Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

  • dalen

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 21:12

    Va har det, fan för i Lagan var det ingen vind idag:(
    Imorgon skall jag till Borås för där skall det vara bra.
    Sam lägg ner allt nu och börja spela fotboll igen.

  • debkausf

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 21:14

    @SamHansson 490049 wrote:

    vet ni inte att det har blåst sjukt bra hela dagen????????

    Tänkte precis de samma!:confused2:

  • sourra

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 21:18

    Ja det tutade i bra i Läjet. Jag åkte runt och myste och småväjade för alla möjliga människor på vattnet. Tack för lånet av bräda Yann. Brädan får 7/10, strapsen får 1/10. Hela vänstervristen saknar ett par hudlager.

  • langens_kite

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 21:20

    Störst går först.

  • alexasu

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 21:33

    @above_the_law 489955 wrote:

    farkost för styrbord som slörar har inte rätt till väg för en som kryssar för babords halsar (vinden från vänster)!

    Jag måste bara påpeka hur otroligt fel du har i just detta påstående.
    Styrbord/babord-regeln går alltid före lovart/lä-regeln.

    Allt detta vi snackar om finns dessutom redan nerskrivet i kappseglingsreglerna. Ja, även vågsegling finns med och har speciella klassregler, såsom att man har rätt till väg på väg ut och att seglare i så kallad transission ska hålla undan.

    En regel som många inte tänker på är att man är väjningspliktig när man ändrar kurs. Man måste alltså alltid se till att det finns gott om utrymme för hela den manöver man tänker utföra innan man påbörjar den och om det inte detta finns måste man förvarna andra seglare i god tid innan manövern påbörjas. Och det kan handla om så enkla saker som att påbörja en lovning eller att lägga en vanlig gipp.

    Jag är väldigt medveten om att kappseglingsreglerna inte går under svensk lag, men de är väldigt genomarbetade och inehåller allt det som folk tagit upp här, även om de ibland är lite väl välformulerade. fast om någon vill uppfinna hjulet igen så kör hårt…

  • nic

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 21:34

    Jag är med i VSK men har inte blivit informerad om detta.
    Jag har aldrig några problem med vindsurfare utom ibland i Läjet, de flesta hejar på en när man fångat dagens våg men ett fåtal kör envist på rakt mot en trots barbords halsar. Nu vet jag varför.

    Det är tokigt att kitesurfare skulle lämna företräde för vindsurfare. En kitare som kör strapless toeside måste veta vad som gäller för då har man i värsta fall en lång stoppsträcka och betydligt sämre kontroll än en vindsurfare.
    Inresta surfare måste kunna lita på att generella regler gäller även i Läjet.

    Som robban skriver. Det är viktigt att skilja på vad som är regler och vad som är “god sed”.

    Två bra regler är:
    -Styrbordsregeln. Vind i höger öra får tuta å köra.
    -Vändande väjer. (det löser problemet med att en kitare kan vända på en femöring.)

    God sed är:
    Lämna företräde för den som har en våg.
    Förstå att när havet börjar ta slut kommer framförvarande snart att vända.
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad. (gäller hela livet ffs)

    Jag tycker att hävda regeln “lämna företräde för de som ska ut genom vågorna” är bara att försöka tuffa till våra snälla vågor. Jag kanske har fel och saknar insikt men vi har väl inga såna aggresiva vågor här att den regeln behövs. Vid SSV-vind i Läjet kommer båda ha företräde enligt olika regler. Ingen som har i Läjet att göra har väl problem med vågorna på vägen ut? (En vindsurfare som inte planar väjer alla för ändå.)

    Att skriva om “god sed” till regler kommer ofelaktligt att göra så att folk blir förbannade på varandra, folk kommer skada sig och det kommer att försämra för oss alla.

    Haze: du är fel ute om du tycker att vindsurfare ska väja för dina linor bara för att du kör för styrbords halsar eller ens om de är upphinnande. Håll kiten ovanför vindsurfarna så är allt ok. Det är allas ansvar att ha bra omvärldskoll. (Motsvarande kan naturligtvis vindsurfare inte släppa sin mast å segel på någon och hävda styrbord halsar.)
    Vi har skyldighet att hålla ordning på vår utrustning oavsett väjningsregler.

    nic

    PS: Ett mer svårlöst problem är om man kommer för samma bog och kitaren är nedanför vindsurfaren (ryggen mot vindsurfaren) som slörar/ride våg och heller inte ser kitaren pga sitt segel. Jag vet vad reglerna säger men problemet är att det är en död vinkel för båda.

  • fesen

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 22:15

    @alexasu 490077 wrote:

    Styrbord/babord-regeln går alltid före lovart/lä-regeln.

    (Kanske lämpligt att fylla ut detta lite, för de som läser och kanske inte är helt insatta.)

    Lovart/lä-regeln är tillämplig när man båda kör åt samma håll.

    @nic 490078 wrote:

    PS: Ett mer svårlöst problem är om man kommer för samma bog och kitaren är nedanför vindsurfaren (ryggen mot vindsurfaren) som slörar/ride våg och heller inte ser kitaren pga sitt segel. Jag vet vad reglerna säger men problemet är att det är en död vinkel för båda.

    Precis det problemet jag hade…
    Alltså….man skall ju alltid se till att man har manöverutrymme innan man vänder. Men…i situationen jag beskrev innan…så mötte jag vindsurfarna innan jag en vänt helt runt. (Jag var längst norrut i Läjet…de båda vindsurfarna behövde också vända…men beslutade sig antagligen för att pressa lite till genom att slöra lite för att sedan kanske göra en större sväng…vad vet jag.)
    Nu passerade dom ju på rätt sida om mig…så det gick fint. Men ponera att jag vurpat i vändningen. Marginalerna var på tok för små.

    Vad säger de riktiga reglerna egentligen?

    Jag ligger i lä…dom andra i lovart. Alla skall vända…och vänder ungefär samtidigt. Jag vänder ganska kvickt. Vindsurfarna, i detta fallet, tar en större sväng.

    Om vi nu säger att vindsurfarna kört på mig?

    Eller om dom gjort det dåliga valet att vända innanför mig?

    I detta fallet åkte vindsurfarna mycket snabbare än mig, så att dom bör försöka hålla sin linje och eventuellt vända tidigare råder ju inte något tvivel om. Är man upphinnande måste man ju vara beredd på att den man hinner ifatt kan göra oväntade manövrar. Särskilt om man som upphinnande håller mycket högre hastighet. Man måste alltid försäkra sig om tillräckliga manöverutrymmen.

  • fesen

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 22:24

    Och vad gäller det egentligen för regler i en sådan här situation???

    http://www.youtube.com/watch?v=nKpO-Os6VxQ

    (Jaja…lite OT…men vi skall ju inte tjura ihop här…)

  • skotten

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 22:31

    well I think the best he can hope for is not to get a puncture…

  • blackadder

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 06:35

    @nic 490078 wrote:

    Jag är med i VSK men har inte blivit informerad om detta.
    Jag har aldrig några problem med vindsurfare utom ibland i Läjet, de flesta hejar på en när man fångat dagens våg men ett fåtal kör envist på rakt mot en trots barbords halsar. Nu vet jag varför.

    Det är tokigt att kitesurfare skulle lämna företräde för vindsurfare. En kitare som kör strapless toeside måste veta vad som gäller för då har man i värsta fall en lång stoppsträcka och betydligt sämre kontroll än en vindsurfare.
    Inresta surfare måste kunna lita på att generella regler gäller även i Läjet.

    Som robban skriver. Det är viktigt att skilja på vad som är regler och vad som är “god sed”.

    Två bra regler är:
    -Styrbordsregeln. Vind i höger öra får tuta å köra.
    -Vändande väjer. (det löser problemet med att en kitare kan vända på en femöring.)

    God sed är:
    Lämna företräde för den som har en våg.
    Förstå att när havet börjar ta slut kommer framförvarande snart att vända.
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad. (gäller hela livet ffs)

    Jag tycker att hävda regeln “lämna företräde för de som ska ut genom vågorna” är bara att försöka tuffa till våra snälla vågor. Jag kanske har fel och saknar insikt men vi har väl inga såna aggresiva vågor här att den regeln behövs. Vid SSV-vind i Läjet kommer båda ha företräde enligt olika regler. Ingen som har i Läjet att göra har väl problem med vågorna på vägen ut? (En vindsurfare som inte planar väjer alla för ändå.)

    Att skriva om “god sed” till regler kommer ofelaktligt att göra så att folk blir förbannade på varandra, folk kommer skada sig och det kommer att försämra för oss alla.

    Haze: du är fel ute om du tycker att vindsurfare ska väja för dina linor bara för att du kör för styrbords halsar eller ens om de är upphinnande. Håll kiten ovanför vindsurfarna så är allt ok. Det är allas ansvar att ha bra omvärldskoll. (Motsvarande kan naturligtvis vindsurfare inte släppa sin mast å segel på någon och hävda styrbord halsar.)
    Vi har skyldighet att hålla ordning på vår utrustning oavsett väjningsregler.

    nic

    PS: Ett mer svårlöst problem är om man kommer för samma bog och kitaren är nedanför vindsurfaren (ryggen mot vindsurfaren) som slörar/ride våg och heller inte ser kitaren pga sitt segel. Jag vet vad reglerna säger men problemet är att det är en död vinkel för båda.

    Då har du inte angett en epostadress när du betalade avgiften. Du kan mejla den till ordforande(at)varbergssurfklubb.se.

  • impact

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 07:19

    Jag håller med! Denna regel borde egentligen utgå i Sveriges obefintliga vågor vilket skulle innebära en ordentlig förenklig om vem som skall väja ,vänster väjer ehelt enkelt och höger hand har rätt till väg! Ngt annat behövs knappast om man också visar lite normal hänsyn. jag har vindsurfat i över 25 år och enklaste sättet att hålla sig i från kollisioner är att visa hänsyn inta att hålla på regler!

    Mattias

    @Yann 489884 wrote:

    Jag säger inte att den skall ändras men problemet är att den hävdas i tid och otid när det passar vindsurfarna bäst. Att det rullar lite på havet betyder inte att man kan kan bränna på utan hänsyn på babords halsar och skita i allt. Om vi bara specar NÄR den gäller så borde det bli solklart för de som är osäkra och så blir det ett konsekvent betéende och inte hävdas när det passar en själv bäst efter humör.

  • ola_p

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 08:09

    Hur mycket utrymme behöver en kitare i lä? Det är rätt svårt att avgöra hur nära som är ok att gå, de flesta lyfter ju draken något för att lämna lite plats, men det är svårt att veta exakt hur högt de är i förhållande till masten.

  • kvabbso

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 08:20

    väjnigs regler på havet är väl om två fartyg som möts stäv mot stäv eller nästan stäv mot stäv skall båda gira styrbord hän och passera varandra babord om babord… det kan säkert alla…???

    Sjötrafikkungörelsen (SjöTK), kap 2, 8§ säger följande: “När två fartyg kommer att mötas i farvatten som är så trångt att mötet inte kan ske utan fara för kollision, skall det senast anlända fartyget vänta till dess det andra hunnit passera” alltså den som kör först och måste vända har förtur.

    Kommer det en fåne som inte vill samarbeta gentlemannamässigt emellan så släpper jag självklart denne! – Vem orkar ödsla energi på dessa?

  • yann

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 08:24

    @Ola_P 490160 wrote:

    Hur mycket utrymme behöver en kitare i lä? Det är rätt svårt att avgöra hur nära som är ok att gå, de flesta lyfter ju draken något för att lämna lite plats, men det är svårt att veta exakt hur högt de är i förhållande till masten.

    Det beror ju på hur lång mast ni har. Håller man kiten i 45 grader så är ju linorna 6 meter upp i luften 5 meter ifrån kitearen. Det bör ju räcka. Nu håller man ju kiten högre än 45 grader när man passerar någon så då får man marginal.

    5 meter är ju samma avstånd som krävs för vindsurfare med tanke på risken för kastfall.

  • bohm

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 08:38

    @Ola_P 490160 wrote:

    Hur mycket utrymme behöver en kitare i lä? Det är rätt svårt att avgöra hur nära som är ok att gå, de flesta lyfter ju draken något för att lämna lite plats, men det är svårt att veta exakt hur högt de är i förhållande till masten.

    Kitaren som ligger i lovart har ansvar för att köra draken så högt som det behövs för att inte sätta linorna i masten på vindsurfaren i lä. Så ur denna synpunkt kan du gå hur nära du vill.

    Men om det kommer en vindby och kitaren tappar kant kommer han att färdas i vindens riktning några tiotal meter på några sekunder. Jämför det med en vindsurfare som får spinnout, man har inte en chans att styra. Skillnaden är att spinnout går i färdriktningen och kitaren kommer att åka i vindens riktning (plus att man har fart innan man tappar kant, så egentligen kommer man att glida i den riktningen som kallas slör.)

    Ju mer det blåser och ju sämre kitare du möter ju mer avstånd vill du ha. Det kommer vara du som får ont om du går för nära.

Sida 4 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.