andersbq
Forumsvar skapade
-
Räkna med västliga vindar i slutet av denna veckan, sydväst vridande mot väst. Förmodligen mest vind på lördag, men med stora grejor kan det bli lite drag redan ikväll (måndag) på NV med ca 8 m/s.
-
Men du kan ju prova att ringa Anders Delander som skötte importen av Alto Comet!
Han borde bo i Skåne och bör vara cirka 55 års åldern, via Ratsit.se bör du hitta honom. -
Jag sysslade med lite garageförsäljning 1983 och sålde då några Alto comet för 2700:- komplett, Kelva Freesport (sedermera Delva) var generalagent.
Alto-brädorna hade en röd termos-skruvskoppling av en annan typ än alla andra dåvarande brädor. Mitt tips är att ta allt till en återvinngingsanläggning och lägga det i restavfall. -
Mja, jag syftade på en vanlig freestylebräda som min Playmate. Men nästa vecka när jag ska inviga min Naish Global Wave 98 liters, så räknar jag nog med att den ska tåla lite rejäla hopp med d:o landningar;-)
-
Beror på skadan, allt ifrån typ 900 till 3000:- och kanske mera…
I det senare fallet en helt avhoppad freestyle i kolfiber. -
Som fenjämförelse har jag senaste veckan kört en gammal Seatrend ATV 275 på 103 liter med 6, 6.5 och 7 kvm segel med 25 cm våg/freestyle-fena. Funkar hur bra som helst.
-
Min erfarenhet är att freestylebrädor främst är byggda för just freestyle (snabb planing & lätta snurrar) och EJ för höga hopp. Precis som slalombrädor är byggda för acceleration och fart. Båda sorterna är det låg vikt som gäller, vilket innebär svaga för (hårda och platta) landningar. Bortsett från det så är en freestyle på typ 116 liter en utmärkt lättvindsvågbräda!
-
Håller med Masse och OLA, med Freestyle (Nasih playmate 116 liter) och 6,5 och nu 7,0 Naish ATV-freestyle segel har jag fördubblat dagarna på vattnet i år. Dock klarar inte den lätta brädan höga hopp med halvhårda landningar… Just nu lappar Uffe ihop ett stort hoppveck.
-
Progonosen säger vind runt 8-10 m/s (väst) till ca kl 11.00 och sedan mojnar det sakta under dagen.
-
Brädor äldre än 2-3 år är knappt värda någonting, (utom på blocket-superstars) så det handlar nog bara om att hitta en köpare som har vett att uppskatta Mathias små underverk. Själv tycker jag att brädor av t ex Per, Mathias och Guy borde värderas högre, men jag kan tänka mig att många tycker tvärtom. Hursom helst vi pratar rena växelpengarna, 500-1500:-!
-
Imorgon (söndag) är det en snurr över GBG, vilket innebär svag vind från alla håll.
Ännu en helt värdelös dag i livet. -
@mes 390542 wrote:
Hej,
Kan det funka tidigt i morgon (lördag) vid Vickan eller nedanför 4H-gården?
? MesDet är ingen 4H gård utan det är Noas Ark som drivs av Onsala församling, men stranden/hamnen kallas Finnasand.
Förresten blev det inget bra tryck idag.
-
Som alternativ kanska man kan limma med superepoxi så slipper man skruvar.
-
@Ola_P 389999 wrote:
Midsommar = nån dag blåsigt (småsegel & vågis), sen blåser det inte nått förrns framåt hösten.
Helt riktigt så bjuder alltid midsommarveckan på mycket vind och ofta lite vinkel oxå i varberg, men Käcker ska inte ner förrän 7-14/7…
Kolla denna länken och ställ in på juli, så ser du vad som brukar upplevas i halland (dock så diffar det ibland upp till 4-5 m/s mellan Onsala & Apleviken):
http://www.oso.chalmers.se/~weather/history.html