andersbq
Forumsvar skapade
-
@surfan 478074 wrote:
Hur mår du Anders??
Jag fick en ruskig smäll över revbenet i stormen måndags, både viktväst och GPS slets av… Men nu känns det ganska bra, om det blåser ikväll så är ag på vattnet, dessutom har jag fått tillbaka alla brädorna igen. Dessvärre så tycker jag att det ser ut som ett högtryck är på väg. Vi får hålla tummarna att det går söderöver mot Polen istället, annars blir det punktering i Juli..
PS Prognosen ikväll fredag för TT är 10-14 m/s väst mellan 21.00-05.00
-
Ja det är svårare än vad jag trodde, men det handlar så klart om tid, trim och rätta förhållanden. Jag har bättrat på alla PB med ca 3 knop med moderna grejorna. Förhoppningsvis så finns det ett par till knop att trimma fram.
-
Med 38cm fena kan du segla 30 knop, borde gå med 6,5 och 7,2. Sen kan du kolla på GPSSS vad folk har kört i med olika brädor och segel. Jag har i brist på nya snabba grejor seglat med våg-, freestyle- och gamla slalomcoursebrädor, på dem använt våg, freestyle och 10 år gamla racesegel. Allt går bra upp till dryga 30.
-
Jag menar att alla med rätt teknik, trim och mindset kan få upp nästan vad som helst i strax över 30 knop. Därefter börjar det hända saker med större brädor som gör det svårt att segla så värst mycket fortare.
(och jag syftar på 5×10 sek avarage förstås)
-
Jag är uppvuxen där (havstensund/västbacken/raftö/mjölkeröd) på somrarna och det är lika kass överallt, stanna i Halland istället!
-
Ett generellt problem med (gamla) centerbordsbrädor är att bakersta läget på mastfoten sitter för långt fram. Dvs i förhållandet till tryckpunkten i riggen.
Man borde egentligen ha mastskenan 2 dm längre bak än det går. Nu tas set förvisso fram en del ny segel från starboard/serverne som ska passa geometrin bättre. Om det är detta problemet så märker du det tydligast med att det är lite FÖR enkelt att stänga till mellanrummet mellan underliket o brädan. Mitt North Prisma från 1997 funkar inte alls till min Equipe 2. -
@tobhed 477326 wrote:
och här är de första riktiga bilderna – Jag & Micke Ö ska väl få våra i september förhoppningsvis 🙂 På bilderna syns en W49
Få och få, ska få köpa menar du!:grin:
PS Grattis till dina nya PB:n, jag lovar att göra allt för att slå dem!
-
Tja visst blir det högre vatten, men då blir det färre stenar i spel, så man kan köra ännu längre in! Proggen säger 15 m/s hela dagen, toppar på 20 m/s efter kl 20.00. Om ni vill segla sent så kan ni göra mig sällskap.
-
@tobhed 476558 wrote:
Grattis, ser att det ska vara sydväst på måndag, vridande mot väst – hur brukar sydväst vara i TT? Anders, kan du inte bjuda på en väderprognos inför måndagen… 🙂
Väst är ju bäst, på måndag kväll ganska sent typ 21-00.00 är troligen peaken från väst, (15-20 m/s) det är ju bra att man kan segla så sent just nu. Det är bara att njuta av midsommarljuset & vinden! Jag kommer mao inte att stressa ut på måndag.
-
-
När seglen var nya hade North en 100% kolmast på 480cm och 28 IMCS.
Jag tycker den är precis perfekt till 7.8. Har en sån med den säljer jag med mitt North 7.8 Prisma. Dagens 490 master är ofta lite för styva. -
@MGS 475139 wrote:
vi som kör vid tjolöholm på västlig är det inga problem med rännan av lera.
utom när vi ska hem och vinden har droppat…:wink:
-
Landade på huvudet, mitt antagligen i seglet, efter att i ett högt ikrokat hopp fått en oplanerad framåt rotation. Vaknade ca 2 meter under ytan. Tog ett tag innan jag fattade var jag var och vad jag skulle göra. Simmade så småningom upp, seglade in och spydde och mådde skit några dygn. Det var 1986 i Apleviken, ingen hade hjälm. Numera, efter att ha varit sjukskriven i 8 månader 2004, pga hjärnskakning med snowboard, kör jag alltid hjälm över typ 8 m/s och alltid i backarna. Ni kan ju också fråga Knatte vad han tycker om att slå huvudet och inte kunna surfa på 3 år…
-
Ny prognos, Centrum på lågtrycket ligger söder om Stavanger hela dagen. Vi kommer därmed ha 1005 i luftryck hela dagen mellan GBG och Varberg, ingen tydlig peak alls, vinden ligger hyggligt jämn 6-9 m/s från 12.00-21.00.