Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa på land?

  • sailortrash

    Medlem
    7 november, 2020 vid 19:29

    Jag tror att på ”orginalbrädan” som väger nästan inget och har stroppar, så kan man öva ren freestyle, alltså spins, flaka och allt vad det heter. Om man vågar…man får lyfta upp ett hjulpar i taget i snurrarna, motsvarande hur en freestylebräda roterar på sin yta framför masten på vattnet. På tuben kan mam hitta clip hur man gör

  • rickard_nr1

    Medlem
    8 november, 2020 vid 07:59

    Ser ju grymt ut!
    Hittade denna goding på norska finn.no bra inspiration för grövre underlag kanske? Blir nog inte lika snäva vändningar med den dock..

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=145385379

  • sailortrash

    Medlem
    8 november, 2020 vid 08:19

    Jäklar, därmed har vi en norrman som utforskat frågan lite mer än jag…

    Jag tror att en sån där med ett 1 hjul bak kan va en bra plan oxå, åtminstone tänker jag att det kommer funka.

  • robertj

    Medlem
    9 november, 2020 vid 16:50

    Är inte klar med mitt windskatebygge men funderar redan på att modifiera slalomskidor som man kan ha istället för hjul på is/snö. Tänkte också göra medar men tror skidor är mer användbara, sällan det är glansis.

  • mrquality

    Medlem
    9 november, 2020 vid 17:37

    Jag skulle tillverka en bräda som är bredd som en vanligt vindsurding bräda och som har samma avstånde mellan stroppar som på vindsurfing bräda så kan man simulera och öva på landet. Men kanske 70 cm blir för bredd för en sånt ?

  • sailortrash

    Medlem
    9 november, 2020 vid 17:45

    Jag skulle tillverka en bräda som är bredd som en vanligt vindsurding bräda och som har samma avstånde mellan stroppar som på vindsurfing bräda så kan man simulera och öva på landet. Men kanske 70 cm blir för bredd för en sånt ?

    Det svåra blir att hitta så breda truckar
    Min bräda kanske är 52 eller så, den känns faktiskt lite onödigt bred

  • sailortrash

    Medlem
    19 november, 2020 vid 16:14

    Idag ar jag och Robert RJ ute i stormen och shreddade upp en konstgräsplan. Det var riktigt kul, spec att testa lite hårdare vind, kanske blåste uppåt 10-11 i byarna.

    Konstgräs är ingen hit, för mjukt. Dock bra för att sakta farten, var ett jäkla tryck i byarna, och öppen dörr på skateboard går lite för fort..

    Två timmar lattjande, övade mkt downwind 360 och satte tillochmed några 540 (snurr plus gipp tillbaka)

    Blir bra framåt våren sen. Upwind 360 är lite svårare men det går att carva igenom en sån oclså. Kanske the holy grail för foil -planade slag!!

    Konstgräs ger så mkt motstånd att det är jämförbart med draget när man planar upp en liten bräda faktiskt. Överlag kändes det som köra sinnesjukt överriggad i sinnesjukt byig vind på typ en 90 l bräda…

    Börjar bli dags att fundera på stroppar, hopp och rotationer…

  • sailortrash

    Medlem
    24 november, 2020 vid 07:43
  • mrquality

    Medlem
    24 november, 2020 vid 12:01

    Sailortrash vet du vem som säljer Mountain board/ windskate?

  • mrquality

    Medlem
    24 november, 2020 vid 12:18

    Hittade faktiskt nu på Decathlon. Jag undrar bara om stroppar lite, blir som att köra snowboard att veta o. man är höger eller vänster fram eller hur?

    Attachment Image
  • sailortrash

    Medlem
    24 november, 2020 vid 13:14

    Hittade faktiskt nu på Decathlon. Jag undrar bara om stroppar lite, blir som att köra snowboard att veta o. man är höger eller vänster fram eller hur?

    Ja precis – en sådan beställde jag och sen tog jag truckarna och satte på en hemmabyggd bräda!

    Jag testade även på landboarden som den kom, och det funkar bra. Men man hamnar väldigt nära seglet, så det känns mer som vanlig vindsurfing på min hemmabyggda. Jag tror docl att en mountainboard som den på bilden är bra för att öva freestyle, typ vulcan och spock och sånt.

    Jag har inte känt ngt behöv av stroppar faktiskt (inga hopp än). Men däremot funderar jag på skruva dit ngt som hjälper mig atr hålla fötterna lite mer som vindsurfing stance. Vill dock inte sitta fast då det händer att man måste kliva av i farten…

    Jag tror på ngn slags halvstropp som är lätt att komma ut ur

  • sailortrash

    Medlem
    24 november, 2020 vid 13:15

    Jag köpte dock på http://www.powerkiteshop.com
    Bra pris och snabb leverans

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 december, 2020 vid 10:39

    Om man utgår från isbrädor så kan följande sägas vad gäller stroppar och halkskydd:

    – Under ca 30 knop är stroppar helt överflödiga.
    – Över ca 30 knop finns fördelar med ifrånskjutet , trygg och stabil körställning och att man inte riskerar att någon fot ska tappa greppet.
    – Stropparnas placering i förhållande till bakre rotationspunkt är viktig. Rätt placerad bakstropp används vid högre farter (och höjdtagning i vissa fall,) vilket för landbrädor knappast skulle komma ifråga om man inte får låna bana 01-19 på Arlanda.
    – Amerikanarna dömer ut stroppar med tanke på skaderisken i höga farter.
    – Annars är bakstroppar frekvent förekommande men framstroppar är närmast unika.
    – De brädor som har ett utmärkt halkskydd går i princip lika bra att köra utan stroppar.
    – En mycket stor nackdel med framstropp (som någon i denna tråd kanske inte reflekterat över) är att den är i vägen då man ska gippa. Av den anledningen har jag tagit bort framstroppen på mina coursebrädor.

    Slutsats utifrån behov vid landsegling:

    – Om man utgår från isbrädor men vill hålla måtten på landbrädan nere så blir en mini-brädas mått ca 140 cm lång och 40 cm bred. Flexet och vikten anpassas av antal lager 4 mm plywood samt om man man tillverkar den med eller utan mittstringer i plywood.
    – I och med att farterna på land blir förhållandevis låga och det mest handlar om freestyle på begränsade ytor borde tanken på stroppar helt falla bort. På marknaden finns dock halvstroppar (om man nu skulle vilja ha någon bakstropp).
    – En framstropp skulle riskera förstöra nöjet med freestylandet i och med att den helt klart är i vägen. Framstroppen ökar även risken för fel i manövrarna vilket i sin tur ökar risken för skador.
    – Jag återkommer till mitt tidigare råd (längre upp i denna tråd) om fläktremmar som halkskydd. Efter att under 12 säsonger testat olika varianter så har jag kommit fram till att fläktremmar är oustanding som halkskydd. De ger mycket bra grepp, de är lätta att applicera, de är beständiga, de blir inte hala vid väta (vatten, is eller snö), de påverkar inte brädans viktiga förmåga att flexa och de är inte minst väldigt sköna att stå på i och med att de ger ett mycket gott grepp.

    • Detta svar ändrades 3 år, 4 månader sedan av  herr-pelegrin.
  • sailortrash

    Medlem
    4 december, 2020 vid 11:53

    Jag ser inte heller ngt behov av stroppar såvida man inte behöver rotera brädan (som t.ex en vulcan). Då blir det svårt utan…men jag skulle nog köra halvstroppar pga av skaderisken

    Min bräda är 120×41 cm, funkar bra. 3 x 13 mm plywood, rejält tung m a o.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 december, 2020 vid 23:30

    Du hade klarat dig med 4×4 mm eller 3×4 mm med stringer om du inte väger för mycket. Flexet fyller en funktion.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa på land?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.