Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

  • adde

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 11:41

    @Yann 490235 wrote:

    Sluta tjata om att vi ska upphäva ut-genom-vågorna-jag-har-företräde-regeln. Det är inte det vi pratar om här utan om NÄR den ska tillämpas. Som det är nu så gäller den tydligen bara för vindsurfare. Dessutom så de allra flesta gånger så går man igenom vågorna för både styrbords och babords halsar på samma vind eftersom det ofta är nästan rak onshore, men inte väjer vindsurfarna för det när jag kryssar styrbord! Igår i Läjet var det sån vind t.ex. Hur ska ni ha det? För ni måste tyvärr välja. Att hävda någon gammal sed är bara löjligt. There’s a new sheriff in town så det är lika bra att ni lär er att samsas nu INNAN det sker en olycka. Nästa år kommer det att vara dubbelt så mycket kajtare. Ska ni fortsätta komma dragandes med era gamla dinosaurie-sedvänjor då också?

    Det är väl sällan så illa att det inte finns ett håll som är mera in än ut? Men om du IGÅR inte kunde skilja på vad som var in och ut i läjet så förstår jag att du får problem.

  • gonadman

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 12:00

    @adde 490236 wrote:

    Svårare än så behöver det ju inte vara. Möjligtvis ska man rangordna dem:

    Upphinnande (och vändande) folk väjer (generell regel, gäller alltid)

    Folk på väg ut från stranden har förtur, vågridande folk har förtur, vinden i höger örat har förtur.

    Sen om man nu pratar vågor så skall vi inte glömma: MAN DROPPAR INTE IN PÅ ANNANS VÅG.

    Bättre sammanfattning kan man knappast begära. Ett allmänt råd då man är upphinnande och har väjningsplikt är att i längsta möjliga mån undvika att passera i lä av någon. Passera hellre uppåt i vind. Om du passerar i lä av någon – kom ihåg att lämna ett stort utrymme.

  • adde

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 12:11

    @GonadMan 490245 wrote:

    Bättre sammanfattning kan man knappast begära. Ett allmänt råd då man är upphinnande och har väjningsplikt är att i längsta möjliga mån undvika att passera i lä av någon. Passera hellre uppåt i vind. Om du passerar i lä av någon – kom ihåg att lämna ett stort utrymme.

    Samtidigt ser jag helst att kitare passerar mig i lä, och det är väl just sådana här skillnader som gör att vi måste prata och förstå varandras olika behov och vad som är “farligt”.

  • nic

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 12:17
    Yann;490235 wrote:
    Sluta tjata om att vi ska upphäva ut-genom-vågorna-jag-har-företräde-regeln. Det är inte det vi pratar om här utan om NÄR den ska tillämpas….

    Ok ok, jag kanske inte har get det en chans men jag ser inte att det går att göra tydligt när det gäller och när det inte gäller samtidigt som jag inte ser problemet. Jag är ute i alla väder och tycker att om man har problem så får man öva först där vågorna är mindre. Sen är saken biff, men det kanske inte funkar så för vindsurfare.

    Nu åker jag till läjet, ses där.

    nic

  • yann

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 12:22

    @adde 490238 wrote:

    Det är väl sällan så illa att det inte finns ett håll som är mera in än ut? Men om du IGÅR inte kunde skilja på vad som var in och ut i läjet så förstår jag att du får problem.

    Igår var bara ett exempel som kanske inte var jättebra men eftersom vi inte kör synkroniserad radsurfning som ni brukar göra i Läjet så kryssar vi på båda bogarna lite när vi känner att det är dags att ta sig upp en bit igen. Vet inte hur det är i vindsurfing men på kite kryssar man lika bra åt båda hållen, oavsett var vind och vågor kommer ifrån.

    Kite har bättre kryssegenskaper så jag kan iofs tänka mig att ni inte kunde köra mot vågorna söderut igår, medan det gick fint på kite. Rätt?

  • adde

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 12:30

    @Yann 490253 wrote:

    Igår var bara ett exempel som kanske inte var jättebra men eftersom vi inte kör synkroniserad radsurfning som ni brukar göra i Läjet så kryssar vi på båda bogarna lite när vi känner att det är dags att ta sig upp en bit igen. Vet inte hur det är i vindsurfing men på kite kryssar man lika bra åt båda hållen, oavsett var vind och vågor kommer ifrån.

    Kite har bättre kryssegenskaper så jag kan iofs tänka mig att ni inte kunde köra mot vågorna söderut igår, medan det gick fint på kite. Rätt?

    Korrekt. Men som idag var det SSV-SV och “dålig vinkel” dvs hopp på utvägen (babors halsar) men möjlighet till hopp på styrbord men där var det naturligtvis ridning som gällde först och främst. Jag kan förstå att kitare inte är i samma behov av sidvind för att rida frontside bra, men det torde ändå vara så att det är ett håll som är mest ridning och ett håll som är “på väg ut”. Nu börjar jag förstå att det blir konflikter, kitare är alltid på väg ut!!!

  • yann

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 12:37

    Nja inte alltid på väg ut men eftersom det går fortare att åka med en våg in än att ta sig ut är det nästan sant.

  • fesen

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 14:02

    @adde 490256 wrote:

    Korrekt. Men som idag var det SSV-SV och “dålig vinkel” dvs hopp på utvägen (babors halsar) men möjlighet till hopp på styrbord men där var det naturligtvis ridning som gällde först och främst. Jag kan förstå att kitare inte är i samma behov av sidvind för att rida frontside bra, men det torde ändå vara så att det är ett håll som är mest ridning och ett håll som är “på väg ut”. Nu börjar jag förstå att det blir konflikter, kitare är alltid på väg ut!!!

    Mjo….så är det ju ganska så ofta…om man nu inte fångat någon våg.

  • henkeman70

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 14:28

    Har inte VSK någon form av “sista ord” i denna diskussion?

    Personligen känner jag att det hade varit rätt skönt att ha en tydlig, officiell riktlinje att följa. Som det känns just nu är det olika bud från alla håll, vilket känns lätt förvirrat.

  • gonzo

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 14:56

    sunt förnuft…..

  • adde

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 15:01

    VSK har inget veto eller sista ord i detta.

    Finns ingen anledning att skaffa andra regler i Varberg än i andra ställen i sverige eller i världen.

    Googla kitesurf wave rules och windsurf wave rules och ni kommer hitta att överallt på jorden så gäller i vågor: seglare på väg ut (hoppar) har företräde framför seglare på väg in (rider vågen) och inte styrbordsregeln (vinden in i höger öra, bara att tuta och köra).

    Ska vi verkligen göra det ännu svårare för alla? Sätte upp skylltar på svenska, tyska och engelska i läjet och apelviken att här kör vi med svenska dalahästregler?

    Problemet är inte att reglerna är svåra att lära sig, otydliga eller oigenomtänkta. Problemet är att folk inte känner till dem. Tror att man gör folk en extrem björntjänst om man lär dem något annat än gängse praxis i resten av världen. Det finns lika många nya okunniga vågvindsurfare som det finns dito kitesurfare.

    Att börja dalta om max/min våghöjd eller vilket håll är “på väg in” är nästan löjligt. Det löser sig när lärt sig grundreglerna.

    (punkt slut?)

  • willyskipper

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 16:08

    @adde 490302 wrote:

    VSK har inget veto eller sista ord i detta.

    Finns ingen anledning att skaffa andra regler i Varberg än i andra ställen i sverige eller i världen.

    Googla kitesurf wave rules och windsurf wave rules och ni kommer hitta att överallt på jorden så gäller i vågor: seglare på väg ut (hoppar) har företräde framför seglare på väg in (rider vågen) och inte styrbordsregeln (vinden in i höger öra, bara att tuta och köra).

    Ska vi verkligen göra det ännu svårare för alla? Sätte upp skylltar på svenska, tyska och engelska i läjet och apelviken att här kör vi med svenska dalahästregler?

    Problemet är inte att reglerna är svåra att lära sig, otydliga eller oigenomtänkta. Problemet är att folk inte känner till dem. Tror att man gör folk en extrem björntjänst om man lär dem något annat än gängse praxis i resten av världen. Det finns lika många nya okunniga vågvindsurfare som det finns dito kitesurfare.

    Att börja dalta om max/min våghöjd eller vilket håll är “på väg in” är nästan löjligt. Det löser sig när lärt sig grundreglerna.

    (punkt slut?)

    Ja, fast kom ihåg att om man är på väg ut för babord så har man rätt om man går efter reglerna men smäller det så gäller väl vanliga väjningsreglerna som gäller? Dvs juridiskt är man skyldig till incidenten. Eller ? Någon juridiskt kunnig kanske kan svara på detta?

    Johan

  • sourra

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 17:11

    Juridiskt så gäller sjöfartsregler. Men vad som är juridiskt rätt behöver inte vara det som passar bäst när man kör. Det är lite som med kiterestriktionerna som är under sommaren och folk säger “Äh, vi kan kita ändå, förbudet är inte juridiskt sanktionerat”. Man har liksom missat lite av hela poängen då.

  • yann

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 17:17

    Men det är ju INGA BRYTANDE VÅGOR när ni hävdar regeln. Hur svårt ska det vara?? Gäller regeln i Torkelstorp också?

    Jag har inga problem med regeln när vågorna bryter även om jag alltid själv flyttar på mig för nån som fångat en våg.

  • jonteasu

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 17:46
Sida 6 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.