yngre seglarna har blivit intesserade av windsurfing när de sett vilken höjd och fart formulan ger.

    -Det har varit kul att dela tankar med er här på forumet nu när det snöat så fruktansvärt att issurfern är “lagd på is”.

    Slutord: Varför väljs långsmalare brädor (guns är en gammal benämning) i Jaws? Varför körde AA 49,09 knop (500m) med 37cm smal bräda?
    Svar: För kontroll.
    Varför gjordes Apollo längre än 222cm?
    Svar: För tidigast möjliga planing.
    Varför har det gjorts extremt korta/breda formulabrädor?
    Svar: Under en tävling ska en enda bräda funka från 7-30 knops vind, trots att det finns betydligt snabbare brädor i 10-15m/s.

    Ha det bra!
    -Ulf

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad tycker ni om trenden?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.