Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing VAT, momsfritt?

  • VAT, momsfritt?

    Publicerad av kris på 13 maj, 2001 vid 18:28

    Frågan om momsfritt inom EU var på tapeten för att tag sedan, hur funkar det egentligen?
    Enligt t ex Guns hemsida, så anger de sina priser inkl VAT (som i tyskland är 16%). Om man beställer från dem så kan man få de 16% tillbaka genom att efter leverans skicka in “leveransdokumenten” på köpta varor till dem.
    Så om något kostar 1000 dm på Guns hemsida så betalar man i slutändan (efter lite pappersexercis då..) alltså 840 dm?
    Är det någon som har egen erfarenhet av detta, funkar det såhär?

    anonym-anvandare svarade 23 år sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dude

    Medlem
    13 maj, 2001 vid 19:06

    taskit exempel Kris när man nu kan få tag på gun i SVERIGE

  • l-a-surf

    Medlem
    13 maj, 2001 vid 19:50

    Hej så funkar det inte du måste betala dom 16% det blir priset på guns sida
    plus frakt.
    Anders

  • kris

    Medlem
    13 maj, 2001 vid 19:57

    SVERIGE kan inte leverera det jag vill ha i tid, därför vänder jag mig till Tyskland och då kan det vara intressant att veta vad som gäller. Frakten äter väl upp ev VAT-vinst men jag vill av princip veta..

  • dude

    Medlem
    13 maj, 2001 vid 22:36

    bra poäng där. det är ju trevligt att få grejerna så snabbt som möjligt. hur ligger det till med det eg…

  • martin

    Medlem
    13 maj, 2001 vid 23:00

    Jag tror inte det går att dra av momsen på grejor du köper i Tyskland. Det är väl samma regler som gäller när man köper skidor i alperna. Där finns ju “tax-free” som gör skidorna ännu billigare än de redan är. Kruxet är dock att det endast gäller för personer som kommer från länder som står utanför EU (det tror ju iofs de flesta fransmän att Sverige gör). Tricket är alltså att övertala någon norrman att köpa grejorna åt dig. Oftast fungerar det så att man betalar fullpris för skidorna och får ett kvitto som ska stämplas i tullstationen vid hemkomsten. Sedan skickar man kvittot till inköpsstället och får en utbetalning till ett kortkonto motsvarande den summa som momsen utgör (25% på skidor i Frankrike). Ganska mycket strul med andra ord, men köper man grejor för en massa tusen är det värt besväret. Problemet med surfgrejor är väl kanske att hitta någon norrman som är beredd att ställa upp som utköpare.

  • udoo

    Medlem
    14 maj, 2001 vid 18:57

    Du betalar det landets moms du beställer ifrån..

    UDOOsmile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 maj, 2001 vid 07:28

    Du får ett annat problem på halsen om du lämnar in papper hos tullen, du blir regestrerad där och får sedan betala svensk moms(25%)och du måste betala moms på frakten inom EU.
    mvh Johan

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing VAT, momsfritt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.