Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

  • yann

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 09:21

    @Ola_P 490712 wrote:

    Hur kan ni ha förkörsrätt på bägge bogarna?

    Nic menar att om man tillämpar era regler så har vi ju alltid förkörsrätt eftersom vi nästan alltid kan gå mot vågorna på båda bogarna i våra onshore-förhållanden. Eller ska man ha med sig en gradskiva ut för att ta reda på vad som gäller från våg till våg? Vågorna vrider ju in i viken som sagt.

  • ola_p

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 09:33

    @Yann 490729 wrote:

    Nic menar att om man tillämpar era regler så har vi ju alltid förkörsrätt eftersom vi nästan alltid kan gå mot vågorna på båda bogarna i våra onshore-förhållanden. Eller ska man ha med sig en gradskiva ut för att ta reda på vad som gäller från våg till våg? Vågorna vrider ju in i viken som sagt.

    Då brukar jag ändå inte segla i apel/lejet. Men..

    När det blir en tolkningsfråga om vilket håll som är utåt borde styrbordsregeln gälla. Vilket är när folk hoppar på bägge bogarna och jag helst letar efter ett annat spot med mer sidvind. 😉

  • budokai

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 09:52

    @Yann 490721 wrote:

    Kan inte ni hissa nån flagga eller nåt på er sida så man vet när styrbord ska väja för babord.

    funderade lite i närheten av detta; Hur kan man signalera att “jag vill gå ner om dig i vind”. T.ex om två är på väg in med vågorna och den som är up i vind vill åka på vågen men skulle skrämma skiten ur den som r bakom om han vände 180 grader, om en på väg in vill köra en våg när en annan är på väg ut men ner om i vind.
    Det jag menar är; Hur signalerar man till den andra “fortsätt med vad du gör men jag kommer att göra en crazy ivan och har koll på dig”

  • nic

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 09:56
    Ola_P;490738 wrote:
    Då brukar jag ändå inte segla i apel/lejet. Men..

    När det blir en tolkningsfråga om vilket håll som är utåt borde styrbordsregeln gälla. Vilket är när folk hoppar på bägge bogarna och jag helst letar efter ett annat spot med mer sidvind. 😉

    Problemet är att ws vet kanske inte vet att jag kan hoppa på bägge bogar förrän jag gör det. Man kan tycka att ws borde se att jag går mot vågorna och då väjer men så är det definitivt inte idag.
    Jag kan också skita i vilket bara det är konsekvent och jag bara har glada vindsurfare omkring mig. (i ett längre perspektiv vore det praktiskt om lag och sed vore samma iofs)

    nic

  • nic

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 10:00
    budokai;490748 wrote:
    funderade lite i närheten av detta; Hur kan man signalera att “jag vill gå ner om dig i vind”. T.ex om två är på väg in med vågorna och den som är up i vind vill åka på vågen men skulle skrämma skiten ur den som r bakom om han vände 180 grader, om en på väg in vill köra en våg när en annan är på väg ut men ner om i vind.
    Det jag menar är; Hur signalerar man till den andra “fortsätt med vad du gör men jag kommer att göra en crazy ivan och har koll på dig”

    Jag tror det är vid det tilfället som man får säga till sig själv att den vågen får jag skita i å planera min segling så jag inte har snubben snett bakom mig ner i vind när jag vill ta en våg.

    Eller så är han din bästa polare å du vet att det bara kostar en öl i baren efteråt så är ni kvitt 😛

    nic

  • nic

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 10:44
    nic;490710 wrote:
    Att gå tajt om en duktig kajtare är inte något stort problem. Vi kan alltid lyfta kiten (om inte det är väldigt lite vind och vi S:ar kiten för att plana men då är duktigare kitare inte på vattnet som regel).

    Av olika anledningar kan vi vilja hålla en låg kite men seglingsmässigt har inga problem att “lyfta på hatten” för andra. 45 grader vill vi dock gärna kunna hålla så vi kanske inte ska satsa på att göra en high-five.
    (Nybörjare med kutrygg och ögon stora som tefat vill du inte alls segla i lä om.)

    nic

    Nu förenklade jag det precis så som jag inte vill man ska göra. En kitare på skimboard/ostroppad vågbräda behöver i tid veta vilken regel som gäller för i värsta fall har man en lång stoppsträcka om man har kiten långt in i fönstret å kör toeside. Om reglerna är entydiga så ser man i god tid till att inte vara overpowered med en vindsurfare i lä vid det tillfället och då funkar allt smärtfritt som ovan. Men om man som nu inte vet vad som gäller förren vindsurfaren kommer intill kan man plötsligt inte ha tid att ställa om.

    Och detta är egentligen kärnan till att jag skriver så mycket i denna tråden. Ws ska inte behöva titta vad kitaren har under fötterna och det funkar bara om reglerna är entydiga.

    nic

  • gonadman

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 11:32

    @nic 490777 wrote:

    Nu förenklade jag det precis så som jag inte vill man ska göra. En kitare på skimboard/ostroppad vågbräda behöver i tid veta vilken regel som gäller för i värsta fall har man en lång stoppsträcka om man har kiten långt in i fönstret å kör toeside. Om reglerna är entydiga så ser man i god tid till att inte vara overpowered med en vindsurfare i lä vid det tillfället och då funkar allt smärtfritt som ovan. Men om man som nu inte vet vad som gäller förren vindsurfaren kommer intill kan man plötsligt inte ha tid att ställa om.

    Och detta är egentligen kärnan till att jag skriver så mycket i denna tråden. Ws ska inte behöva titta vad kitaren har under fötterna och det funkar bara om reglerna är entydiga.

    nic

    Bra tråd! Och jag kan inte hller låta bli att fälla en kommentar till.

    Till syvene och sist. Oavsett om vi enas om en nästan perfekt lista med regler/riktlinjer (fat chance..hehe?) så kommer jobbiga lägen ändå inträffa.

    Oavsett väjningsregler: Kör inte “strapless toeside med kiten långt ner i fönstret” om det finns MINSTA risk att man för att krocka med andra (badande, andra kitesurfare, vindsurfare eller vågsurfare)!!!! Det gäller ju även om du har väjningsregler på din sida.

    Förlorar du kontrollen i det läget kommer du första fall sugas iväg rätt långt?
    Hur fanken ska andra surfare fatta att du har svårt att stanna på en kort sträcka?! Hur ska andra fatta hur mycket utrymme du behöver?

    Om vi nu ska hålla oss till sjöfartregler; kom då ihåg att en helt allmängiltig, övergripande regel är att du alltid “ska framföra din farkost” med hänsyn till din omgivnings säkerhet. Det är allas ansvar!

    Sammanfattningsvis: När adrenalinet sprutar ut genom öronen så åker nog sjutton en del av det goda omdömet med. Visa hänsyn genom att alltid köra med säkra marginaler (även om du har rätten på din sida). Får du inte plats för vad du nu vill göra – surfa någon annanstans.

    Peaze out!

  • zilversurfarn

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 14:53
    nic;490710 wrote:
    (Nybörjare med kutrygg och ögon stora som tefat vill du inte alls segla i lä om.)
    nic

    Låter kusligt likt killen som körde en Cabrinha 12:a igår kväll i Läjet när alla andra hade 7’or eller 8’or. Påpekade för honom när han slutligen kom in att det kanske inte var så smart med en så stor drake i rådande förhållanden.
    Det är dessa personer jag är rädd kan sabba för oss alla.

    Med risk att uppfattas som en gammal grinig gubbe, är du nybörjare så välj en annan spot än Läjet eller Apelviken om det blåser mkt och det är många på / i vattnet!
    Be om hjälp och råd, kolla vad andra använder för storlekar innan du riggar din drake. Gå inte på hypen 100% depower, det finns en anledning att man tillverkar kites i olika storlekar. Chansa inte på att det skall gå bra, det är inte bara du som kan råka illa ut om nåt går fel.
    Nu lär man väl få sina fiskar varma. Menar inte att jag eller andra “mer erfarna” är ofelbara. Olyckor kan hända alla men jag menar att det är dumt att utmana ödet.

  • yann

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 15:16

    Nä, det är lite farligt att ju grönare man är desto färre kites har man och sämre omdöme så det hänger på oss att stoppa dom.

    Min 3-metare är på väg så det blir svårt att bli överiggad framöver 😀 Om jag får lufta den 1 gång per år så är jag nöjd. Det blir nog bara dom där stormarna som får ett namn som blir aktuella.

  • blackadder

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 15:27

    Sen är ju också “överriggad” tämligen subjektivt. Nybörjare är ju i princip överriggade jämt. Jag tror inte det hjälper att en färsking går ut i 13m/s med en femma eller sexa. Det går åt helvete ändå.

  • haze

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 15:56

    Yann: Trean har varit luftat två gånger denna sommar redan 😉

    Blackladder: Håller med dig där att det går åt helvete iaf….

  • jonaish

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 16:05

    Vind och kitesurfing är väl segelfarkoster – klassat som “båt”?

  • oaxen

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 21:49

    Först körde vågsurfarna på vågorna. De skapade ett antal oskrivna regler (knappast några sjöfartslagar).

    Sedan kom vindsurfarna. De tog seden dit de kom(till vågorna). Det skapades ytterligare några oskrivna regler då det fanns behov.

    Sedan kom kajtarna…
    De av er som påstår att vågorna i Sverige inte är tillräckligt “svåra/kraftfulla/avancerade” för att den internationellt accepterade vågregeln ska gälla är helt enkelt inte tillräckligt erfarna. Torö, Gislövs Hammar, Åsa… alla dessa spots kräver den s k vågregeln. Jag hävdar envist att även i Läjets snällare vågot är det naturligt att använda den regel som funkat i årtionden.

    Trots att det igår torsdag nästan var rak pålandsvind så var det inte en enda kajtare som var “på väg ut” på båda bogarna ute vid stenstrand på Torö.

    Kajtare: varför inte ta seden dit ni kommer?

  • nic

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 07:10
    Oåxen;491023 wrote:
    Först körde vågsurfarna på vågorna. De skapade ett antal oskrivna regler (knappast några sjöfartslagar).

    Sedan kom vindsurfarna. De tog seden dit de kom(till vågorna). Det skapades ytterligare några oskrivna regler då det fanns behov.

    Sedan kom kajtarna……blabla

    Först kom vågsurfarna och skapade “den som surfar en våg har förtur”

    Sedan kom vindsurfarna och skapade “ut genom vågorna har rätt till väg” som går före vågsurfarnas regel.

    Sedan kommer kitarna som ödmjukt inte skapar någon ny regel men vill att regeln vindsurfarna skapat även gäller dem när de går ut genom vågorna. Vindsurfarna tror emellertid att alla är som dem och bara går ut åt ena hållet och att det hållet alltid är givet.
    =
    Bäddat för problem.

    Denna tråden har varit intressant. Tror inte vi löser problemet här men vi kanske har sått ett frö av insikt. När våra surfredskap blivit så bra att de kan gå genom vågorna åt bägge hållen så passerar våg-regeln automatiskt sitt bäst-före-datum när de två farkosterna möts på vägen ut och styrbord-babord tar över. Det kan ta lite tid innan alla fattar poängen. Å så får det va. Att kitesurf kan orsaka stora/större skadeståndsansvar till tredje person drabbar ju inte bara kitaren utan den som bryter mot sjöfartslagen till syvende och sist, dvs även en vindsurfare. Detta borde göra det intresant för varje vindsurfare att sätta sig in i problematiken.

    Att inte göra det är som att köra oförsäkrad bil och hoppas att det aldrig smäller.

    nic

  • haze

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 08:17

    Jag förstår inte varför de som är på väg ut genom en våg har företräde före den som rider en våg. Säger emot allt logiskt. Är du på ett vågspot så är du väl därför att rida vågen eller??? Jag är därför det iaf. Och därför så rider jag vågen och väjer helst inte.

Sida 8 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.