Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vindsurfare, sugen på kite

  • skanepaul

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 20:47

    Utan att pressa också, bra jobbat… Men visst 0.5 meters hopp känns i början som just 4-5 meter.

  • walle

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 05:45

    han lever i en drömvärld…

  • cortex

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 11:57

    andreasalm, hoppa in på http://www.kitenation.se och fråga lite om lättvindskiting där istället. Steffo har blivit rätt “Skåne-inspirerat”, dvs grabbarna här har oftast tillgång till schyssta spots och ordentligt med vind. Så med andra ord har de flesta varken tillgång till ordenliga lättvindsprylar eller teknik för att använda dem.

    På KN hänger folk från lite andra delar av landet som inte har så bra förhållanden som Skåne vilket gjort att många investerat i lättvindsgrejer och lärt sig använda dem. Där kan du nog få en lite mer balanserad åsikt.

    Själv anser jag att kiting i lättvind är rätt kul, men det är helt klart en annan slags utmaning än kiting i hård vind.
    Att köra en lättvindsession i solnedgången på ett nästan spegelblankt hav ger själen ordenligt med näring… å så e de rätt kul att lattja runt med en skim/aloha.

    BTW, jag hoppar rätt enkelt 4 meter högt med min FS Speed2 15 SA i 7 m/s (jag väger 75 kg). Med sjukt bra häng dessutom. Speciellt om jag får rampa på ett litet chopp.
    Kiten är dessutom lätt att återstarta ur vattnet även i lätt vind.

    /Kaj(Tech)

  • tetras

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 14:19

    @SkånePaul 391840 wrote:

    Utan att pressa också, bra jobbat… Men visst 0.5 meters hopp känns i början som just 4-5 meter.

    Såja pojkar nu skall vi inte vara förtrödna, men om man tittar ner på dem som går på långa bryggan i Bjärred så tror jag nog att man är något högre än 0,5 meter. Jag tycker du skall prova en 18 eller 20 m2 North Rhino en gång och se vad du kan göra själv.

  • gogga

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 14:49

    precis som att man skulle hoppa som högst när man använder en 18 eller 20kvm kite?

  • cortex

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 15:15

    Om du hoppar 4 meter som högst behöver du nog träna rätt mycket. 😉

    /Kaj(Tech)

  • skanepaul

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 15:31

    @tetras 391960 wrote:

    Såja pojkar nu skall vi inte vara förtrödna, men om man tittar ner på dem som går på långa bryggan i Bjärred så tror jag nog att man är något högre än 0,5 meter. Jag tycker du skall prova en 18 eller 20 m2 North Rhino en gång och se vad du kan göra själv.

    hahaha så fort jag kan lägga hand på en så ska jag testa…

    Kan någon ge ett bra exempel på hur högt 5 meter är?

  • krillan82

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 15:33

    @SkånePaul 391965 wrote:

    hahaha så fort jag kan lägga hand på en så ska jag testa…

    Kan någon ge ett bra exempel på hur högt 5 meter är?

    5m är som 3ans trampolin på de flesta badhusen.

  • tetras

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 20:43

    @gogga 391962 wrote:

    precis som att man skulle hoppa som högst när man använder en 18 eller 20kvm kite?

    Henrik

    Jag antar att du inte läser teknisk fysik på LTH? För att lyfta ett föremål från marken krävs en kraft. Denna kraft får vi ifrån vinden som är logaritmiskt proportionel mot hastigheten (se Beaufort skalan). Något förenklat, vinden driver en luftmassa som träffar drakens framkant där den klyvs, en del av luftmassan går på drakens undersida och den andra delen på drakens åvansida. Efter som åvansidan är något konvex vilket innebär att luftmassan har en längre väg att gå vilket i sin tur ger upphov till en högre hastigeht. Tack vare detta fenomen (kallas också Aerodynamic) skapas en uppåtriktad kraft, detta är samma fenoimen som får en flygplansvinge att lyfta ett flyglan . Beroende på vinklen på draken kan man variera luftsrömarna på drakens ovan- och undersida och därigenom också den uppåtriktade kraften.

    Nu råkar det faktiskt vara så att om du har två identiska vingprofiler (t.ex en North Rhino 16m2 och en North Rhino 18m2) så under samma omständigheter alstras en större kraft med den större vingen och därigenom ett högre hopp.

    Att du upplever att du kan hoppa höre med en mindre drake är förmodligen vid högre vindhastighet och högre vindstyrka men om jag kan hålla min 18m2 under kontrol när du seglar med din mindr drake kommer jad ändå kunna hoppa högre än vad du kan tack vare den större ytan.
    Elementary my dear Henrik

  • krillan82

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 21:31

    @tetras 391980 wrote:

    Henrik

    Jag antar att du inte läser teknisk fysik på LTH? För att lyfta ett föremål från marken krävs en kraft. Denna kraft får vi ifrån vinden som är logaritmiskt proportionel mot hastigheten (se Beaufort skalan). Något förenklat, vinden driver en luftmassa som träffar drakens framkant där den klyvs, en del av luftmassan går på drakens undersida och den andra delen på drakens åvansida. Efter som åvansidan är något konvex vilket innebär att luftmassan har en längre väg att gå vilket i sin tur ger upphov till en högre hastigeht. Tack vare detta fenomen (kallas också Aerodynamic) skapas en uppåtriktad kraft, detta är samma fenoimen som får en flygplansvinge att lyfta ett flyglan . Beroende på vinklen på draken kan man variera luftsrömarna på drakens ovan- och undersida och därigenom också den uppåtriktade kraften.

    Nu råkar det faktiskt vara så att om du har två identiska vingprofiler (t.ex en North Rhino 16m2 och en North Rhino 18m2) så under samma omständigheter alstras en större kraft med den större vingen och därigenom ett högre hopp.

    Att du upplever att du kan hoppa höre med en mindre drake är förmodligen vid högre vindhastighet och högre vindstyrka men om jag kan hålla min 18m2 under kontrol när du seglar med din mindr drake kommer jad ändå kunna hoppa högre än vad du kan tack vare den större ytan.
    Elementary my dear Henrik

    SNART ÄR DET DAX FÖR MIN OCH SIMONS BERÖMDA FLYG TEORI. BÅSA LÄSER TILL INGENJÖR. eller vad säger du Simon

  • psychonauten

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 21:56

    TETRAS WROTE: “Jag antar att du inte läser teknisk fysik på LTH? För att lyfta ett föremål från marken krävs en kraft. Denna kraft får vi ifrån vinden som är logaritmiskt proportionel mot hastigheten (se Beaufort skalan). Något förenklat, vinden driver en luftmassa som träffar drakens framkant där den klyvs, en del av luftmassan går på drakens undersida och den andra delen på drakens åvansida. Efter som åvansidan är något konvex vilket innebär att luftmassan har en längre väg att gå vilket i sin tur ger upphov till en högre hastigeht. Tack vare detta fenomen (kallas också Aerodynamic) skapas en uppåtriktad kraft, detta är samma fenoimen som får en flygplansvinge att lyfta ett flyglan . Beroende på vinklen på draken kan man variera luftsrömarna på drakens ovan- och undersida och därigenom också den uppåtriktade kraften.

    Nu råkar det faktiskt vara så att om du har två identiska vingprofiler (t.ex en North Rhino 16m2 och en North Rhino 18m2) så under samma omständigheter alstras en större kraft med den större vingen och därigenom ett högre hopp.

    Att du upplever att du kan hoppa höre med en mindre drake är förmodligen vid högre vindhastighet och högre vindstyrka men om jag kan hålla min 18m2 under kontrol när du seglar med din mindr drake kommer jad ändå kunna hoppa högre än vad du kan tack vare den större ytan.
    Elementary my dear Henrik”

    Shit va du snackar skit killen…

  • cortex

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 22:02

    “Efter som åvansidan är något konvex vilket innebär att luftmassan har en längre väg att gå vilket i sin tur ger upphov till en högre hastigeht. Tack vare detta fenomen (kallas också Aerodynamic) skapas en uppåtriktad kraft, detta är samma fenoimen som får en flygplansvinge att lyfta ett flyglan .”

    Ledsen. Den där gamla teorin med “längre väg på ovansidan ger högre hastighet” etc stämmer *inte*.
    Fiska mer åt hållet med laminära flöden, deflektion och Coanda-effekten så går det nog bättre. Läs på Wikipedia eller Googla så får du lite mer aktuell information om lyftkraft.

    När det gäller att hoppa högt med en kite så är det iofs positivt att generera mycket lyftkraft… *men* om du samtidigt fixar för mycket inducerat motstånd kommer energin i kiten att ta slut innan du kommit högt. Så i lätt vind (lite energi) gäller att ha en väldigt effektiv profil som kan generara mycket lyft utan att stalla = låg vingbelastning (= dvs oftast stor, effektiv kite med högt AR).

    Om man har mer energi (mer vind) att leka med så kan du ha högre vingbelastning utan att stalla vingen. Dvs mindre kite. Och eftersom en mindre kite ger mindre motstånd (speciellt vid höga hastigheter) så kan du hoppa högre med den mindre kiten i mycket vind.

    Och… som vanligt hänger mycket på åkarens skicklighet…

    Oh well, nu spårade denna tråd ut…
    Nu ska jag gå och knyta mig så att jag är redo för morgondagens kitesession. Festen regnade bort. Blä.

    Skål på er och ha en trevlig midsommarnatt!

    /Kaj(Tech)

  • cortex

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 22:07

    “Efter som åvansidan är något konvex vilket innebär att luftmassan har en längre väg att gå vilket i sin tur ger upphov till en högre hastigeht. Tack vare detta fenomen (kallas också Aerodynamic) skapas en uppåtriktad kraft, detta är samma fenoimen som får en flygplansvinge att lyfta ett flyglan .”

    Ledsen. Den där gamla teorin med “längre väg på ovansidan ger högre hastighet” etc stämmer *inte*.
    Fiska mer åt hållet med laminära flöden, deflektion och Coanda-effekten så går det nog bättre. Läs på Wikipedia eller Googla så får du lite mer aktuell information om lyftkraft.

    När det gäller att hoppa högt med en kite så är det iofs positivt att generera mycket lyftkraft… *men* om du samtidigt fixar för mycket inducerat motstånd (och dessutom har ett större motstånd från profilen) kommer energin i kiten att ta slut innan du kommit högt. Så i lätt vind (lite energi) gäller att ha en väldigt effektiv profil som kan generara mycket lyft utan att stalla = låg vingbelastning (= dvs oftast stor, effektiv kite med högt AR).

    Om man har mer energi (mer vind) att leka med så kan du ha högre vingbelastning utan att stalla vingen. Dvs mindre kite. Och eftersom en mindre kite ger mindre motstånd (speciellt vid höga hastigheter) så kan du hoppa högre med den mindre kiten i mycket vind.

    Sedan finns det fler variabler som ex vis apparent wind som gör det hela mer invecklat; dvs du kan fixa en hel del extra kraft genom att göra vägen för en (effektiv) kite längre (= ge den högre hastighet = mer energi).

    Och… som vanligt hänger mycket på åkarens skicklighet…

    Oh well, nu spårade denna tråd ur…
    Nu ska jag gå och knyta mig så att jag är redo för morgondagens kitesession. Festen regnade bort. Blä.

    Skål på er och ha en trevlig midsommarnatt!

    /Kaj(Tech)
    (Inte helt nykter så sorry för babblet)

  • kasimir

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 22:36

    @Cortex 391986 wrote:

    Så i lätt vind (lite energi) gäller att ha en väldigt effektiv profil som kan generara mycket lyft utan att stalla = låg vingbelastning (= dvs oftast stor, effektiv kite med högt AR).

    En kite med hög AR stallar ju lättare än en med låg respektive medel.
    Hög AR kite e fan skit att köra i lätt vind.

    Kul att varje tråd som börjar med att någon nybörjare frågar något slutar så här.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47596&highlight=kites

  • cortex

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 07:34

    @kasimir 391991 wrote:

    En kite med hög AR stallar ju lättare än en med låg respektive medel.
    Hög AR kite e fan skit att köra i lätt vind.

    Nej. Du blandar ihop alpha med vindhastighet. Dessutom är det väldigt många parameterar på en kite som gör om den backstallar enkelt eller inte. En av de bästa sätten att få en låg vingbelastning och lite motstånd är att använda en vinge med högt AR.
    Jag gissar att du inte gillar att köra en hög-AR-kite i lättvind p.g.a du kört med fel grejer samt inte har varit tvungen att lära dig rätt teknik. :smirk:

    På en Speed2’a kan du skota hem maximalt i 4 m/s utan att den backstallar… och det är den kite som har högst AR på vattenkite-marknanden.

    /Kaj(Tech)

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vindsurfare, sugen på kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.