Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

  • nic

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 08:41
    Ola_P;490160 wrote:
    Hur mycket utrymme behöver en kitare i lä? Det är rätt svårt att avgöra hur nära som är ok att gå, de flesta lyfter ju draken något för att lämna lite plats, men det är svårt att veta exakt hur högt de är i förhållande till masten.

    Som Yann skriver, ge oss samma som för vindsurfare så är vi nöjda.

    nic

  • gonadman

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 08:55

    Jag är en vindsurfare/surfare och ser det som följer:

    1. Badande har ALLTID företräde. Det hör till allmänt god stil och förstånd att ge badande ett stort säkerhetsutrymme. Till badande hör även surfare av alla de slag (våg-, vind- och kite) som fallit/ligger i vattnet.

    2. Lämna alltid största möjliga utrymme/hänsyn till vågsurfare. De har ingen chans att snabbt flytta på sig och är beroende av att vind- och kitesurfare har gott omdöme och färdigheter.

    3. Att den som är på väg ut genom vågorna har rätt till väg har tillämpats så länge det funnits vindsurfare i Apelviken!!
    – För vindsurfare har det aldrig spelat något roll om vågorna är 0,5 meter höga eller 4 meter höga. Denna regel har funkat jäkligt bra och är inte minst väl etablerad. Och det gäller som bekant inte bara i Apelviken – på vartenda spot jag besökt i sverige och utomlands har detta tillämpats.

    För kitesurfare ska man därför inte bli förvånad av möta vindsurfare som tillämpar denna regel/riktlinje. Och om det är trångt tillämpas detta ibland rätt hårt.

    Det vore att förvänta sig mycket att tro att denna “sed” snabbt kan ändras.

    Finns det några säkerhetsmässiga skäl till att kitesurfare inte kan acceptera detta? Om inte, varför försöka andra på något som faktiskt funkat bra?

  • gonadman

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 09:02

    Jag är en vindsurfare/surfare och ser det som följer:

    1. Badande har ALLTID företräde.
    Det hör till allmänt god stil och förstånd att ge badande ett stort säkerhetsutrymme. Till badande hör även surfare av alla de slag (våg-, vind- och kite) som fallit/ligger i vattnet.

    2. Lämna alltid största möjliga utrymme/hänsyn till vågsurfare.
    De har ingen chans att snabbt flytta på sig och är beroende av att vind- och kitesurfare har gott omdöme och faktiskt behärskar förhållandena.

    3. Att den som är på väg ut genom vågorna har rätt till väg har tillämpats så länge det funnits vindsurfare i Apelviken!!

    För vindsurfare har det aldrig spelat något roll om vågorna är 0,5 meter höga eller 4 meter höga. Denna regel har funkat jäkligt bra och är inte minst väl etablerad. Och det gäller som bekant inte bara i Apelviken – på vartenda spot jag besökt i sverige och utomlands har detta tillämpats.

    För kitesurfare ska man därför inte bli förvånad av möta vindsurfare som tillämpar denna regel/riktlinje. Och om det är trångt tillämpas detta ibland rätt hårt.

    Det vore att förvänta sig mycket att tro att denna “sed” snabbt kan ändras.

    Så därför till en viktig fråga:
    Finns det några säkerhetsmässiga skäl till att kitesurfare inte kan acceptera detta? Om inte, varför försöka andra på något som faktiskt funkat bra?

    En personlig åsikt i sammanhanget är också att en kitesurfare med dålig eller halvtaskig kontroll (långa linor, ett jäkla drag) är mycket farligare för omgivningen än en vindsurfare . Och det är något som väl också visat sig i olycksstatistiken? Är inte det en anledning för kitesurfare att visa extra omdöme och hänsyn?

    Sist men inte minst – krama varandra på vattnet som sagt!

  • nic

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 09:46
    GonadMan;490188 wrote:
    Jag är en vindsurfare/surfare och ser det som följer:

    1. Badande har ALLTID företräde.
    Det hör till allmänt god stil och förstånd att ge badande ett stort säkerhetsutrymme. Till badande hör även surfare av alla de slag (våg-, vind- och kite) som fallit/ligger i vattnet.

    2. Lämna alltid största möjliga utrymme/hänsyn till vågsurfare.
    De har ingen chans att snabbt flytta på sig och är beroende av att vind- och kitesurfare har gott omdöme och faktiskt behärskar förhållandena.

    3. Att den som är på väg ut genom vågorna har rätt till väg har tillämpats så länge det funnits vindsurfare i Apelviken!!

    För vindsurfare har det aldrig spelat något roll om vågorna är 0,5 meter höga eller 4 meter höga. Denna regel har funkat jäkligt bra och är inte minst väl etablerad. Och det gäller som bekant inte bara i Apelviken – på vartenda spot jag besökt i sverige och utomlands har detta tillämpats.

    För kitesurfare ska man därför inte bli förvånad av möta vindsurfare som tillämpar denna regel/riktlinje. Och om det är trångt tillämpas detta ibland rätt hårt.

    Det vore att förvänta sig mycket att tro att denna “sed” snabbt kan ändras.

    Så därför till en viktig fråga:
    Finns det några säkerhetsmässiga skäl till att kitesurfare inte kan acceptera detta? Om inte, varför försöka andra på något som faktiskt funkat bra?

    En personlig åsikt i sammanhanget är också att en kitesurfare med dålig eller halvtaskig kontroll (långa linor, ett jäkla drag) är mycket farligare för omgivningen än en vindsurfare . Och det är något som väl också visat sig i olycksstatistiken? Är inte det en anledning för kitesurfare att visa extra omdöme och hänsyn?

    Sist men inte minst – krama varandra på vattnet som sagt!

    Eftersom jag anser att det i Sverige inte finns grund för denna maui-sed (någon som hävdar att det är ett problem i Sverige att komma ut i vågorna får säga emot) och att den är i konflikt med lagen bör den informeras bort. Att ändra lagen är nog inte aktuellt.

    Att följa en sed funkar när det inte är så många på vattnet men i Läjet tex kan det bli trångt och svårt att veta vem som följer vad. Jag tänker följa lagen tex så jag slipper stå skadeståndsskyldig i värsta fall. (samtidigt väjar jag när jag kan förstås eftersom det just nu är vilda-västern med vindsurfare)
    Att det funkat innan beror på att alla pratat på stranden/forum men nu när vi är två disipliner som är åtskillda, med olika marginal ibland (strapless kite tex), ställer det högre krav på entydiga regler än “så har vi alltid gjort”.

    Så det finns alltså säkerhetmässiga skäl att ändra och när lagen står mot sed så spelar det ingen roll hur lång tid det tar att ändra. Alla måste spela efter samma regler när det blir svårare att bedömma andras förmåga att väja.

    nic

    PS: håller med om att vi som kitare har större anledning att räta ut vad som kan leda till allvarliga missförstånd då vår utrustning kan leda till potentiellt större skada.

  • tim-eriksson

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 09:50

    Slänger in en fråga…

    Jag är rätt grön på surfing än så länge och har knappt seglat vågor alls. Dock så var jag ute i Rullsand för våg invigning förra måndagen, några få gånger mötte man kitare och jag skulle väja. Ofta blev det till att jag stog och guppade och försökte höjda över pga rädsla för era linor.

    Hur ser ni på situationen när man kommer rätt emot varandra, ska jag falla av 5-6 meter mot era linor (om ni har kiten lågt) och räkna med att ni har koll och lyfter över? Eller ska jag försöka höjda över?…

    Dvs. hurpass nära tycker ni man gå gå under er utan att störa!? Ser vindsurfare som en kloss på 1*1 meter och kiteare som ett 25 meter långt band av linor…

    Tycker det är skoj att surfa med kitare, de få gångerna jag har gjort det och hoppas verkligen att jag får göra det mer i framtiden.

  • gonadman

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 10:15

    @nic 490201 wrote:

    Eftersom jag anser att det i Sverige inte finns grund för denna sed och att den är i konflikt med lagen bör den informeras bort. (att ändra lagen är nog inte aktuellt)

    Att följa en sed funkar när det inte är så många på vattnet men i Läjet tex kan det bli trångt och svårt att veta vem som följer vad. Jag tänker följa lagen tex så jag slipper stå skadeståndsskyldig i värsta fall. (samtidigt väjar jag när jag kan förstås)
    Att det funkat innan beror på att alla pratat på stranden/forum men nu när vi är två disipliner som är åtskillda, med olika marginal ibland, ställer det högre krav på entydiga regler än “så har vi alltid gjort”.

    nic

    PS: håller med om att vi som kitare har större anledning att räta ut vad som kan leda till allvarliga missförstånd då vår utrustning kan leda till potentiellt större skada.

    Nic – visst är det bra att ha lagen på sin sida och kanske slippa skadestånd som du säger.

    Men syftet med dessa regler/seder är ju att olyckor ska undvikas från början. Om du väljer att strunta i att lämna väg för dom som är på väg ut genom vågorna så löper du större risk att stöta på problem. Och blir man egentligen så mycket gladare av att efter olyckan inträffat kunna stämma de andra inblandade?

    Som tagits upp tidigare i tråden; Detta med att lämna väg till folk på väg ut genom vågorna är faktiskt mer än bara snack på stranden. Det finns i regler för tävling och det har publicerats i flera tidningar.

    Även utanför Applebay tillämpas detta. Det gäller inte inte bara i Sverige och Danmark utan på alla spots som erbjuder tillstymmelse till vågor. Ska du tillämpa svenska sjöfartsregler i Kapstadens BigBay också (även här är det bara små sketvågor ibland)?

  • gonadman

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 10:18

    @nic 490201 wrote:

    Eftersom jag anser att det i Sverige inte finns grund för denna sed och att den är i konflikt med lagen bör den informeras bort. (att ändra lagen är nog inte aktuellt)

    Att följa en sed funkar när det inte är så många på vattnet men i Läjet tex kan det bli trångt och svårt att veta vem som följer vad. Jag tänker följa lagen tex så jag slipper stå skadeståndsskyldig i värsta fall. (samtidigt väjar jag när jag kan förstås)
    Att det funkat innan beror på att alla pratat på stranden/forum men nu när vi är två disipliner som är åtskillda, med olika marginal ibland, ställer det högre krav på entydiga regler än “så har vi alltid gjort”.

    nic

    PS: håller med om att vi som kitare har större anledning att räta ut vad som kan leda till allvarliga missförstånd då vår utrustning kan leda till potentiellt större skada.

    Nic – visst är det bra att ha lagen på sin sida och kanske slippa skadestånd som du säger.

    Men syftet med dessa regler/seder är ju att olyckor ska undvikas från början. Om du väljer att strunta i att lämna väg för dom som är på väg ut genom vågorna så väljer du också att utsätta dig för en större risk för olyckor. Hur mycket hjälper det då att efter olyckan inträffat kunna anmäla/stämma de andra inblandade?

    Som tagits upp tidigare i tråden; Detta med att lämna väg till folk på väg ut genom vågorna är faktiskt mer än bara snack på stranden. Det finns i regler för tävling och det har publicerats i flera tidningar.

    Även utanför Applebay tillämpas detta. Det gäller inte inte bara i Sverige och Danmark utan på alla spots som erbjuder tillstymmelse till vågor. Ska du tillämpa svenska sjöfartsregler i Kapstadens BigBay också (även här är det bara små sketvågor ibland)?

  • nic

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 10:24
    GonadMan;490214 wrote:
    Nic – visst är det bra att ha lagen på sin sida och kanske slippa skadestånd som du säger.

    Men syftet med dessa regler/seder är ju att olyckor ska undvikas från början. Om du väljer att strunta i att lämna väg för dom som är på väg ut genom vågorna så väljer du också att utsätta dig för en större risk för olyckor. Hur mycket hjälper det då att efter olyckan inträffat kunna anmäla/stämma de andra inblandade?

    Som tagits upp tidigare i tråden; Detta med att lämna väg till folk på väg ut genom vågorna är faktiskt mer än bara snack på stranden. Det finns i regler för tävling och det har publicerats i flera tidningar.

    Även utanför Applebay tillämpas detta. Det gäller inte inte bara i Sverige och Danmark utan på alla spots som erbjuder tillstymmelse till vågor. Ska du tillämpa svenska sjöfartsregler i Kapstadens BigBay också (även här är det bara små sketvågor ibland)?

    Nej, missförstå mig inte. Jag är inte den som står på min rätt utan väjer för det mesta eftersom jag kan. Men när jag kör strapless toeside med fullt tryck då har jag plötsligt kanske inte möjlighet att väja i sista stund när någon hävdar sin rätt genom vågorna på 0,5 meter. Då räcker det inte med ett förvånat, så har vi alltid gjort och ett i bästa fall försäkringärende på halsen.
    Att speciella regler gäller på tävlingar är en sak. Att samma kaos gäller på andra platser är trots allt ingen ursäkt. Vi behöver en entydig regel. Inte två som säger mot varandra.

    nic

  • nic

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 10:27
    Tim.Eriksson;490204 wrote:
    Slänger in en fråga…

    Jag är rätt grön på surfing än så länge och har knappt seglat vågor alls. Dock så var jag ute i Rullsand för våg invigning förra måndagen, några få gånger mötte man kitare och jag skulle väja. Ofta blev det till att jag stog och guppade och försökte höjda över pga rädsla för era linor.

    Hur ser ni på situationen när man kommer rätt emot varandra, ska jag falla av 5-6 meter mot era linor (om ni har kiten lågt) och räkna med att ni har koll och lyfter över? Eller ska jag försöka höjda över?…

    Dvs. hurpass nära tycker ni man gå gå under er utan att störa!? Ser vindsurfare som en kloss på 1*1 meter och kiteare som ett 25 meter långt band av linor…

    Tycker det är skoj att surfa med kitare, de få gångerna jag har gjort det och hoppas verkligen att jag får göra det mer i framtiden.

    Detta debaterades strax ovan. Du behöver inte väja för någons linor men det är sjyst att lämna några meter i lä om kitare.
    Jag tycker i stort sett alltid att det är kul att köra med vindsurfare. Det är kul att ha referenspunkter förutom att det är trevligt med andra människor.

    nic

  • kvabbso

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 11:14
    El_Duderino;489969 wrote:
    Grunden till problemet är att ni (Kite*****) tar för stor plats, typ samma plats som 500 vindsurfare, så flytta på er för fan!

    smart kille

  • kvabbso

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 11:16

    Alla pratar om “sunt förnuft”, men vad är det? Det finns ca 9 miljoner människor här i landet och de flesta hävdar att de är utrustade med “sunt förnuft”! Det finns alltså 9 miljoner sunda förnuft, vilket “sunda förnuft” är då det rätta? jag på det bestämdaste hävda att ingen säger sig sakna sunt förnuft men ändå händer att det blit trubel på vattnet. Det är tur att det finns lagar och regler att luta sig mot när det “sunda förnuftet” saknas!

  • gonadman

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 11:24

    @nic 490216 wrote:

    Nej, missförstå mig inte. Jag är inte den som står på min rätt utan väjer för det mesta eftersom jag kan. Men när jag kör strapless toeside med fullt tryck då har jag plötsligt kanske inte möjlighet att väja i sista stund när någon hävdar sin rätt genom vågorna på 0,5 meter. Då räcker det inte med ett förvånat, så har vi alltid gjort och ett i bästa fall försäkringärende på halsen.
    Att speciella regler gäller på tävlingar är en sak. Att samma kaos gäller på andra platser är trots allt ingen ursäkt. Vi behöver en entydig regel. Inte två som säger mot varandra.

    nic

    Japp – det är klart. Men i det läget du beskriver har kanske omdömet sviktat redan innan? Om man håller utkik så behöver man ju inte lägga en fet bottensväng om det finns chans att korsar vägen för någon som är på väg utåt. Är inte det hänsyn och gott omdöme?

    En annan sak som det kanske inte sagts så mycket om; det är sant att vågorna oftast inte är så tuffa så det är svårt att ta sig ut. Men det blir trots allt en hel del dagar på ett år med styv kuling och inte så sällan vågor som kan stänga rätt rejält (även om nu just Lejet har sällsynt snälla vågor).

    Att då inte lämna väg åt dom som är på väg utåt genom vårorna vore rejält omdömeslöst och kanske rent av farligt. Det vore grymt omdömeslöst. Då är det å andra sidan inte så många kitesurfare ute och dom få som är det brukar ha en grymt bra koll.

  • haze

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 11:27

    Nic: Om jag åker framåt och har min drake i fast position och det kommer en upphinnanden vindsurfare/segelbåt eller annan farkost så är det ALLTID upphinnanden som skall se till att de går fria. Enligt sjölagen där oxå.

    Sen så är det lite kul med denna diskustionen om rätt till väg på väg ut. Jag har gått vindsurfskola på Gran Canaria. Och har gått instruktörs utbildning i kite. På bägge kurserna så sägs följande om väjningsregler:

    Vinden i höger örat har förtur, vågridande folk har förtur, folk på väg ut från stranden har förtur. Och upphinnande folk väjer…

  • yann

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 11:37

    Sluta tjata om att vi ska upphäva ut-genom-vågorna-jag-har-företräde-regeln. Det är inte det vi pratar om här utan om NÄR den ska tillämpas. Som det är nu så gäller den tydligen bara för vindsurfare. Dessutom så de allra flesta gånger så går man igenom vågorna för både styrbords och babords halsar på samma vind eftersom det ofta är nästan rak onshore, men inte väjer vindsurfarna för det när jag kryssar styrbord! Igår i Läjet var det sån vind t.ex. Hur ska ni ha det? För ni måste tyvärr välja. Att hävda någon gammal sed är bara löjligt. There’s a new sheriff in town så det är lika bra att ni lär er att samsas nu INNAN det sker en olycka. Nästa år kommer det att vara dubbelt så mycket kajtare. Ska ni fortsätta komma dragandes med era gamla dinosaurie-sedvänjor då också?

  • adde

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 11:38

    @Haze 490231 wrote:

    Vinden i höger örat har förtur, vågridande folk har förtur, folk på väg ut från stranden har förtur. Och upphinnande folk väjer…

    Svårare än så behöver det ju inte vara. Möjligtvis ska man rangordna dem:

    Upphinnande (och vändande) folk väjer (generell regel, gäller alltid)

    Folk på väg ut från stranden har förtur, vågridande folk har förtur, vinden i höger örat har förtur.

    Sen om man nu pratar vågor så skall vi inte glömma: MAN DROPPAR INTE IN PÅ ANNANS VÅG.

Sida 5 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.