andersbq
Forumsvar skapade
-
Vi (Volvo/Hertz) söker just nu en sport/event som är ung, cool, växande och som behöver mycket bilkörning. Men även om vindsurfing är mitt liv, har jag mycket svårt att argumentra för den. Vad jag också känner är att det/dem man sponsrar ska vara entuisiastiska och kommer att göra så att vi får mycket value.
Gärna med något slags track-record. -
Visst är det så att all väderdata inför helgen har förändrats från början av veckan. Morgonpigga på västkusten kan dock få upppåt 10 m/s väst på lördag fm. Men sedan kan man lugn klara av sina sociala åtaganden. Det har dykt upp ett högtryck med lite sydliga varma vindar som bonus på söndag. Så norra bohuslän på lördag, och stockholm på söndag kväll, är det som verkar få vind. (Dock är det bra att det kommer upp värme igen, det kommer förlänga säsongen om den håller i, i och med att det är skillnaden mellan värme och kyla som skapar hård vind.)
-
Tycker du ska åka om du inte har något annat för dig.
Det kommer inte regna så mycket ikväll, någon skur blir det men annars bara någon mm per timme. De mesta regnet är över vid 16.00 Och vinden kommer hålla i från SW, -
Personligen tycker jag västindien suger. Åtminstone de öar där befolkningen är svarta och ej spansktalande. Dom tar på bara några minuter igen 200 år av de vitas förtryck. Var runt på många öar i 4 månader men blev antingen överfallen, rånad eller bara ficktjuvad varje dag. Ju fattigare (billigare) ö, mera problem. Inget direkt nybörjarresställe. Om du ska över, håll dig i södra delen mot sydamerika.
-
Måste skriva några rader om marknadsföring också. Det handlar inte om pengar. Det mesta är helt gratis. Sådana enkla grejor som att själv skriva repotaget från tävlingen, ta några bilder och maila in till den lokala/regionala tidningen samt rapportera in resultaten. Eller att skriva en liten artikel om sin egen hemma spot och plåta polarna. Alla tidningar/webtidningar/TV-kanaler är så slimmade på folk att man gärna tar emot gratis redaktionellt material. Det är bara att göra det. Ni som tävlar måste också själva ringa lokalblaskan där ni bor och förse dom med en intervju om era framgångar med tillhörande bild. Detta är inget nytt, det gjordes även på 80-talet.
-
@mikaels 415926 wrote:
Så jag röstade på ridare, i brist på bättre
Öh, så här tänkte jag mig de olika kategorierna:
Ridare = vågseglare som bl a blir höga av ”att träffa läppen”.
Hoppare = vågseglare som får kickar av olika varianter av höga hopp.
Trickare = freestylekids som sätter alla snurrar planande utan att knappt ha händerna på bommen.
Speedare = GPS-maffian som maniskt jagar olika rekord listade på webben.
Rejsare = Startar och seglar mellan/runt bojar och som också gillar att rangordna sig. Blir höga av tävlingspulsen.
Frikörare = Gillar att bara plana omkring och gippa lite.
Nybörjare = nybörjare. -
Om syftet med att ha ett förbund är att skaffa fram pengar som ska användas för att marknadsföra en sport, så är nog inte vårt förbund det hetaste att jobba för. Att ha historien som referens är nog inte något bra sätt att lyckas idag. Att förbundet hade Q8 som sponsor berodde på att förbundsordförande Pelle Hjortblad själv var marknadschef på Q8. Nästan samma när BMW sponsrade cupen och Caj Britschgi var ansvarig för deras reklam på Connexion Reklambyrå. Båda sponsrade sina egna intressen, visst, men på den tiden VAR det verkligen kommersiellt riktigt. Intresset för vår sport var helt sjukt stort. Det kan jämföras med sådana fenomen som Idol eller Melodifestivalen idag. Alltså någonstans måste vi inse att vår lilla sport ÄR en marginell ”extremsport” idag
För att sponsra med en krona måste man få minst en krona tillbaka. Så resonerar de flesta företagare och det är ju så att det är svårt att leverera det. Vi på Volvo skulle aldrig satsa på sånt smått som en vindsurfingtävling eller en surfcup i Sverige. Och publik? Inte ens på 80-talet var det någon publik i Sverige. Var det molnig i Tylösand så var det bara de närmast sörjande kvar, även på vindsurfingen storhetstid.
Det finns inga genvägar till snabba pengar & media etc om det inte finns genuint intresse. Det är många som försökt lobba in sina sporter på SVT, TV4 men det blir bara freakshow med tecnomusik i bästa fall. När sporten var stor, var den en breddsport som alla gjorde. Det var då alla hade brädor som vi idag skrattar oss harmynta av, när vi tittar på ”blocket superstars”. Idag tycker vi numera att det är helt normalt att en 3 år gammal bräda ska ha tappat ¾ av värdet.
Någonstans får vi inse att intresset är vindsurfingtävlingar är väldigt lågt. Inte bara bland folk i allmänhet, utan också bland oss utövare. Titta bara på pollen ”vilken sorts vindsurfare är du”, där majoriteten är våg- eller freerideseglare. Alla förmodligen ganska ointresserade av att mäta sig.Den gånga helgen var det freestyle-, speed-, formula- (och lite sent slalom)-tävlingar som det bjöds in till. Totalt drygt 40 som deltog i Göteborg och Klagshamn.
Om vi vill att antalet aktiva som kommer ska öka, så gäller det att hitta ett lockande tävlingsformat för befintliga aktiva. Detta innan man börjar lura till sig pengar från ”Volvo”.
Helt klart är att det är försvinnade få som sätter värde på en hög nationell ranking i formula.
De format som ska locka folk måste vara kul. Dom som körde freestyle i Klagshamn hade kul. Vi som körde Speed hade också kul. Men hade det varit 50 personer fler på kö till speedstrippen hade det inte varit särskilt roligt. Och visst var man chanslös med vågprylar. Jag tror vi måste hitta tävlingsformer där materialet inte har så stor betydelse, för att bredda sporten. Det var så det började, Mistral Competion, Dufour Wing, Järvinen, alla kunde de vinna. Jag är själv lite inne på formatet slalomtävlingar men utan cambers eller slalombrädor…
Men denna sport är väldigt beroende av vad som händer utomlands, så händer det inget liknade där, är det kanske ingen idé att skapa egna svenska format.Förslag: Vid alla sorters vindsurfingtävlingar, bjud också in till en slalomtävling. Spelar ingen roll om det är formula, wave, freestyle eller speed som är huvudnumret. Då kan sådana som utgör bredden (freeride & vågseglare) hoppa på och prova lite, låt det bli lite kul igen.
-
Mycket trevligt att komma till Klagan igen. Känns som tävlingsorganisatörerna Torbjörn, Ulf, Putte mfl börjar få mera flyt också.
Tempot var helt godkänt med tanke på de svåra förhållandena som gällde. Och plus i kanten för billig & god lunch! // ABQ -
andersbq
Medlem15 september, 2007 vid 17:12 som svar på: Någon som har fått till några bra farter idag??Snitt 28,6 knop på Klagans 100 metersbana. (Med Naish Global Wave 98 och Naish Force 5.0 och Prolimit Onshore 23 cm…) vilket placerar mig på ca 10:e plats.
Faster hade drygt 33 knop och leder före Tobhed och GetWet inför morgondagen.
Det var iallafall byigt NV 13-20 m/s och ganska choppigt. Vi seglade 2 heat och de flesta fick till runt 3-4 repor per heat. Imorgon, söndag, körs ett tredje heat samt en final.
-
Även söndagen ser blåsig ut med sydväst 10-15 m/s hela dagen.
(Det gäller hela södra sverige) -
Det blir större än så, norra kattegatt på öppet hav, blir nog uppåt 7 meter lördag fm och utanför varberg ca 5 meter högt.
Det blir extremt mycket vind i från rätt vinkel för att bygga rekordstort, under tidigt morgon och fm imorgon. Troligen är det optimala tidsfönstret mellan 12.00-15.00, när vinden börjar droppa och passa för 4.0 men vågorna fortfarande är kvar.Det kan bli ”THE Big Saturday”!
-
Vridet från SSW till V sker mellan kl 14-16.00.
Sedan är det väst som gäller hela fredagkvällen och under natten vrider det till NNV och öka till drygt 20 m/s, kanske uppåt 25… Först på lördag eftermiddagen kommer det ner till 15 m/s med behållen vindriktning. Vågorna kommer nog bli rekordstora.
På söndagen försvinner effekten av lågtrycket och vi går tillbaka till SV minskar på fm och ökar på em till 12 M/s -
andersbq
Medlem13 september, 2007 vid 13:23 som svar på: Är 2007 redan nu den bästa säsongen i mannaminne?Såklart, redan våren/vintern var bäst, men nu är det helt säkert att detta år kommer ALDRIG tillbaka. Att en småbarnsfar som jag kan klämma till med 50 surfdagar i vågor utan utomlandsresa är OTROOOOOOOOOOOOOOOOOLIGT!
-
@Jesper_B 414415 wrote:
Anders,
Jag har dock haft lite dåligt samvete för att jag viftade bort din kroniska yrsel lite väl lättvindigt.Det är lungt, vill bara vara tydlig på att min hjälm-mission främst handlar om att andra kan göra saker som gör att man hade önskat man hade hjälm, allstå inte en hoppkruka, som det var på den tiden vi satt på sprecks.
(Men jag håller också med om att dina kåserier piggar upp tillvaron!) -
@anilson 414347 wrote:
kolla den här då:
http://www.blocket.se/vi/13218055.htm?ca=11_s
shit vad jag ville ha ett sånt segel -84 🙂
Hade min premiär i Apelviken på en sån bräda typ -83?
å shit vad jag svor över både brädan och vågjävlarna 🙂Hoppsan här har vi lite svensk historia!
Det där är ett av Tomas Persson protosegel från 1983/84.
Han var topp 3 i många värdscuprace i course just med ett sådant segel.
Det är inte gjort av varken dacron eller mylar, genomlattat, utklippt hål för bommen, gult som var hans signaturfärg, och så hade han S-1 som segelsiffra.
(Tomas är ”master designer” på Simmer Sails, som det just nu skvallras om i en annan aktuell tråd).