

alexasu
Forumsvar skapade
-
alexasu
Medlem12 februari, 2015 vid 12:14 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…@haraldpost 730850 wrote:
Høy og smal er way to go. Den må være høy for at du kan krasje en move hvor det er rotasjon uten å sitte fast og vrikke kneet. For å ha kontakt med stroppen må den da være smal. Og høye stropper gjør det mye bedre å seile switch. På freestylebrettet setter jeg opp fremstoppen +1 i fartsretning (Kiri style). D.v.s. at du flytter ytre skrue ett hakk bakover. Da er det lettere å gå switch, og dessuten blir stroppen smalere. Jeg tror at jeg har gjort det samme på wavebrettet, for å få mer kontakt med min smale fot.
Jag har gjort likadant på min vågis, dvs monterat stropparna ett hål smalare. Hade dock gärna undivikit den extra vinkeln som blir på framstroppen…
j -
alexasu
Medlem9 februari, 2015 vid 20:22 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…Jag har 45 i skor, men rätt högt fotvalv och tycker att DaKines primo-stroppar funkar bra, Man for knäppa på neoprenet runt kardborren medans foten är i stroppen, sen brukar de hålla sig där!
-
Jag har haft min chinook twist on med tendon och euro-pin i över 8 år nu. De senaste fyra åren har det vågseglats riktigt mycket och den är i princip som ny fortfarande! Har bytt tendon-jointen ett par gånger i förebyggande syfte, men långt ifrån varje år. Har aldrig haft något brott.
När jag hyrt grejer på maui på olika ställen har jag fått samma mastfot. Har pajat både brädor master och segel i de tunga vågorna där, men mastfot och joint har alltid pallat trycket.
Att bedriva surfskoleverksamhet sliter mycket mer på mastfötter än hardcore vågsegling och på klubben i Lomma har vi slitit ut både tendons och boge-style jointar i rasande takt. Inga gängade pinnar pallar trycket, har haft alla möjliga märken, även ett par streamlined. Som Jonte skrev innan så har vi inte köpt något annat än chinook sedan förra sommaren och inte pajat en enda sedan dess, möjligen någon enstaka joint.
Håller med om att det varit bra om brottangivelsen på tendon jointen var synlig utan behöva skruva av den, men i praktiken har jag upplevt att urgängade pinnar är ett större problem, vilket kan hända med boge-style jointarna.
När pinnen gängar ur sig hjälper inte säkerhetslinorna på mastfoten så det går inte att guppa in = simma. -
Klassisk fråga som tyvärr inte har något enkelt svar…
För det första så beror det helt på vilken gren du kör, dvs vill du vara manövrerbar eller bara köra så fort som möjligt? På plattvattenspotsen kör ofta freestyleseglarna en kvadratmeter mindre än freeridearna, och speedarna kör säkert ännu större!
Sen hänger det lite på vikten också. Tyngre seglare kör ibland lite större än lättare som kör lite mindre.
Om du över huvud taget funderar på att rigga ner, eller får känslan av att du är överriggad – gå in och rigga ner ASAP!
Det tar inte så lång tid och har du väl fått den känslan kommer det inte vara några problem att plana med ett mindre segel! -
@Oåxen 730132 wrote:
Vars ligger Kahana?
På West Maui.
-
@Gregerkj 729449 wrote:
Jula overall? Är det någon overall du har ovanpå vårdräkten? Låter intressant har du nån bild eller Jula artikel på denna tack?
En gammal klassiker jag lärt mig om här på konfen!
-
Med ”någon” menade jag att han verkar inte hänga på konfen själv.
Men ”måste” menade att jag kommer nog inte förstå botten/fen-konceptet riktigt om jag inte får se en bild.
Jag menar absolut inte att någon ska sprida bilder på hans bräda mot hans vilja!
En språklig miss i så fall…Jag hade i alla fall tyckt det varit väldigt kul att få studera skapelsen lite närmre. 🙂
-
Det låter verkligen som om någon måste lägga upp en bild på Tomass bräda, underifrån. Jag fattar fortfarande inte…
-
Jag upplever ofta att det är varmare i vattnet än ovanför när den riktiga kyla slagit till.
Min upplevelse är att om man trillar mycket (typ vågsegling, freestyle, eller annan manöver-nötning) så funkar dubbelneopren lika bra medans du är ute på (eller i) vattnet. Däremot så kyler det lite mer när du står på land. Men det är ju därför man har Jula-overallen 🙂 -
@dude 729379 wrote:
Ingen har dock tittat på detaljerna på Tomas bräda, dvs s-rails, kanaler, helt nytt fenkoncept med jämn övergång i grepp från noll till hundra (jämfört med konventionella under- och övertrycksfenors av och på), förutom det vi redan nämnt. Jag fick själv tillfälle att testa den igår och skulle nog säga att det som jag direkt uppskattade var s-rails, parallell outline och avkapad nos. Den avkapade nosen tyckte jag var riktigt ball, den liksom finns där längre fram än den är, för lägger du i mer rail och till och med ”sjunker nosen” så bara fortsätter den driva och hittar upp igen så fort du släpper trycket. Jag skulle personligen beskriva det så som så att eftersom railen inte rundas av, utan har raka rails hela vägen fram, så uppkommer inget extra motstånd, kanske på liknande sätt som squaretail släpper jämfört en roundtail. Kan man kalla det ”invisible nose”?
Kan du utveckla det där med fen-konceptet? (Det lät intressant, men jsg hängde inte med riktigt.)
-
@challgren 728789 wrote:
Här finns liveströmmen sparad
http://new.livestream.com/OceanPaddlerLive/events/3516677/videos/66658753
tack!
… -
orkade inte sitta uppe längre än till halv två.
Det verkar på rapporten från PWA som seglarna verkligen steppade upp i senare heat, men de finns inte sparade någon stans att kolla på tyvärr.
Jag håller tummarna för Traversa! -
Var lattorna ordentligt spända? För lite lattspänninng kan göra att buken försvinner och att seglet blir ostabilt.
-
Hej!
Nu har jag inte sett dig surfa, men ett väldigt vanligt fel folk gör i det stadiet jag tror du är (börja med planing, sele och stroppar) är att man har linorna och händerna aaaaningens för långt fram på bommen. Bara ett par cm för långt fram gör att man dels inte når att hålla seglet lika långt fram, men framför allt att det inte blir ordentligt inskotat. När du ökar farten mot planingströskeln måste du succesivt skota in mer och mer och när du väl planar så skotar du i princip som när du kryssar oplanandes på alla segelsätt (eftersom fartvinden är lika stor eller ibland större än den faktiska vinden).
Har man trimmat in hängselelinorna för rätt balans vid rätt skotnivken på planandfe halvvind, kan de ibland kännas som om de ärlite för långt fram medans man guppar, ha det i åtanke. (sätt dem inte bredare än en knytnäve isär för då kan det vara svårt att känna om de är i rätt position)
När du du vill jobba upp planingen och gå i stropparna (förutsatt att du inte börjar bli överriggad) så håll framhanden så att tummen nästan når lin-fästet och bakhanden en axelbredd eller till och med lite mer bak. Håll armarna så sträckta du bara kan och pumpa lite med bakhanden för att känna efter var skotvinkeln med mest drag är. Där har du maximala dragläget för seglet och därmed tidigast planing, mest mastfotstryck och enklast att kunna backa bak till stropparna.Det är inte säkert det är problem för dig som sagt, men vad jag har sett under mina år som instruktör så är det ett väldigt vanligt problem. Ofta så löser det sig själv med tiden då man råkar skota in lite extra av misstag för att hålla balansen och helt plötsligt inser hur mycket extra fart man fick 😉
-
alexasu
Medlem14 augusti, 2014 vid 11:08 som svar på: Håller Surfzone på att dö? Mera inlägg för 17!
På klubben i Lomma har vi ca 250 elever om året på våra kurser, så det verkar inte vara något problem att få folk att testa. Och vi har i princip ingen marknadsföring…