andersbq
Forumsvar skapade
-
kinetic;570924 wrote:AndersBQ: Kör man nere vid ”Tjolöholm” eller håller man sig i ”norra delen” av viken, dvs norr om ”piren”? Vete katten om ja vill speeda nere vid Tjolöholm bland alla bauta stenar…
Nej, vid sydvästlig vind är Tjolöholm inte optimalt i denna vindstyrkan. Visserligen är det helt platt, men vinden kommer inte åt.
Skulle tippa på att det är antingen framför piren eller neråt ”bondgården” som de snabbaste farterna blir imorgon.Om du inte seglat vid TT på länge kommer du upptäcka ett 70-tal vägpinnar på olika ställen, dessa står dikt an stenar på den VÄSTRA sidan av stenarna. Kör aldrig nära i lä om en snökäpp. Riktigt stora stenar är märkta med dubbla pinnar.
-
Nej, vid sydvästlig vind är Tjolöholm inte optimalt i denna vindstyrkan. Visserligen är det helt platt, men vinden kommer inte åt.
Skulle tippa på att det är antingen framför piren eller neråt ”bondgården” som de snabbaste farterna blir imorgon. -
kinetic;570860 wrote:Tar man verkligen hänsyn till utvecklingskostnaderna/investeringarna i hårdvara/pressverktyg osv när man menar att en bil kostar 20000 kr att tillverka?
Nej det är bara den rena produktionskostnaden, t ex om man skulle låta någon annan fabrik tillverka produkten typ Magna , men pressverktygen ingår dock i kalkylen.
-
Vi har funderat på det stället ett tag men tyvärr är det sällan riktigt mycket vind från nordväst. Sedan tror jag det finns några stenar längs kanten… Du får gärna reka någon gång när det är lågvatten med lite vägpinnar i bagaget.
-
10% stämmer bra på billigare bilar upp till typ 200.000, men tar du en för 500.000 så är tillverkningskostnaden 7-8%.
Nu vet ju alla att bilbranschen trots detta inte är särskilt lönsam, det är säkert inte heller brädbranschen just nu.
-
Kanon, då skickar ni ett brev till Seglarförbundet innan oktober är slut, typ ”Härmed ansöker GWC om att arrangera SM i Speed Vindsurfing 2010” och så skriver Gustav och du på. Vem som är funktionärer och domare måste man väl kunna ta när det väl börjar bli dags.
-
Det*verkar*vara*hög*tid*att*agera*inför*2010*års*säsong*i*så*fall.
😉 -
Kite Fred;570568 wrote:Har glömt av problemet med sjögräs under min Kite period.
Hur funkar det med gräsfenor? Vilken storlek skall man ha? Erik har en 28 som jag köper med brädan.
Erik kommer inte att ha mycket grejor kvar efter denna helgen, jag tar med mig en del hem.
28 är en bra basfena som funkar till det mesta, sedan kan du skaffa en 24 och en 32:a så klarar du i stort sett alla segelstorlekar.
-
Kite Fred;570559 wrote:Tror jag satsar på Tectronics.
Kräftskiva lät kul, frugan jobbar tyvärr.
Är det mycket sjögräs?
Tectronics är ett säkert val, även om jag tycker att C3 fungerar lika bra.
Ni får komma förbi någon annan gång.
Skojar du? TT är som sallad året runt nuförtiden. -
-
Längden på linorna beror på 2 faktorer för samma seglare.
Bommens bredd (mellan rören)
Sitt- eller midjesele.
Har man en smal vågbom och sittsele = lååååååånga linor
racebom och sittsele = kortare linor
racebom och midjesele = korta linor