bicless
Forumsvar skapade
-
Novan är fin, går plana bra med den med stort segel. Jag har kört 8,5 på den och det funkar fint, tror jag kanske hade en längre fena än orginal, minns inte riktigt. Kolla vilken fena du får med. Du kan köra 45-53cm fena på den om du vill köra stora segel med tidig planing. Då bör ha både stort segel och stor fena om du vill plana tidigt.
När det gäller rigg så vimlar det av beggade vågsegel kring 4,5 för väldigt lite pengar. Du kan hitta helt ok segel för under 1000:-. Kolla här på surfzone eller beggatsidorna hos surfers eller oss (surfspot). Men det är egentligen hårdvindssegel. Så är inte perfekta för nybörjare även om det funkar skapligt. Kan du hitta mjukare riggg/segel blir det ännu lättare. Typ Unifiber Experience, Mauisails Inspire i dacron går igång i lätta vindar trots liten storlek. Mjuk känsla. Mellanlösning är de halvmjuka modellerna som många märken har typ North drive, Mauisails Aloha, Sailloft Quad. Nästan alla märken har denna typ av segel, benämns ofta nybörjar segel, juniormodeller eller dam modeller. Storlekar krint 4,5 funkar bättre i lätt och medelvind än vågsegel som egentligen är för tungre seglare i hårdvind.
-
Tomas tips är kanon.
Annars så kan en generell tumregeln för en 53 kilos nybörjare vara att brädan skall vara minst 70cm bred, gärna bredare. Även helst centerbord, annars får du avdrift och får svårt komma tillbaka till det stället du började. Uppfyller brädan de 2 kraven kommer du kunna lära dig första stegen. Seglet bör inte vara för stort, gissar ca 3,5-4,7 kvm till dig. Gärna dacron som de har på surfskolor mm, de är kanon för lätta nybörjare. Vågsege som är 4,5 kvm är egentligen designade för hårdvind och 75-85kg seglare så inte optimalt för 53 kilos tjej men det funkar helt ok. Blir lite ryckigare bara.Det mesta som inte är för litet (brädan) eller för tungt (riggen) går att lära sig på, sen när du kommit igång och skall köra i stroppar och sele så ökar kraven och då får du vara lite nogrannare när du skaffar utrustning.
-
Lite mer mastcurve info. Man räknar först ut flexet i toppen och botten enligt en standardiserad mätmetod. Sen räknar man ut skillnaden mellan topp och botten. Om exempelvis toppen flexar 8% mer än botten så är masten hardtop. Flexar den 10% mer i topp än botten så är den constant curve. Här är tabellen
0 – 6: Hard top.
7 – 9: Hard top – constant curve.
10 – 12: Constant curve.
13 – 15: Constant curve – flex top.
16 – 18: Flex top.
19 – 21: Flex top – super flex topMasttillverkarna kan inte göra master i olika längd och rdm och sdm som alla flexar exempelvis 8% mer i topp än botten, det är för dyrt. Så de har toleranser, mauisails toleranser var förut 7-11. Nu har man ändrat till 10-12. Så det är ingen superstor ändring man gjort. Alla tillverkare har på detta sätt. Vissa har tom ännu större toleranser så vissa master i rangen kan definitionsmässigt vara flextop och vissa snudd på hardtop. Och de skall användas i samma segel. Men eftersom det alltid varit på detta sätt vet segel designer om det så de gör inte seglen extremt mastkänsliga, förutom möjligen vissa race modeller.
Mvh
Bicless -
Inget inlägg 2014, känns inte som den siten är på G direkt. Surfzone och facebook räcker kanske.
-
Tips på fena: Tekkno crossover fenan finns köpa ny i 35cm USB. Inte så många tillverkare som gör långa usboxfenor längre då det bara är små brädor som har us-box numera.
-
Mauisails visste detta var en öm tå så de använda gamla masterna när de utvecklade seglen. Hittils har de segel jag testat på gamla masten funkat. Jag tycker de skött det rätt hyfsat.
Alternativet att aldrig byta mastkurva känns sämre.Rätt skönt att de närmar sig alla andra så man kan peta i lite av varje i mastväg i seglen i framtiden. Tidigare årsmodeller på Mauisails segel funkade skitdåligt på CC master, I alla fall Freerace och race. Våg och vissa freeride kunde funka ok.
-
Just f2 har varit konkursfärdig 2-3 år nu så kanske inte så konstigt svenska åf håller sig borta. Vi har slutat sälja f2 tills företaget stabiliseras. Inte så kul hantera reklamationer och förbetalda order med företag nära obestånd.
-
Gissar gränsen går på 100 liter för att du skall kunna dra rigg någolunda komfortabelt med 70 kilo. Det kan ju vara skönt ha det alternativet om du kör i ojämna eller dåliga förhållanden. Sen bör den ju inte vara för smal, gärna 63 eller bredare så är du hemma. Märke spelar mindre roll. Freeride är svårt att hitta i den storleken, freemove eller freesyle wave lär det bli och de funkar perfekt för de behoven du beskriver.
-
Om jag får välja fritt så väljer jag sailloft eller chinook, dessa 2 är 90% samma bom och görs i Aerons fabrik som har mycket bra rykte av alubomfabrikerna. Grymt styv och distinkt i passformen, kvaliten ett par snäpp högre än de flesta andra. Olika tjock på olika ställen för att optimera hållbarhet, styvhet och grepp. Bakstycket glappar inte alls lika mycket mot framstycket som andra märken. Man ser på cleat, materialval mm att det är mer påkostade bommar.
Unifibers är dock lättare och absolut inte dålig, sitter bra mot masten och väldigt lite reklamationer. Så vad man skall prioritera mellan vikt, hållbarhet och styvhet och pris blir ju individuellt.
-
Jag har testat sådan xtension en del. Det funkar förvånandsvärt bra. Riggen blir mjukare och i vissa fall kan det till och med vara bättre. Är du lätt så är sannolikheten högre att du gillar mjukare rigg. Är man tung skulle jag undvikigt det även om vissa speedare laborerar med mjukare rigg med framgång tror jag inte det är nått för gemene man.
-
Ett alternativ kan ju vara Starboard formula experience, lite tåligare formula med högre komfort än fullblodsformula.
Andra bra lättviktmonster är Lorch Bird som ger lite softare känsla och skön komfort och Starboard Ultrasonic som har en riktig sportbilskänsla med mycket acceleration och fart.
Även breda freerace som exempelvis AHD freerace 145 tycker jag man kan pumpa igång i löjligt svaga vindar. Man får använda lite mer teknik på de kortaste brädorna typ ultrasonic jämfört med de lite längre som lorchen.
-
Den fick medelbetyg och utnämndes som prisvärdaste bom i tyska surfs stora bomtest med typ 30 modeller testade. Jag tycker den är bra. Men det finns bättre bommar för dubbla priset.
-
Jag äter upp min neoprenbeanie om du lyckas köra sönder en mauisails carbon. Nja, kanske inte förresten men jag tror den är snudd på omöjlig segla sönder. Mina är felfria efter diverse släpande, tappande, krashande och allmän misshandel jag utsatt dem för. Det är väl bara bomgreppet man kör slut på till slut men de säljer mauisails som reservdel men jag har inte behövt byta det heller.
-
Hej
Vi har ju 3st vinnare av icecupen i år och prisutdelning till dessa. SurfSpot är sponsor av priser och dessa 3 personer kan kvittera ut varor motsvarande 1000:- var ur kategorin kläder och väskor http://www.surfspot.se/ovrigt/klader-och-vaskor.htmlDraksegel: Alexander Sahlin
Kitewing: Alexander Larsson
Vintervindsurfing: Henrik MårdGrattis och hoppas vi kan genomföra några fler deltävlingar nästa år.
Fullständninga resultatet hittar du här http://www5.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_619091/cf_87178/Resultat_Ice_Cup_Sweden_V-ster-s_Slalom.HTM
-
Spana in AHD freewave. Den är fortfarande min favvo i alla vindar över 8m/s. Dansar genom chopp, kryssar som en slalom, hopp och lek utan att vara skitnervös som vissa FSW eller wave. Fantastisk bräda. Hade det stått Fanatic eller Starboard på den hade det varit världens mest sålda bräda, Nu är det lilla AHD som tagit fram dem och den lever rätt undanskymt liv men alla jag känner som äger en älskar den och vi är nu säkert 20-25st AHD Freewave seglare i sverige nu (jag har 2 :)). Föregångaren hette rebound och var snarlik men lite ömtåligare. Hittar du sådan begagnad och den inte är sönderhoppad är det ett kanonköp.
