Forumsvar skapade

Sida 177 av 197
  • andersbq

Medlem
    12 september, 2007 vid 20:24 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

Fan Jesper, här använder man konfen för att debriefa sig för att man i en perfekt bottensväng nästan dödat en spolad stackare, och så sitter du där på Sveavägen 65 och röker på!!!

Jag är såååååååå glad att jag bara har hans tvådelade Crossover i bagaget, i väntan på att AnnCharlotte ska komma hem från Spanien och inte ska på nån begravning.

(akta dig så jag inte tar fram mina festbilder från -89 😉

• andersbq

Medlem
    12 september, 2007 vid 16:06 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

Själv var jag sjukskriven i 8 månader efter att blivit påkörd/kört ihop med en skidåkare, och har fortfarande 15 % invaliditet pga detta. Vilket yttrar sig i konstant yrsel. Jag hade fullt spett på snowboarden utan hjälm, säker 70 knyck. Landade stenhårt rätt på huvudet. Jo, NU har jag olika hjälmar till nästan allt, jag har varken tid eller råd till mera rehabilitering.
    Som sagt, Life is Quik!

• andersbq

Medlem
    11 september, 2007 vid 20:24 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor
    andersbq;413865 wrote:
    Jag minns att Markus Bohman en dag i april 1989 satt på Sprecklesville och klagade just på den nackdelen, ”fan, man inte får solblekt hår, när man kör med hjälm hela tiden”.

Och så här såg det ut, då denna kommentar föll:

• andersbq

Medlem
    11 september, 2007 vid 17:24 som svar på: Hjälm respektive flytväst

Jag har inte använt flytväst sedan jag slutade tävla (och då var det obligatoriskt). Men jag har fått för mig att det är svårt att simma när man blir spolad i stora vågor, när man använder flytväst.
    Kan någon förklara skillnaden på flytväst & impactwest?

• andersbq

Medlem
    11 september, 2007 vid 14:26 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

Jag minns att Markus Bohman en dag i april 1989 satt på Sprecklesville och klagade just på den nackdelen, ”fan, man inte får solblekt hår, när man kör med hjälm hela tiden”.

• andersbq

Medlem
    11 september, 2007 vid 07:55 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Aha, visst är det så. Masterna såklart.

• andersbq

Medlem
    10 september, 2007 vid 20:22 som svar på: apel

Ja då ser det ut som 2007 fortsätter att vara ett magiskt år när det blåser på helgerna, snart är 50 surfdagar passerade. På lördag den 15/9, visserligen supertidigt att gissa säkert, men mycket vind blir det nog. Och kanske lite lite vinkel mot VNV i Apelviken. Men om jag fick välja skulle jag nog oxå dragit till Hanstholm med 4.0. Ack den tiden man var singel…

• andersbq

Medlem
    10 september, 2007 vid 19:45 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

Några argument mot och för hjälm.

Sämre balans. – Inte ett dugg, bara inbillning.
    Det brusar. – Visst, men man vänjer sig efter 5 minuter.
    Man hör sämre. – Något, men inte sämre än med huva.
    Det ser töntigt och fegt ut. – Syftet är att skydda sig, vilket är smart, inte fegt.
    Klumpigt och tungt. – Provat en Gath?
    ”Jag sätter alla hopp numera”. – Kanske det, men det gör inte alla runt omkring.
    Alla ser likadana ut. – Skaffa segelsiffor, egen logga eller Hot Sails med custom färger.
    Man får inte solblekt hår. – Går att fixa med kemikalier eller hos frisören.😉

• andersbq

Medlem
    10 september, 2007 vid 18:02 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Kan någon förklara varför nummerföljden A låter bättre än B:

Serie A: 4.2 4.7 5.2 5.7 6.2
    jmf med
    Serie B: 4.0 4.5 5.0 5.5 6.0 ?

Min uppfattning är att de flesta föredrar A framför B.
    Sitter själv med B just nu, men det känns inte riktigt rätt.
    Tycker den känns lite tysk.

• andersbq

Medlem
    10 september, 2007 vid 10:55 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

@Ola H. 413283 wrote:

Spelar det roll hur ”ståsäker” man är? Hur säker måste man vara för att ”få” lägga svängen?

Min poäng är inte att vi ska sluta att lägga snabba & radikala svängar, inte heller att det är fel att ligga och plaska. Inte heller att man inte ska vara uppmärksam som h-vete när man rider/hoppar i vågor.
    Utan att ibland så smäller det. Och då är det väldigt bra att ha hjälm.

(Och tar man vägen igenom ”järnvägstunneln i Åsa” så bör man oxå ha hjälm!)

• andersbq

Medlem
    9 september, 2007 vid 14:48 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

På söndagen för 2 veckor sedan, på nästan exakt samma ställe, låg jag själv och simmade efter grejorna i typ 5 minuter, fick något väldigt hårt i bakhuvudet så att det svartnade för ögonen. När jag tiitade upp igen framför mig guppade en lös kitebräda. Hade jag inte haft hjälm kanske jag hade drunknat. Alltså, hur ofta har en cyklist eller motorcyklist nytta av sin hjälm jmf med oss som surfar?

• andersbq

Medlem
    9 september, 2007 vid 06:56 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

@oldschool 412852 wrote:

Du menar andras förmåga att vindsurfa…….. 😉

Man får se till att man är uppmärksam när man inte vågseglar solo!

Jo visst, det var i Apelviken, och omständigheterna var att vi båda har seglat vågor i 20 år, vi var t ex båda i WA -89. Så vana att se upp, både när vi seglar och simmar är vi nog.

En annan säkerhetsaspekt, hans segel var ett Simmer Crossover med vita och blåa kanter med vanlig monofilm. När det ligger i skvalpet så syns det säkert knappt. Skrikiga neonfärger syns onekligen bättre, även om dom inte ser lika sobra ut. Att tänka på när man väljer färger…

• andersbq

Medlem
    8 september, 2007 vid 19:19 som svar på: Inga fler privatboenden på Maui

Fan kom igen nu gubbar, visa lite support. Det är ju knappt några svenskar
    på listan.

• andersbq

Medlem
    8 september, 2007 vid 19:08 som svar på: långresa, hur gör man?

@Eldgris 412144 wrote:

Jag skulle nog åkt till Western Australia eller Brasilien. Är man hyffsat tät kan ett tips vara att köpa grejor på plats eller åtminstone delar av utrustningen. Finns ofta begagnat i omplopp på platser med mycket surfare.

Allting blir roligare med lättare packning.

/Eldgris

Australien är väldigt bra och blåsigt, men det är inte så värst billigt.
    Men som ”nybörjare på långresa” är det att rekommendera.

• andersbq

Medlem
    8 september, 2007 vid 10:13 som svar på: 3.7 segel till 103L bräda

Kan addera en liten fråga i ämnet, jag funderar på att köpa en 120 liters bräda och ett 2.0 samt ett 2.7 segel. Kan det passa ihop tro?

Sida 177 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA