dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ah, shit! Han dök på en väldigt bra våg – fasen. Kom igen!
-
Oh, ser fint ut – Dalarö som bäst! Snart får man reda på om denna veckas upplägg blir belönat eller förnedrat… 😀
-
jädrar vad det har varit kul att kolla, det som hunnits!
Men huuuuur kunde Kauli vinna finalen? Alltså, jag gillar hans segling hårt men… ett referat:
”Kauli går i tveksamma vind- och vågförhållanden sin vana trogen ut med en 43 liters quadfish med supermycket rocker och en 3.2a. Han planar ingenting och det är svårt att skilja ut hans hopp från större fensläpp. Efter nästan halva heatet i ubåtsläge inser han faktum, kastar iväg juniorkitet till en lokal fotograf och plockar upp seniorprylar för att ge sig ut igen. Detta är det första som får hans fans att faktiskt vakna till lite. ”Oj, Kauli på storgrejor!”. Det badas dock en del till, planas lite men mycket action är det inte. Emellan allt detta får han dock ihop en godkänd bakåt och två vågor med mer än en sväng på i alla fall. Under samma tid har Campello bränt runt som en liten maskin, dragit av en dubbel, bailat ur dagens skönaste delayed försök, bjudit på sevärdhet och plockat fler vågor än vad en normal vindsurfare gör under en månadslång semester på Maui. Naturligtvis vinner Kauli heatet.”
Que? De måste införa en ”totalunderhållningsfaktor” i 12-minuters heaten, ah! 😀
-
Härligt, BRA jobbat Andreas! Missade hans heat eftersom jobbet kom ivägen, fasen de har ingen respekt för livestreamade PWA-sändningar här… 😀
-
ah, det är Proffit, såklart!
-
GRYMT! Ere Andy som är ute och åker?
-
Goose;630834 wrote:Tisdag lär inte bli något vidare om man vill ha vågor, vinden kommer för sent för det ska bygga något. Däremot lär torsdag och fredag bli riktigt bra.
Vågor mot sen eftermiddag lär det bli, gubbe+ åtminstone. Lurigare med vinkeln…
-
Ja, just det där med att slippa byta fenor märks ju redan på en twin… Man kan helt klart byta för att ändra känslan i brädan, men behöver ju inte alls byta efter segelstorlek.
Till min singlefena hade jag fyra fenor (21, 22, 23 och 24) och använde faktiskt samtliga, 24 minst dock, beroende på segelstorlek, vind och vågor. På min twin så sitter sexton-fenorna numera i jämt och på samma ställe dessutom. Har flyttat fram å tebaks, men de liksom hamnar rätt långt fram och blir kvar där… samma fenor med 3.7 – 5.3 är ju inte dumt alls!
Sedan måste jag hålla med om att det är något visst med skäret i en bra single-fin… men, är man en halvklåpare (skriver inte ”helklåpare” numera… jag tycker jag är lite bättre i år – hybris!) i vågorna som jag så blir ju antalet sådana svängar lätträknade på en säsong… för min del är roliga och många svängar rätt mycket enklare att få till med två fenor eller fler i boxarna.
Det roligaste och bästa med två, tre och fyra fenor är att vi nu fått fler brädor än någonsin som är helt grymma för vågridning i alla dess former, jag gillar det som tusan men visst blir det bökigt att fatta vad som är hajp å snack och vad som är värt att ta till sig. Rätt mycket hajp å snack, förmodligen… ha, ha!
Och japp!, som så mycket annat här i världen, när vi har förmånen att vara sådär skönt eftersmarta kommer ju denna tråd att framstå som stor humor och många feltankar, ah! 😀
-
Jesper B;630485 wrote:Ovanligt. /JB
Sorry kunde inte låta bli 🙂
Som den känsliga uttolkare jag är av subtila budskap så tror jag att han kan mena något om vågsurfing med en viss her Slater involverad… :tongue: ?
-
Grymt trevlig blogg där, Endy! Och fin-fina tips, det var ett tag sedan jag gick för bakåt men nu blev jag inspirerad!
-
”Google sky view 3D” snart en verklighet nära dig… läskigt och läckert på samma gång…
Men det där var imponerande!, funkar väl sådär i mycket vind än så länge bara, ah!
-
Sådärja! Danskarna visar PWA hur de skall se ut!
-
Hänkö;630305 wrote:Jag tror nog Tobbe kniper en bunt EVOIII när de mellanlandar på Kastrup. Han bor ju granne till Danmark och har connections på terminalen har jag hört…. ! Eller ett Chickenrace mot Surfers i Varberg.??
speedräjs inte bara med grejorna utan även till grejorna… ni lever som ni lär, i alla fall! 😀
-
svennebanan;630315 wrote:Jag har funderat på det där en del ur Hjälmar perspektiv. Jag har en vågig/fswig sak på 105 liter som inte blir körd ofta. Kör annars en Kona Surf som funkar hyfsat till det mesta (utom hopp), men är lite väl förlåtande och långsam i manövrarna för att jag ska bli bättre. Många lättare kör freestyles på Hjälmaren och det ser riktigt kul ut.
http://deja.se/bilder/surf1006/content/_R7Z2172_large.html
Goya mannen på bilden väger kanske runt 80 och kör på en 105l Goya X1 i de flesta vindar. Hade jag vägt 90kg så skulle nog inte valet av en Goya X1 115 vara svårt, men med ostadiga 95kg och byiga vindar är den dock antagligen minst 5 liter för tunn och jag kan tänka mig att det är likadant för dig. Då vi sitter lite i samma båt undrar jag om du möjligen är sugen på att försöka få fram en freestyle shape på 120+ liter för svenskt insjömissbruk och få den byggd nånstans?
Faen vet. En 115 liters freestyle borde funka. Det är trotsallt 20 liters plusvolym. Det är vad jag brukar ha på en 98-100 liters freestyle (väger 78-79), det känns bra stadigt och jag flyter som en kork på en sådan. Kolla mer på bredd och häck än volym, skulle jag säga.
Förutom X1, håll ett öga efter en JP FreeStyle 109, den är ju 69 bred… stadig som tusan och en riktig planingsmaskin (som det har skrivits tidigare om här i tråden). Man får fasen hissa 10 kvadrat+ och köra Formula för att komma åt bättre lättvindsprestanda, typ… Förresten, Naish hade väl oxå en fet freestyle på 115 liter?
-
Jädrigt läcker planka där, Poppo. Ser gärna dig hantera den där maskinen på Torö snart, alltid inspirerande att se din vågåkning… 😀 Många flikkor här på konfen nu, å annat snack… va ere som är på gång där, spännande!
Har själv en fyrfena nu, fast i storbrädan. Pendlar mellan att köra den med två eller fyra bitar… men börjar med fyra för att känna på det lite mer… stor skillnad mot twin, dock, större än jag trodde!