Forumsvar skapade

Sida 120 av 427
  • dr-masse

Medlem
    18 november, 2010 vid 07:57 som svar på: Windsurfa i 30 år till…
    Ola H.;639940 wrote:
    Jag är 40 år. Jag har vindsurfat i 75% av mina levnadsår. Jag siktar på att komma upp i 90%. You do the math.

Du skall alltså segla 15% till.

Wohooo, knäckte gåtan direkt ba! 😀

• dr-masse

Medlem
    17 november, 2010 vid 19:11 som svar på: Snart så smäller det – LIVE!!

Fast det väl som är riktigt förvånande är när man kollar in Josh Angulos fenbestyckning… två fenor, jisses!!!

948a487ea3.jpg

• dr-masse

Medlem
    17 november, 2010 vid 19:06 som svar på: Snart så smäller det – LIVE!!

Jag tror det står i hans kontrakt:

§1 Always carry freaky looking boards to Cape Verde
    §2 Whatever everyone else is riding you cannot ride
    §3 Whenever possible – wear speedos

• dr-masse

Medlem
    17 november, 2010 vid 12:54 som svar på: Snart så smäller det – LIVE!!

Japp, nu åks det! Dock i Curral Jaoul, så inge webcast – snyft! Men kanske PP senare idag….

Kul för Voget att få möta Angulo direkt i typiska Kap Verde förhållanden…

från PWAs LiveTicker:

11.45 Angulo leads with 3 good waves ahead of Voget’s one, 15 minutes to go still.

11.30 Traversa goes through to the next round with much higher scores having ridden more waves to a higher standard. Angulo vs Voget next!

11.15 Traversa leads with 3 higher scoring waves than Sorlut’s one wave.

11.05 Both saillors have one wave each with Traversa leading so far, but plenty of time left in this 30 minute heat.

10.57 Heat 1 has begun

10.50 Conditions are looking better and competition is about to start, Sorlut vs Traversa is the frst heat.

10.30 Everyone is on station at Curral Jaoul now and we expect the contest to start soon with man on man heats of a fairly long duration. The wind is quite light,but when the set waves come through they are perfect! Polakow is just launching cat-like of the rocks to join Boujmaa for a warm up session.

09.50 Philip Koster and Boujma Guilloul are making the most of the light breeze and occasional set waves at Curral Jaoul. If the wind builds, it looks like competition could be on!

09:00 The PWA is about to hit the road to Curral Jaoul where a wave has been reported. There are rumours that Ponta Preta may start to break this afternoon, so hopefully the contest will begin somewhere on the island today.

Unfortunately there’s no power, let alone internet connection at Curral Jaoul, so we’ll try to keep you updated as best we can. If we head back to Ponta Preta, there will be regular updates.

08:00 Welcome to day three of the 2010 PWA Cabo Verde World Cup. Head judge, Duncan Coombs has been to check out all of the spots on the island, and he thinks the best conditions will be at Curral Jaoul today. The competitors have been told to head over there for the next announcement at 10:00.

• dr-masse

Medlem
    16 november, 2010 vid 19:17 som svar på: Världscupsfinalen i Speed 2010 Port St Louis

Bra drag i vinden där, oah!

Side-off… 😀

• dr-masse

Medlem
    16 november, 2010 vid 14:01 som svar på: Världscupsfinalen i Speed 2010 Port St Louis

Jädrar, vilken läcker live-ticker! Karta, position och fart. Lite hackigt, men grym potential.

http://www.mygeolive.com/geoPortal.aspx?pid=0&sid=ba7f96f6-273d-401b-9fad-0e9097b5dc46&lang=en

Borgelind är för övrigt fransman i listan. Intressant. 😀

8 bft med byar upp mot 10…

http://www.windfinder.com/report/istres&fspot=mooring_port_saint_louis

• dr-masse

Medlem
    16 november, 2010 vid 10:01 som svar på: Kolhalts betydelse??

Ja, det var ett rejält jobb Jeroensurf i NL verkar ha gjort.

Länken till forumet där han skrivit (kör google översätt om holländskan är skral…)

http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=63&t=13864279

• dr-masse

Medlem
    16 november, 2010 vid 09:53 som svar på: Snart så smäller det – LIVE!!
  • dr-masse

Medlem
    15 november, 2010 vid 08:45 som svar på: Världscupsfinalen i Speed 2010 Port St Louis

Ah, grymt! Synd att ni fick med er så lite grejor… 😀

JG är på diet, bara så att ni vet.

• dr-masse

Medlem
    14 november, 2010 vid 16:32 som svar på: Vad ska man tänka på innan man ger sig ut i vågor?

Flera svar här, mitt lilla försök… mina personliga åsikter, är väl bäst att lägga till.

Jag har sett så många filmer med folk som seglar i stora vågor och det ser grymt roligt ut. Hur mycket behöver man kunna egentligen?
    – Du har rätt – segla stora vågor är grymt roligt! Hur mycket du behöver kunna beror på förhållanden, hur mycket folk det är på vattnet och vilket ställe du väljer att segla på. Blåser det 18 sekundmeter på Torö med mycket folk på vattnet tycker i alla fall jag att man behöver kunna rätt mycket och ha erfarenhet. Välj med fördel lite ”snällare” ställen i början, som Apelviken (men även det kan kräva en del om det drar på rejält) och första gångerna i vågor så behöver man inte vara där det är som ”bäst” utan kan med fördel ligga lite vid sidan av alla och träna, gärna där vågorna är lite snällare och med mer plats.

Själv kan jag verkligen önska att jag åkt mer till ett snällt ställe med vågor i början, typ någonstans i Danmark, och lärde mig hur det funkar.

Är man ivägen för alla andra om man ger sig ut med lite halvtaskig kontroll på grejerna? Är det lätt att förstöra utrustningen när man blir spolad?
    På fel dag, fel plats och fel prylar som man dessutom har halvtaskig koll på så kan man definitivt vara i vägen för andra. Och då har dessutom utrustningen en förmåga att bli förstörd. Är du osäker, tveka inte att fråga runt, jag har faktiskt alltid fått hjälp med tips och råd om hur man skall bete sig på vattnet, oavsett spot och förhållanden. Själv hade jag onödigt stor respekt för vågsegling i början, men jag är samtidigt glad att grunderna (vattenstart, slag, gippar, enklare manövrar) satt hyggligt innan jag gav mig ut på Guincho. Det var (och är!) svårt nog ändå… 😀

Och jag tycker att det, för det mesta, är bra att tänka på att seglare på väg ut genom vågorna (som har svårare att välja väg) har företräde mot seglare på väg in. Så är det på i stort sett samtliga spots jag seglat (utom Lejet, där det var lite lurigt med det här ibland…). Och respektera vågsurfarna, har du inte koll på prylarna tycker jag faktiskt att du helst skall undvika att segla i vågor precis där vågsurfare väljer att vara. Detta är dock inte alltför ofta något problem, man kan ofta välja att hålla sig lite ovanför, längre ut eller nedanför vågsurfarna som inte gillar kombinationen mycket vind och vågor alltför mycket.

Behöver man någon särskild utrustning? Kan man segla vågor med en avkapad freeridebräda?
    – Om du seglar i brytande vågor tycker jag faktiskt att du skall ha ett vågsegel och en mast som tål vågsegling. Det kan lätt bli dyrt annars, och försätta dig i onödiga svårigheter. Det funkar med en avkapad freeridebräda i början för att känna på det lite, men känner du att vågor är grejen för dig så skall du absolut skaffa en bräda som är gjord för vågsegling. Det blir så oerhört mycket enklare då. Du lär dig snabbare och har roligare med prylar som är anpassade för den typ av segling du helst vill utöva. Visst, man kan segla speed med en freestylebräda, men oj, oj, oj, vad mycket snabbare och lättare det går med prylar som är gjorda för att åka fort med. Likadant i vågorna.

Kolla gärna på tips på nätet, det finns ett par grymt bra instruktions-dvd:er om hur man lär sig segla vågor, som ”winner to wavesailor” och ett par till.

Nu hoppas jag att det här inte är avskräckande på något sätt, utan vill mest säga att det krävs lite mer eftertanke och att kolla in förhållanden innan man ger sig ut i vågorna. Bara att satsa, tycker jag!

• dr-masse

Medlem
    12 november, 2010 vid 09:57 som svar på: Kap Verde så de svartnar!

Ja, det är precis som om PP vågen plockar fram det allra bästa i KP. Håller helt med om att han seglat grymt där, kanske att han lider lite av att vara för ”klassisk” i sin åkning?

Hoppas de får bra förhållanden, helt klart bästa tävlingen. Och påminner om hur galet bisarrt det är att PWA inte kan snickra ihop en deltävling på Maui…

• dr-masse

Medlem
    10 november, 2010 vid 15:21 som svar på: Torö och jag, take 2

Enormt läckra vågor. Torö är en vågmagnet och som bäst på ostliga vindar. Fick en fläkt av det där i november förra året, sagolikt var även det. Grattis!

Det var ej vindsurfbart, eller?

• dr-masse

Medlem
    10 november, 2010 vid 12:13 som svar på: Snart så smäller det – LIVE!!

Oh, grymt! Var ju lite si och så (milt uttryckt) med mobilmottagning och internet där sist, kanske bättre nu? Hoppas!

• dr-masse

Medlem
    10 november, 2010 vid 12:11 som svar på: Ingen billig dag på flygplatsen
    challgren;639024 wrote:
    Vilka flyger ni med?

De åker lång skåpbil från Hertz… så det räknas väl inte? :smirk:

• dr-masse

Medlem
    10 november, 2010 vid 09:40 som svar på: Film från grekland !

Vassiliki?

Sida 120 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA