dr-masse
Forumsvar skapade
-
Är det bara jag som inte riktigt fattar varför så många tar med sig grejor till Maui? Lite av att ta med sig snö till nordpolen, i mina ögon?
Och skall man ta med sig, varför inte nöja sig med riggen? Tre segel, en mast, en bom är ju oändligt mycket enklare (och billigare) än hela paketet? Alla vet ju att det är rätt bökigt, och dyrt, att flyga dit med grejor, väl?
Jag skulle aldrig ta med mig bräda till Maui, utan glatt hyra och testa det senaste på det ställe som måste vara bäst i världen för just det. Riggen skulle nog däremot kunna få följa med dit.
Men – nu skall jag hålla keft eftersom jag aldrig varit där… :blush:
-
stannar hemma, gillar inte trenden på obsarna…
-
Så går det när man ger någon lillfingret. Nu kommer denna tråd att spåra ur.
-
Det är väl bara att köpa en äldre formula, utan cut-aways, och smälla i två typ 48 fenor och se vad som händer… ah!
Normala vågbrädor med två fenor är lättåkta, har mer med brädans shape/bottenkurva att göra än antalet fenor.
-
Ändå… ser den inte ut som en … F2 Gheyrilla? 😀
-
Tror det dröjer till typ 11-12 innan det kan öka igen…
Fortsätt med rapporterna!
-
Rasmus_W;624923 wrote:Nedhal med måtta dock, om Iron och Icon riggas någorlunda lika. Jag köpte ett Icon 5.6 härom veckan och i rigginstruktionerna påpekades noga att årets Icon inte ska ha alls lika löst akterlik söm tidigare år.
Jag har inte riggat 2010 Simmer segel, men 2009.
Lite mer nedhal i Iron än Icon, men inga mängder. Mer än på bilden, dock.
-
Ge gärna en rapport här, kikar på eftermiddagen…
-
2002 hade väl Skate möjlighet till dubbelstropp bak? Skate brukar ha det. Då ere bara att köpa en till stropp.
Ere en sådan här du har?

Men jag tycker ändå att Skate + räjssegel är en ”sådär” bra idé, men va fasen – kör i vind!
-
surfslusken;624837 wrote:Både Mistral Naish o Take off funkade bra me sån bestyckning, iaf under förtsa halvan av 80-talet. Men dom hade iofs fällbara fenor ifall man skulle ramma nåt grund, kanske va den finessen som va hemligheten?
Ja, flerfenor är ju inte nytt direkt… det var ju i början helt otänkbart att bara ha en fena i sin lillbräda… :tongue:

-
Japp. Standarfrasen – mera nedhal som tidigare sagts. Med det kommer mer uthal att följa.
-
dr-masse
Medlem10 augusti, 2010 vid 05:21 som svar på: Någon som vet något om brädan "ON wave extreme hx 82?"kinetic;624875 wrote:Hur får de ekonomi i o sälja en nytilverkad gammal bräda för 200 Euro inkl moms? Man kan ju tycka att brädan borde kosta iaf 130Euro från ”Asien” inkl frakt, men exkl moms då…Tror de ”nyttillverkades” fram till för några år sedan, de där på tyska ebukten är nog några år gamla lagerbrädor som säljs ut.
-
Ja, det tror jag nog. HiFly byggde länge free-ride brädor med två fenor, som fick bra resultat i test i bl a tyska Surf.
Lär ju inte vara värsta högfartsmaskinen, men i övrigt – why not? Fast HiFly konkade…
HiFly Madd:

-
Ja, jag tyckte att de faktiskt funkade lite bättre när de var ett snäpp plattare – bättre balans, lättare i händerna men fortfarande med bra bottendrag.
Och det är säkerligen så att du vant dig vid dina andra segel. Det är därför som det är bra att skaffa samma modell/märke av segel i olika storlekar, man ”lär” sig hur modellen funkar och skall riggas.
-
Google translate måste ju vara programmerat av ett gäng vassa humorister! Hacka, hacka och hacka!