andersbq
Forumsvar skapade
-
andersbq
Medlem14 oktober, 2007 vid 06:30 som svar på: F2 Speed Challenge Torkelstorp körs i helgen, 13-14 oktHär hemma är det 5-6 m/s, men jag åker ner runt fjorden och kollar läget jag med…
-
andersbq
Medlem13 oktober, 2007 vid 16:52 som svar på: F2 Speed Challenge Torkelstorp körs i helgen, 13-14 oktRäkna med cirka 7-8 m/s från sydväst hela dagen. Inte så mycket mer än så bjuds under söndagen i TT.
Om ingen annan ställer upp tar jag mitt Prisma 7,8 och åker ner och kammar hem resan till Kanarieholmen.
Brasklapp, just nu visar Onsala Observatoriet 5 m/s men här (2km från TT rakt sydväst ut) är det max 1 m/s …
-
andersbq
Medlem12 oktober, 2007 vid 17:08 som svar på: F2 Speed Challenge Torkelstorp körs i helgen, 13-14 oktTa en linjal och rita upp 24 streck med cm mellanrum på ett papper som en x-axel, och ta 7 streck på y-axeln, dra en linje så ser du ökningen från lördag morgon kl 7 till söndag morgon kl 7. Alltså startar lördagen med typ 3 m/s och söndagen med 10 m/s. Där emellan ökar det sakta, sakta…
Förhoppningsvis håller det sig sedan runt 8-11 m/s under hela söndagen. -
andersbq
Medlem11 oktober, 2007 vid 19:39 som svar på: F2 Speed Challenge Torkelstorp körs i helgen, 13-14 oktSydväst funkar, men inte helt optimalt i och med att Kalvö ligger lite ivägen.
ja det är mycket långgrunt, men inte kallt i vattnet (13-14 grader),
körde weedfena i söndags men det kändes inte alls nödvändigt, knappt ett enda grässtrå. -
andersbq
Medlem11 oktober, 2007 vid 17:25 som svar på: F2 Speed Challenge Torkelstorp körs i helgen, 13-14 oktGår det anmäla sig även på söndagen?
-
Finns ett surfmuseum i Huntington Beach och ett i Santa Cruz, CA.
-
@NLC 420968 wrote:
http://www.blocket.se/vi/13450513.htm?ca=1_3_s
Okänt märke, jo jag tackar! Är det inte en gammal divII bräda?Gissningvis en Järvinen 390 (Div II) från -84 eller -85.
Borde ju dock stå tydligt en J-logga på ovansidan…
Jag har en likadan kvar längst ner i mitt brädförråd. -
Har skaffat det några ggr när jag åkt til Australien, men aldrig visat det. Har glömt att skaffa det på många turer till USA och aldrig saknat det. Dvs det är inget du behöver ha. Bara M-propaganda.
(Det är dessutom inget riktigt körkort utan bara en översättning till andra språk.) -
@mes 420517 wrote:
Jäkligt skumt att det blåste nere i Åsa! Var i Torkelstorp mellan 14.00 och 17.00 och det var punka….skittrist…
Regnet dämpade lite i TT, men sedan kom ju vinden efter 16.00.
Åsa slapp väl regnet, så dom hade säkert 8 stadiga meter.
Men det var väl ändå väl att speedtävlingen ställdes in. Många speedgubbar är ju inga flugviktare precis! -
@Svenne 420061 wrote:
Anders för fan! Epoxi är tät, toktät!
:blush: Ska nog hålla mina råd för mig själv i fortsättningen, eftersom jag sedan länge lämnar in allt trasigt hos Uffe!
-
Vet inte om det överhuvudtaget finns någon gelcoat som är gjord av epoxi, men vanlig plastic padding gelcoat är polyester. Epoxi och Gelcoat (polyester) har lite olika egenskaper, epoxin i sig är inte helt tät, vilket innebär att de måste skyddas med färg, topcoat eller gelcoat. Så dingar lagas bra med gelcoat på en vit bräda.Om inte skadan gått ner till frigoliten är det ingen fara att använda gelcoat. Större skador där du behöver blöta in glasfiberväv ska du ha epoxi (om brädan inte är en gammal custom med typ clarkfoam). Sedan ska du alltså täcka över lagningen.
-
andersbq
Medlem4 oktober, 2007 vid 16:40 som svar på: Kanske testa speed, vilka grejor ska jag köpa?@joth 419922 wrote:
Så för slalom borde 105-110 liter fungera bra för din vikt. Dessutom så blåser det inte över 10 m/s särskillt många gånger per år. Blir mer segling. Har seglat massor i år och flest gånger med 7.5 och 105 litare..
Jo slalom har jag en del erfarenhet ifrån, det var ju en vanlig tävlingsform förr, jag kom t ex 6:a på SurfSport Cup en gång och har även klått Bringdahl i nåt race. Och jag har några slalombrädor som Guy byggt kvar i förrådet. Men setupet för speed är för mig mera okänt. Själv tycker jag att min freestylebräda på 116 liter känns stor som Stena Line. Så det får nog bli samma setup som Faster kör på.
-
andersbq
Medlem4 oktober, 2007 vid 16:28 som svar på: Kanske testa speed, vilka grejor ska jag köpa?Faster, har du fler bilder på alla SP? Det vimlar ju inte om info om SP-rangen, mer än det som står i den fina Naish-bindern så har jag ingen info. Har du specar på Stealth -08 oxå.
-
andersbq
Medlem3 oktober, 2007 vid 12:42 som svar på: Kanske testa speed, vilka grejor ska jag köpa?Och då den givna frågan, om jag nu ska ha en 80 liters, så ska jag antagligen ha ett 6.0 segel oxå?
(ser ut som det snart är dags att sälja mina stora ATV!)
-
andersbq
Medlem3 oktober, 2007 vid 09:58 som svar på: Kanske testa speed, vilka grejor ska jag köpa?OK, att jag överhuvudtaget överväger 110 liters är att den ska fungera till tävlingsformen slalom, där min erfarenhet är att det är guld att kunna flyta, särskilt innan starterna.