Forumsvar skapade

Sida 108 av 197
  • andersbq

Medlem
    28 augusti, 2009 vid 08:15 som svar på: SweSpeed TT Cup 29/8
    kinetic;570924 wrote:
    AndersBQ: Kör man nere vid ”Tjolöholm” eller håller man sig i ”norra delen” av viken, dvs norr om ”piren”? Vete katten om ja vill speeda nere vid Tjolöholm bland alla bauta stenar…

Nej, vid sydvästlig vind är Tjolöholm inte optimalt i denna vindstyrkan. Visserligen är det helt platt, men vinden kommer inte åt.
    Skulle tippa på att det är antingen framför piren eller neråt ”bondgården” som de snabbaste farterna blir imorgon.

Om du inte seglat vid TT på länge kommer du upptäcka ett 70-tal vägpinnar på olika ställen, dessa står dikt an stenar på den VÄSTRA sidan av stenarna. Kör aldrig nära i lä om en snökäpp. Riktigt stora stenar är märkta med dubbla pinnar.

• andersbq

Medlem
    28 augusti, 2009 vid 08:14 som svar på: SweSpeed TT Cup 29/8

Nej, vid sydvästlig vind är Tjolöholm inte optimalt i denna vindstyrkan. Visserligen är det helt platt, men vinden kommer inte åt.
    Skulle tippa på att det är antingen framför piren eller neråt ”bondgården” som de snabbaste farterna blir imorgon.

• andersbq

Medlem
    28 augusti, 2009 vid 06:43 som svar på: Brädpriser 2010
    kinetic;570860 wrote:
    Tar man verkligen hänsyn till utvecklingskostnaderna/investeringarna i hårdvara/pressverktyg osv när man menar att en bil kostar 20000 kr att tillverka?

Nej det är bara den rena produktionskostnaden, t ex om man skulle låta någon annan fabrik tillverka produkten typ Magna , men pressverktygen ingår dock i kalkylen.

• andersbq

Medlem
    28 augusti, 2009 vid 06:24 som svar på: Speed i Stråvalla?

Vi har funderat på det stället ett tag men tyvärr är det sällan riktigt mycket vind från nordväst. Sedan tror jag det finns några stenar längs kanten… Du får gärna reka någon gång när det är lågvatten med lite vägpinnar i bagaget.

• andersbq

Medlem
    27 augusti, 2009 vid 20:38 som svar på: Brädpriser 2010

10% stämmer bra på billigare bilar upp till typ 200.000, men tar du en för 500.000 så är tillverkningskostnaden 7-8%.

Nu vet ju alla att bilbranschen trots detta inte är särskilt lönsam, det är säkert inte heller brädbranschen just nu.

• andersbq

Medlem
    27 augusti, 2009 vid 18:33 som svar på: Fenor?

Och min namne kom väl 3:a i samma tävling, fast totalt, även han med de franska fenorna.

• andersbq

Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:54 som svar på: SM i Speed?

Kanon, då skickar ni ett brev till Seglarförbundet innan oktober är slut, typ ”Härmed ansöker GWC om att arrangera SM i Speed Vindsurfing 2010” och så skriver Gustav och du på. Vem som är funktionärer och domare måste man väl kunna ta när det väl börjar bli dags.

• andersbq

Medlem
    27 augusti, 2009 vid 08:16 som svar på: SM i Speed?

Det*verkar*vara*hög*tid*att*agera*inför*2010*års*säsong*i*så*fall.
    😉

• andersbq

Medlem
    27 augusti, 2009 vid 07:06 som svar på: Fenor?
    Kite Fred;570568 wrote:
    Har glömt av problemet med sjögräs under min Kite period.

Hur funkar det med gräsfenor? Vilken storlek skall man ha? Erik har en 28 som jag köper med brädan.

Erik kommer inte att ha mycket grejor kvar efter denna helgen, jag tar med mig en del hem.

28 är en bra basfena som funkar till det mesta, sedan kan du skaffa en 24 och en 32:a så klarar du i stort sett alla segelstorlekar.

• andersbq

Medlem
    27 augusti, 2009 vid 06:16 som svar på: Fenor?
    Kite Fred;570559 wrote:
    Tror jag satsar på Tectronics.

Kräftskiva lät kul, frugan jobbar tyvärr.

Är det mycket sjögräs?

Tectronics är ett säkert val, även om jag tycker att C3 fungerar lika bra.
    Ni får komma förbi någon annan gång.
    Skojar du? TT är som sallad året runt nuförtiden.

• andersbq

Medlem
    26 augusti, 2009 vid 20:13 som svar på: Fenor?

ta med frugan & kom på kräftskiva på kvällen, & låna weedfenor av mig, men gör inte som Dala med dem…

• andersbq

Medlem
    26 augusti, 2009 vid 20:07 som svar på: Fenor?

Det var på tiden, Welcome Back Fredrik!

• andersbq

Medlem
    26 augusti, 2009 vid 19:49 som svar på: Tyskland kanske?
  • andersbq

Medlem
    26 augusti, 2009 vid 19:48 som svar på: Tyskland kanske?
  • andersbq

Medlem
    26 augusti, 2009 vid 18:07 som svar på: Längd på hängseltampar?

Längden på linorna beror på 2 faktorer för samma seglare.
    Bommens bredd (mellan rören)
    Sitt- eller midjesele.
    Har man en smal vågbom och sittsele = lååååååånga linor
    racebom och sittsele = kortare linor
    racebom och midjesele = korta linor

Sida 108 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA