anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Nord 14 m/s i Söderarm kl 18:00, observationer enl SMHI så nog blåser det iallefall norrut. Som vanligt är vindar med inslag på nord (nv, n, nö) de mest konstanta och pålitliga vindarna för Norra Östersjön och Ålands hav. Vindar med något väst i (v, sv) har en tendens att aldrig nå riktigt in till kusten utan ligger ett par distans utanför kusten. Jämfört med västkusten så är det tvärt om då vindar på väst kommer in till kusten. Lågtrycken ger också längre tid för vindarna att blåsa där medans vindarna i Sth-trakten varar högst en halv dag kan de vara tre dagar på västkusten. Surfare på östkusten bör ha heder för att de orkar vänta in de fina dagarna som faktiskt dyker upp då och då speciellt som den bästa delen av sesongen strax börjar.

-
Det spelar väl ingen roll hur man än informerar. Det är som att tala om var toaletten ligger när ingen är pissignödig. Du får 100 frågor ändå. Du kan säkert hitta den infon om du letar lite…
-
Varför chansa och förlora prestanda? Släpp nedhalet åtminstone helt om ni är så lata, tar ju 3min att rigga ett vågsegel…
-
Jag har kört flera olika storlekar med både standardmast och RDM, samt att jag testat att segla med för kort mast i några också.
Crossover funker jättebra med RDM-master, men jag föredrar standardmasten i 6,2 och uppåt. Att segla med med en kortare /mjukare mast är inte att rekommendera, seglet tappar register och blir snabbare överriggat. Men är du en lättare person så går det bättre, men bra blir det inte. Fast om du bara har en mast eller inte har pengarna till en mast till för tillfället så är det ett bättre alternativ att komma ut på vattnet med med en 400-mast i 5,3 än att sitta på land. Men skrapa ihop pengar till en 430 också för seglet blir mycket bättre med den.
Men dom storlekarna du frågar om funkar skitbra med RDM. Då behöver du inte vara orolig för att du sk knäcka masten, sedan är det lite skillnad på RDM och RDM, men det kan nog Ola H hjälpa dig med här på konfen. Prova och sök på RDM.Johan
-
Det ska ju helst vara sjukt biligt också…
Rev är inga problem, har surfat Lakey Pipe 3m. Men consitency är viktigare än storlek.
En mysig by i Afrika med flera bryt på gångavstånd vore shysst…
F-n, blir väl Indo igen…
-
Jag drar till görvälnsbadet järfälla och kollar läget.
Andreas. -
Ja faktiskt…..hm kanske skulle ut ändå?
-
Att du får rycka till för att seglet ska slå över är normalt. Skälet till att lattorna ligger an så hårt är för att seglet ska får bukstabilitet och eftersom det inte har några cambers, är detta en ganska vanlig lösning.
Att stå på land och seglet inte slår över är en sak. Ute på vattnet och när det är tryck i grejjerna, kommer det inte avv vara några problem.
De nya grejjerna kräver ordentligt med nedhal och sen tar det normalt ett par gånger (runt 10 faktiskt) för att seglet ska få sin slutgiltiga form. Det måste, så att säga, knäckas in.
-
Nej, en kolfibermast går nog inte tillbaks till sitt ursprung efter att ha stått riggad. Den kommer gissningsvis förbli böjd ett tag eller under resten av sitt liv.
Däremot tar den knappast skada och mig veterligen påverkas inte prestanda nämnvärt heller.
-
Fan…..trodde det skulle bli lite SO och bra vind. Nä då blir det inget heller för min del.
/Martin S.
-
Du måste ha en sjögräsfena!
-
Det kunde vara värre, jag tror de skall köra flytprov för 2,4 m klassen

-
Jag var i Alcudia för ett par månader sedan, och det finns uthyrning på stranden, dock inte av senaste modell. Det var inte heller speciellt billigt. I mitten på juni var det seglingsbart kanske 2 dagar under den veckan vi var där, och då talar vi om stora segel. Det var sjöbris varje dag, men oftast inte tillräckligt för att surfa. Jag vet inte hur det blir i september.
/Matt
-
OJOJOJOJ!!

Nu fick man allt inspiration!!
Hoppas på lika feta vindar så vi kan dra igång deltävling
#1 den 27:e med speed/slalom i F-bääck.
Nu har vi ju funktionärsbåt att lägga bojjar med och plocka mastknäckare med (du å jag Janne..
).