cortex
Forumsvar skapade
-
Eller så kitar du från Högis till Lindvallen genom fjällgraven. Riktigt kul tur med massor av fina hang och raviner på vägen.
/Kaj
-
Det är ju topphastighet som är grejen med iskiting… men för det behövs rejäla saker på fötterna; exempelvis isseglings-skrillor (typ 2 dm höga från skenan upp till plattorna). Då jä-ar går det att åka fort när det blåser på lite.
Hockeyrör börja vobbla något alldeles förbannat över 65-70 km/h. Bad./Kaj
-
cortex
Medlem26 januari, 2009 vid 23:15 som svar på: Vart skall man åka för snowkite över en långhelg?Sälen är ju en hel del närmare… och har jävligt bra snowkiting…
Slå Kristjan en pling på kitecentret för mer info: 0732412433
/Kaj(Tech)
-
Klart man har kul när man kör foil. 😀
/Kaj
-
Course… klart publikvänligare än ett d.w.r. Dessutom kan man köra flera heat etc vilket gör att publiken har något att titta på i flera timmar.
D.w.r är däremot jäkligt kul… men någon publiksport är det lite svårt att få det till tror jag. Blir lite som segelflyg; alla flygplan drar iväg över startlinjen med en jäkla fart och sedan händer ingenting vid start/målgång på flera timmar. Kul att flyga? Jepp! Kul att titta på? Njaaeee (fast målgången är cool).
/Kaj(Tech)
-
Ähhh, det ju det som ger spänning. :smirk:
@NN4AN_Mike 526981 wrote:
Nu blev jag lite förbryllad.
Dessutom är sådana här elfordon skitfarliga… Risken att de får sladd, tappar kontakten och slår en volt är skitstor.hej då.
-
Course… bara jag hinner få min bräda först. 😀
/kaj(Tech)
-
Stick upp till Sälen eller annat grymt snowkiteställe och ta en kurs nu i vinter. Ni kommer att utvecklas väldigt snabbt på snö… under förutsättning att ni kan åka skidor eller snowboard någorlunda ok.
/Kaj
-
Njaea… beror på vad su ska göra. Om du ska ut och turåka och bara använda kiten ibland (= inte min grej) så är långfärdare utmärkta.
Problemet med långfärdsskridskor är att man inte kan kanta tillräckligt utan att pjäxan tar i när man kör med en lite större kite. Å andra sidan ställer hockeyrörens korta skena ihop med liten radie till det rätt ordentligt också i högre farter (vobbel).
Så att köra med hockeyrör och långfärdsgrejer ger bägge två begränsningar i toppfart.
Det som är ”rätt” är ju sådana där monsterhöga issegklar-skrillor som man kör med slalompjäxor på tassarna. Då jä-ar kan man nog knäcka ljudvallen. 😀/Kaj
-
@Yann 526624 wrote:
Nope, har försökt men kiten blir inte snyggare hur mycket jag än klickar 😀
Det måste bero på din browser i så fall. 😀
/Kaj
-
He he, du sa det. Finns inte en strand i närheten här som det funkar att skimma på. Däremot är det kul att köra skim ihop med en lättvindsfoil också, då kan du skim-kite’a i *ännu* lättare vindar. 😀
-
Hmm, är det bara i min browser som färgerna blir vattniga när fourmet har förminskat bilderna? När jag klickar på bilderna (förstorar dem) så blir färgerna ”riktiga” igen. Bad.
Känns ungefär som när man plockar av sig syrgasmasken på 6 500 meters höjd och sedan drar på den igen efter typ 20 sekunder. *Twaaannngg* allt färgseende, som man inte ens märkt försvunnit, kommer tillbaka på första andetaget. 😀
Fast ok, det är inte -40 C framför min dator… så det känns inte exakt likadant. 😎/Kaj
-
Med tanke på hur målande jag berättar så borde du se det hela framför dig vid det här laget…. jag bjussar dessutom på fantasin om att Swedish Bikini Team som står och hejjar på vid strandkanten. 😀
-
Med båt går det lite smidigare. 😀
En metod jag använt en hel del uppe i stugan på Hälsninglandskusten (där kusten består av stora klippblock och en sjuhelvetes massa träd ända ner till stranden) är att använda en flytbrygga med en liten aktersnurra på.
Det finns oftast inte någon annan på ön som kitar, eller ens håller på med vattensport så man får klara sig sjäv.Puttrar ut mitt i fjärden utanför stugan och hivar i en dragg. Lägger ut en flytande tamp cirka 10 meter downwind om bryggan och sedan driftlaunchar man kiten. När man fått in tekniken på det (och att packa kiten rätt innan) funkar det fint. I och med att man kan ha kiten stående i vattnet rakt downwind på backstall-safetyn så behöver man inte stressa med att få på sig brädan etc. När man är klar hakar man i CL’en och släpper ut baklinorna, så startar kiten.
Hoppa i och kite’a. Om man inte tar höjd (och inte når flytlinan) får man landa kiten vattnet vid stranden och knata i land. Sedan kutar man upwind och simmar ut till flotten.
Oftast tar man ju dock höjd och ser då till att hela tiden hålla sig upwind om flytbryggan/båten.När man kitat klart kör man in downwind om bryggan och hakar i kitens safety i flytlinan. Koppla loss dig från kiten, klättra upp på bryggan/båten och lossa draggen. Medans du driver downwind vindar du in linorna och plockar upp kiten. Sätt fast CL’en i en knape så är risken minimal att du lyckas köra bommen genom bridlarna (då måste ju hela båten/bryggan igenom).
Bökigt som fan… visst, men jag klarar inte heller av att sitta inne på strandkanten och se ett bra kitetillfälle gå till spillo. 😀
/Kaj
