Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Volym för att kunna dra rigg?

  • Volym för att kunna dra rigg?

    Publicerad av filipl på 26 februari, 2007 vid 13:43

    Jag har funderat lite över vilka egenskaper hos en bräda som har störst betydelse när det gäller möjligheten att dra rigg, utan att “sjunka igenom”, bredd, volym, bredd OFO, längd etc?

    Jag väger 90 kg. När jag försöker dra rigg på min 99-liters AHD Free Diamond 60 bräda, sjunker brädan ned och lägger sig ca 3 dm under vattenyten. (Brädan är 266 cm lång, 60,5 cm bred, har 99 liter och OFO-mått på ca 37 cm).

    En annan bräda som jag hade, en Mistral Naish Titan, kunde jag nätt och jämt dra rigg på, utan att den sjönk igenom (Den är ca 255 cm lång, 62 cm bred, har 109 liter och ett OFO-mått på drygt 40 cm).

    Vilka egenskaper har störst betydelse när det gäller möjligheten att dra rigg, och i vilken ordning?, Bredden vid mastfoten samt Bredden i aktern och fören (outlinen), längden på brädan, volymen etc?

    Detta är sådana tankar som sysselsätter mig på betald arbetstid!

    rasmus_w svarade 17 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • the_novice

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 14:39

    Det är nog den verkliga volymen jmf med tillverkarnas angivna volym som du kännt av. Volymens fördelning kan kanske påverka själva stabiliteten lite med det är ju bara volymen som påverkar lyftförmågan när man inte har ngn fart. Lite off topic kanske, eller drar du fort…? 🙂

  • jester

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 15:05

    En smalare bräda kan ju upplevas lite vingligare än en kortare bräda, och tvärtom så är ju en kortare och bredare bräda mera känslig för hur du står i längsled.
    Dock har bredden stor betydelse hur brädan uppför sig när man “guppar” fram då man inte har tillräckligt med kraft för att plana. Här utmärker sig dom bredare brädorna markant.

  • the_novice

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 15:47

    @Jester 367029 wrote:

    En smalare bräda kan ju upplevas lite vingligare än en kortare bräda, och tvärtom så är ju en kortare och bredare bräda mera känslig för hur du står i längsled.
    Dock har bredden stor betydelse hur brädan uppför sig när man “guppar” fram då man inte har tillräckligt med kraft för att plana. Här utmärker sig dom bredare brädorna markant.

    På vilket sätt? Dåligt med styrfart på en bred bräda?

    Enligt marknadsföringen så skall ju en bred bräda plana tidigare men jag vet inte riktigt om jag håller med där, jag är skeptisk…. 😉

    En kort och bred bräda får ju en ganska kort bit där rockern är platt och det blir en stor bogvåg framför brädan som man måste komma över för att komma upp planing. En small klassisk slalom har ju en längre rak rocker och övergången från icke planing till planing är lite mjukare. Kanske bara är en pumpningsteknik men i praktiken så tror jag det är väldigt lite skillnad på planingströskeln, möjligen så kan en bredare bräda behålla planingen lite längre när vinden dör.
    Jag tycker dock att dom modernare designerna har ett mycket större spektrum där dom fungerar hyfsat men kanske aldrig riktigt lika bra som när man väl träffar rätt på en klassiker… 🙂

  • swe131

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 16:01

    Brädans mått påverkar lite. Det som avgör är.

    Brädans volym minus seglarens vikt, riggens vikt brädans vikt. Detta avgör om du flyter eller ej. Att du bara sjunker ned 3 dm är på grund av att vikten reduceras när du kommer ner under ytan och då orkar flytkraften hålla mot.

    Ex. 109 l volym. Seglare 90 kg, rigg, 10 kg Bräda 9 kg. Flyter precis.

    För att dra rigg ok behöver du ca 10l+ på din egen vikt och brädans och riggen vikt. Så för en 90 kg tung seglare funkar en 120 liters helt ok att dra rigg på.

    Med bra teknik och balans funkar det även på mindre brädor.

    Jag kan dra rigg på min F2 SX S 89 l Min vikt 72+10+6=88 kg

  • jester

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 17:25

    På vilket sätt? Dåligt med styrfart på en bred bräda?

    Enligt marknadsföringen så skall ju en bred bräda plana tidigare men jag vet inte riktigt om jag håller med där, jag är skeptisk….

    Det jag menar är att jag “guppar” fram enklare på en bred bräda. Uttryckte mig nog lite luddigt där. Min WS67 på 105 liter går bättre i subplaning jmf med en äldre Thommen på 115 liter. för mig iaf…

  • filipl

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 10:15

    Det verkar rimligt att volymen ger en god indikation på brädans flytkraft.

    Men om man jämför två brädor med identisk volym, så borde väl den bräda som har större “bottenarea” ge en större flytkraft, än en bräda med mindre “bottenarea”, dvs en platt och bred bräda borde ge mer flytkraft än en bräda som har mindra bredd, men som är tjockare?, eller tänker jag fel?

    Och en längre platt rockerkurva, som på äldre slalombrädor, borde ge lite mer flytkraft än en kortare rockerkurva, som på modernare slalombrädor?

  • rasmus_w

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 23:28

    Nej, större bottenyta ger inte bättre flytkraft, men det kan upplevas som så eftersom det får brädan att sjunka långsammare. Och har man bara lite fart framåt så kan ju det kompensera för sjunkandet så man håller sig kvar vid ytan.

  • andersbq

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 20:37

    Om man väger 90kg och är ute på en 99 litersbräda så behöver man väl aldrig dra rigg? Jag väger 93kg, min största bräda är på 103 liter, men jag har aldrig haft något bomsnöre till den. Det blåster ju alltid när man är ute och då drar man väl inte rigg? Eller borde man göra det?

  • rasmus_w

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 20:54

    Ja. Jag körde i åratal utan bomsnöre på allt under 7 kvadrat och jag vattenstartar ofta min 9.7:a (man behöver tålamod, men är vinden jämn är det inga problem att vattenstarta formulasegel) men jag har insett att jag vill ha. Det tar helt enkelt ofta längre tid att ta sig upp om man inte kan dra rigg. Väldigt många vurpor som leder till “hopplösa” vattenstarter är väldigt enkla att ta sig ur med ett upphalningsrep.

    Det stora problemet är väl att de flesta har ägnat massor av år åt att fila på vattenstarterna men fortfarande drar rigg som en nybörjare. Plus förstås lite stolthet. Att slänga upphalslinan är ett sätt att säga att man minsann kan vattenstarta och därmed har lämnat nybörjarstadiet bakom sig.

    Är man riktigt bra på att dra rigg så kan man göra det på en 60-litersbräda och det även om man väger en del.

  • andersbq

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 21:53

    OK, så du menar att man ska ha det även på lilla vågbrädan med 4,2?
    Jag knäckte en bom i höstas och lånade en bom av Staffan B, (han är ju minst sagt duktig på wave/freestyle och har uppenbarligen snöre på sina bommar) men jag tyckte det var lite trassligt. Har aldrig tänkt på det, men det är nog så att jag ibland håller i masten…

  • rasmus_w

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 22:28

    Det kan vara bra. Jag har varit med om att vinden lagt av även när jag seglat 3.5.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Volym för att kunna dra rigg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.