c-g
Forumsvar skapade
-
Jester wrote:Lite bilder jag tog i helgen. Inga action-bilder tyvärr, då jag var ute på vattnet själv mest hela tiden…
http://www.kinnas.com/haboljung/index.html
Fina bilder. Man kan nästan känna lukten av dom kartongnya prylarna 🙂
-
Helt utan aerodynamic men ändå flyger den. Verkar inte vara svår att åka heller…
-
Man hade ju hoppats att det skulle bli enklare att lägga in kartor i nya GPSAR.
Nu kan kartorna vridas 360 grader så om man inte har exakta koordinater kommer kartan att vrida sig och lite grann vilket kan se lite oproffsigt ut.http://users.info.unicaen.fr/~mathet/gpsar/index.php?menu=0&choice=2
I nya GPSAR är det inte som i det gamla man behöver inte ange hörn koordinaterna utan kan ta ett par eller fler koorditater varsomhellst på karta. T ex en vägkorsning som bildar ett kryss eller ett hus som är en prick på kartan. När man anger koordinaten ska man hålla ner ctrl + shift samtidigt som man drar kartan på plats och det är då kartan kan vrida sig 360 grader så man måste vara stadig på handen.
Har någon lyckats att ange sin karta som default och få upp den direkt vid uppstart av programmet?
-
Kalas!
Jag lovade Linsurfs styrelse att skriva en användarmanual till klubbens Foretrex. Nu behöver jag inte göra det. Allt finns redan här online för alla att läsa 🙂 -
Bra jobbat gubbar.
Det verkar som om tröjorna kommer innan islossningen på Roxen.
Vi kanske får reka en speedstrip vid Svartåmynningen för västliga vindar.
Allt för en 30knops tischa… -
Tidsintervallet i denna fil varierar mellan 2 och ca 40 sekunder. Det är för att GPSen tror att den är “smart” och loggar oftare när man rör sig fort och mer sällan när man står still eller rör sig långsamt. Detta görs för att GPSen försöker att spara på sitt minne.
Det är därför man måste “låsa” GPSen på 2 sekunders intervall. Detta ger alltid tydliga värden, vid alla hastigheter. dessutom kan man få en känsla för felet genom att se på varje punkt hur mycket den rör sig i sidled i förhållande till den riktning man åker i.
Gasar man på i 30 knop och punkterna inte ligger på en rak linje, då förstår man att något är galet…
-
Ja och jag kör med den högst uppe på axeln på flytvästen, väl synlig för alla satteliter.
Däremot inte så väl synlig för mig själv att titta på, men det är mindre viktigt på vattnet. Bara man får en bra logg.Den absotut bästa positionen har ni glömt här och det är naturligtvis högst uppe på sin Speedhjälm för dom kör med hjälm 🙂
Att ha den i en Aquapack på armen är ingen garanti för en bra logg om packen vrider sig som den lätt kan göra i brutalt chop, då blir GPSen mer eller mindre hängande på undersidan av armen tittande ner mot “fiskarna i vattnat”
-
Tanken är väl att en T-shirt ska förena oss “Speed” surfare: insjöseglare, sneseglare, Ölänningar, goa Göteborgare, Skåningar osv i SVERIGE
Klubbloggan blir ju inte så intressant då.
Byt helt enkelt ut Linsurf mot SWEDEN eller Swedish på T-shirten. Då fungerar texten som den är. Hallelulja -
Jeppe wrote:getwet wrote:Det där var ett ruggigt bra förslag, gillar starkt liknelsen med strecken som vi får fram i GPRS programmet.
Coolt idé med tröja och med flera nivåer på toppfartsnoteringar!!!
Ett litet design förslag!
Vad sägs om att ha flerfärgstryck och få in själva “topprepan” i svart så som det ser ut i gps programmet???
Om du menar den aktuella topprepan för just din session så har vi nog nått gränsen för vad som är rimligt…
-
Jeppe wrote:getwet wrote:Det där var ett ruggigt bra förslag, gillar starkt liknelsen med strecken som vi får fram i GPRS programmet.
Coolt idé med tröja och med flera nivåer på toppfartsnoteringar!!!
Ett litet design förslag!
Vad sägs om att ha flerfärgstryck och få in själva “topprepan” i svart så som det ser ut i gps programmet???
-
Instämmer, det här blir då ett mellanting till att köra utan (påse) som vissa gillar. Eller att köra med fullt skydd (extra starkt gummi)=Aguapack
Att köra med ett tunnt fodral (gummi) som andra föredrar kan ju också vara ett alternativ, men dock inte lika säkert mot oönskat vätskeläckage. 😉
-
Ja nu måste man ju naturligtvis kompettera påsen med 1 ellel 2 st karborreband typ dom som man har på sina surfskor om man vill ha den på armen.
Bäst sitter den om man kopplar öglan upp till flytvästen.
Som speedseglare är det OK att anväda flytväst, man kan ju kalla den för crashprotector om man vill 🙂
Vill man ha en påse med inbyggd “bälteshälla kan man satsa på WATATAIT kameramodellen.Fördelen med denna jämfört med alla Aquapacks modeller är att RESETandet av maxspeeden efter varje repa blir mycket lättare eftersom alla knappa kan kommas åt genom det supersofta fodralet. (WATATAIT=vattentät 🙂 )
-
Adressen i Linköping är precis vid ROXEN bara ca 1 km ifrån Tvärskogsudde där LINSURF håller till.
Det var bl a där Anders tävlade och tränade på div 2 tiden. -
Kolla in denna sida för senaste versioner av BABEL om det strular igen.
-
Keyspan konvertern ser kalas ut. Precis vad du behöver 🙂
Datakabeln köper du enklast på http://www.clover.se/shop/index.php
Den heter: Datakabel Garmin Foretrex anslutning Foretrex101/201 till nio-pinnars COM-kontakt (PC) kabel svart 180 cm.
129 SEK och fraktfritt. Kommer som brev hem i din brevlåda med ett inbetalningkort som du betalar i efterskott.Orginalkabeln finns även på Dustinhome m fl men då blir det dyrare plus fraktavgift.