andersbq
Forumsvar skapade
-
@Carl R 379737 wrote:
Finns inga bilder på den brädan. Jag har altså bara sökt som attan efter bilder som är som beskrivningen jag fick i luren men gått bet. De enda jag har sett med blixtar är de som har en blixt i ordet F2 där F2 står jättestort i rosa-lila på nosen.
Visserligen pratade han om rosalila och neongrönt så det kanske är den ändå.
Kanske en sån?
http://cgi.ebay.co.uk/F2-Lightning-Windsurfer_W0QQitemZ110112842847QQihZ001QQcategoryZ117167QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItemser ut som en -87 (samma klump som 86 men lite bättre detaljer)
Hiskliga färger och ett segel som stämmer med beskrivningen…
http://cgi.ebay.de/F2-Lightning-Surfboard-kompl_W0QQitemZ270110403546QQihZ017QQcategoryZ27037QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItemser ut som en -86
Verkade inte vara en sån:
http://cgi.ebay.de/F2-Lightning-Race-Board_W0QQitemZ270111402792QQihZ017QQcategoryZ85372QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItemser ut som en 89 eller 90
-
Som sagt så hade jag ingen Lightning men har ju seglat alla varianterna fram till från 85 till 91. Dom första från 85-86 var inga höjdare. Klumpiga, tunga, inga centerborsflaps. Vägde kanske 18,5 kg. (Detta samtidigt som Mistral Equipe (1) och Fanatic Racy Cat Epoxi fanns som vägde runt 15,5kg) Dock hade F2 mera volym. Men runt -87 kom även F2 med bra grejor (samtidigt som dom andra ökat volymen). Men vikten, det var i princip bara Cobra som verkligen hade brädor runt 14kg. DOm andra skrev i reklamen om såna vikter men leverarade knappast under 16kg. Men dom höll!
-
Mycket bra att få lite Naish erfarenheter. Ja det är förstås -08 som gäller och dom har ökat med en bräda i varje line (har jag för mig).
Jag vill framförallt ha en bra bräda för Halland runt 4.0-4.5. Dvs i MYCKET vind. Räknar med att Global Wave 98 ska funka på 5.0, 5.5 och 6.0. Och sedan är det Playmaten med ATV 6.5 och 7.0 när det tunnar ut. -
@Oåxen 379732 wrote:
Aldrig sideshore? Nu är du väl ändå ute och seglar!!!
Har seglat klockren sideshore i:
Gislövs Hammar
Torö
ÅsaHaft riktigt bra vinkel i Vilshärad
E t c…
OK, visst aldrig sideshore, det är klart att det finns såna dagar, förra fredagen i Apelviken t ex. Så visst händer det. Men för min del så brukar det alltför sällan när det brallar vara klockren side eller offshore, utan någon halvsned vinkel, eller bara onshore. (Nu jmf jag med såna andra ställen som jag seglat i WA, Maui.)
Att åka till Torö eller Gislöv är mindre aktuellt när jag bor i norra Halland. (med fru & småknoddar)…
-
Jag har samma fundering. Har beställt en stor Naish Global Wave på hela 98 liter och funderar på att komplettera med en 75 liters, tänkte även på Global Wave då, men kanske ska ta en US1111 Pro Wave istället? Jag är rätt tung 89 kg, och det är ju aldrig sideshore i detta landet. Naish verkliga stubbie, Hybrid Wave är väl inget alternativ eller?
-
andersbq
Medlem27 april, 2007 vid 17:20 som svar på: 3e gånger gillt: big, bigger, biggest.. californie leverarSanta Cruz är ett skönt ställe! Nära SF men ändå helt på landet. Hur länge ska du vara där?
-
@Knatte 379641 wrote:
Har haft en F2 Lightning själv (för länge sedan) Men generellt så gick väl F2 bäst på tiden de tävlade och även Fanatic Cat låg ofta bra till i tävlingarna.
Men det kan bero på att Dunkerbeck tävlade på en F2 lightning på denna tiden och Torkil Kristiansson på en Fanatic Cat. Dessa var ihop med anders Bringdal bäst på denna disciplinen på sin tid…Neeeeej! Dunkerbeck och Bringdahl körde aldrig några standardbrädor, de gjorde ingen i Världscupen. Björn körde protos som Peter Thommen byggde och Anders hade brädor som Tigas utvecklare gjorde. Svein Rasmussen
körde Guy och Thommen protos. Bara i de nationella tävlingarna & Euro Funboard Cuppen var det mycket standardbrädor vilket berodde på att det var enda sättet att kvalificera sig till EM för produktionsbrädor.Exempel på duktiga seglare som använde produktionsbrädor runt 1988:
Mathias Holmberg: Tiga
Peter Davidsson: F2
Per Andersson: F2
Jan Högberg: Mistral
Arto Kantojärvi: Fanatic
Patrick Troell: TigaAlla dessa brädor var i princip lika snabba, F2 Lightning II var lite mer volym än Equipe II, men dom är jämförbara.
Själv seglade jag Fantatic Cat 85-86, Cobra 380 -87, Fanatic cat -88, Equipe II 89-91.
Enda brädan som var kass var Cobran, främst för att den alltid gick sönder. -
Absolut samlarvärde, måste vara från 70-talet. Och bara ett par mil hemifrån… Ska se om jag inte kan bereda plats i förrådet, den kostar ju bara som ett par surfdojor.
-
Nepp, vi säljer inte våra guldklimpar så är det.
Betänk när du letar efter kvalitets-kossor:
Så här många var vi på svenska funboard touren (vi hade alla fina kossor)
-85: 60
-87: 80
-88: 100
-89: 120
-90: 70
-91: 25
Efter -92 började vi köra race-slalom brädor med ”djupa” fenor (typ 45cm)…Siffrorna är på ett ungefär, de flesta bytte bräda minst varannat år.
MAO ganska svårt att hitta fin course-racer i Sverige från 90-talet. -
@CharlieB 379446 wrote:
Tack för din hopsamling! Alla dessa har jag kört, underbart att se dem igen. Vist kanske de tar ut för mycket pengar för dem men vi som sett dem nya och seglat dem nya vet hur heta den var då… så kanske de som säljer lite glömmer att tiden går.. Alla luras inte utan är bara för nostagiska
Stackare, jobbade du med bräduthyrning på 80-talet, eftersom du kört allt detta skräpet? Måste påminna (dem som ej var med då) om att det fanns premiumprylar nästan hela 80-talet. Från 1983 har jag aldrig kört dacron-segel, svampiga glasfibermaster eller brädor tyngre än 15 kg. Då liksom nu, handlar de om att prioritera i livet!
-
@Knatte 379356 wrote:
Grejen var ju att segla på så liten vår yta som möjligt,då var det ingen större skillnad mot motsvarande slalombrädor vid samma tidpunkt:smirk:
/QUOTE]Knatte, om grejen var att segla på så liten våt yta som möjligt, så gick det inte särskilt bra eller? NPU till trots!!! 😉
Skulle nog vilja säga att grejen var, då som nu, att trimma trycket över lateralpunkten (fena och/eller c-bord) på optimalt sätt, så att farten blir så hög som möjligt. Kolla på Mistral/Gaastrabilden ovan, hur tryckpunkten i riggen ligger precis över fenan. Fin balans – full sula!
-
När man segler undanvind med alla långa brädor lyfter sig fören ganska högt.
Så när man har ordentlig planing med en raceboard ser ut ungefär så här. Dock på bilden som är fråm musselrevet i Klittmöller, så blåser det offshore och jag har en liten våg från väster, kanske kan de öka illusionen av svallvågen… -
@Carl R 379292 wrote:
Riktigt schysst lösning.
Anders är det med eller utan fena? Framtill ser det ut som planing men det är rätt mycket svall bakom brädan. Cool bild!
Det verkar som att courseracers klarar moderna segel också rätt bra?
Om de klarar dacronsegel och nya NP så måste de egentligen gå att segla med precis allt eller?Antar att du menar med eller utan C-bord? C-bordet är uppfällt det har man alltid när man planar på halv eller undanvind.
Vad det gäller segel så ”klarar” du att ha ett modern segel oxå, Guy Lilljegren var först med dessa (på stora brädor) och han sydde ett till mig. Dock var det bäst under planande vindar, då akterliket är löst redan från början jmf med det på bilden.Stora C-bord på Fanatic? Som sagt så kom även Mistral med ett jätte centerbord 1990, det är inte på bilden, men det sticker upp 1 dm ovanför däcket när det är infällt.
Ett annat ”problem” som jag fundrat på, jag är oxå sugen på Serenity, har kollat den fina filmen på Per på Starboards hemsida. Undrar hur dom tänkt egentligen med en så djup fena som ej går att fälla in… När man glider runt med en sådan stor bräda vill man ju klara grunda havsvikar utan att smälla i…
-
Kan även rekommendera Naish vita midjesele ”Diamond” av skum:
http://www.naishsails.com/products/soft_tech/harness_diamond.html -
Trans Atlantic Windsurf Race (TAWR), med bl a Niklas Olausson från Höno och Anders Bringdahl i det vinnade laget.
Har körts 1998 och 2000.
http://www.americanwindsurfer.com/MAG/back/7.3.4/tawr.html
http://www.americanwindsurfer.com/mag/back/Issue9.5/fellowship3.html