Forumsvar skapade

Sida 140 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 juni, 2010 vid 08:48 som svar på: Pozo på babord!
    poppo;615135 wrote:
    storfaen: man lär sig åtminstone hantera vind i överflöd. en kompetenshöjning man iofs sällan har nytta av hemma…

Njääeee, vet inte om jag håller med där… :smirk:

Tycker nog att man har rätt stor nytta av det även här hemma, att åka runt med rejält tryck i grejorna. Här hemma får man ta det med större grejor, bara.

Och samtidigt är det rätt skönt när de där (med tanke på det senaste året här hemma i Svea börjar jag i och för sig nästan att gråta helt öppet såpass mycket att datorn riskerar att kortslutas…) dagarna då det faktiskt blir 4.2 / 3.7 här hemma att man har varit med om det förr och vet lite hur det funkar!

Nu har jag inte kört Pozo, utan min erfarenhet är Guincho, men även där kan det fläska på hyggligt…

Men framförallt är ju en vecka där man, med lite tur, kan få segla mycket och regelbundet helt grymt för att få möjlighet att förbättra sin segling överlag!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 juni, 2010 vid 08:40 som svar på: Fsw

Jag har bara kört två gånger på min Fanatic Twin 93 och saknar ännu en dag i riktiga vågor.

Men – mitt första intryck är i stort sett detsamma som för min RRD Twin 90 – en stor twin är verkligen något för oss som söker en större vågis för sväng och vågsegling i lättare vindar. Det är helt sjukt vad bra en stor twin kan svänga, det tycker jag fortfarande.

Vet de som tycker att jag valt en för ”stor” twin (90 liter), men jag är helt med Dude här, jag får möjlighet att köra 5.3 / 4.7 även i lite mer av/på förhållanden och lättare vindar, vilket jag använt mig mycket av på framförallt Torö och Gotland.

En annan sak som jag har någon slags superamatörkänsla av är att både RRD Twin 90 och Fanatic Twin 93 skulle fungera rätt bra som singelfena för plattare vatten eller lite mer ”hoppa och bränna” segling… Alltså, inte lika bra som en FSW, men helt OK. Och det skulle ju öppna dörren för en, i mina ögon, klart intressant allround-planka runt 90 liter – singel som OK plattvattensåk, twin som vågridningsmaskin…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 juni, 2010 vid 07:24 som svar på: Skälåker 1/6 2010
    Schelin;614947 wrote:
    Ett oredigerat videoklipp!
    YouTube- Vindsurfing skälåker

Någon som har några tips om hur man gör för att få klippet inbäddat i inlägget?

Det ser inbäddat ut för mig… ?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 juni, 2010 vid 10:11 som svar på: Tips på bokköp

Skulle vilja ha den där Torö-boken…

http://www.danielmansson.com/index/

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 maj, 2010 vid 11:31 som svar på: Fsw

trailer på gång…

27052010124.jpg

från http://www.moocustom.co.uk/moo-news/

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 maj, 2010 vid 12:08 som svar på: Vill prova Formula. Hur?

Där det körs mest Formula i Stockholm just nu är nog Trälhavet. Annars Görväln eller Stora Värtan.

Någon formulaåkarna kommer säkert att svara i tråden här.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 maj, 2010 vid 08:52 som svar på: fituna fre
    surfslusken;614149 wrote:
    Klart man inte vill missa en eftermiddags bris i Fituna! Kan bli många fina bogar. Ja sätter mej i bilen o drar på rot så hinner ja oxå upp till halv 3.

oh, jag visste att det bor en sann optimist vidöppen för nya intryck och livsbejakande upplevelser innerst inne i allas vår slusk! Efter bogarna, kan du inte dra vidare till Torö och ”ordna upp” situationen där? Då blir det guldstjärna och massor med aloha-pinnar här på konfen, som ju är det enda sanna måttet på verklig framgång i livet?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 maj, 2010 vid 08:42 som svar på: Surfslusken!?

Åååååh, här skulle man kunna skriva ett inlägg med roliga telefonnummer… men, nej, jag håller mig behärskat ifrån det…

PM kommer med hans riktiga nummer. Telefonnummer, alltså.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 maj, 2010 vid 07:58 som svar på: Orkansäsongen i Atlanten

Faktum är att några av de fetaste lågtrycken vi sett de senaste åren haft sitt ursprung i just kraftiga orkaner… hoppas vi får några slevar, som sagt!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 maj, 2010 vid 07:07 som svar på: fituna fre

Båtvädret på P4 talade dessutom om att det fanns möjlighet till sjöbris idag… de brukar faktiskt vara rätt träffsäkra med det… inga löften, såklart!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 maj, 2010 vid 11:37 som svar på: Planande lättvindsbrädor

Ja, här måste jag hålla med Rasmus. Det är några år sedan jag testade en formula, men just att det var så ”räjsigt” och fullrulle känsla redan i 5 sekundmeter var nog det som överraskade mig mest. Det är mer krävande, och det behövs tålamod för att hitta trim och rätt balans, prylarna är inte de slagtåligaste, men när det stämmer – oj, vad det går.

Hmmm, man skulle ju ha en sådan ute i skärgården… men nu får jag behärska mig på prylfronten, oah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    26 maj, 2010 vid 20:25 som svar på: Ny design på Surfzone
    schnitzler;613866 wrote:
    När jag loggade in nu så fick jag se att jag hade ett nytt meddelande sedan 7 dagar tillbaka. Men jag hade inte fått upp ögonen för det, eftersom det är så grått. Går det inte att fixa så att ”X nytt meddelande” ändras till svart fet text när man fått ett nytt meddelande?
    Det underlättar speciellt då man inte får nya meddelanden speciellt ofta och inte håller ögonen ditåt i vanliga fall…

När jag får ett nytt meddelande så dyker det upp en liten pop-up ruta, fick du inte det?

Kan iofs vara så att just när konfen bytte utseende så kan det ha strulat just då?

Testar att skicka ett pm till dig!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    26 maj, 2010 vid 13:47 som svar på: Planande lättvindsbrädor

Lustigt, diskuterade exakt just detta ämne med en formula-räv igår…

I planingströskel mellan 10 och 13 – inte mycket. Men i höjdtagning i lättare vindar, en hel del. Åtminstone i händerna på en rutinerad seglare.

Vill du ha full rulle i lite vind så är formula överlägset. Lite mer jobb, lite bängligt men ack vad det går redan i fyra-fem sekundmeter. Grym höjd, grym fart. Formel 1. Kräver dock teknik och att kunna hålla i grejorna.

En stor slalom är nog ”bekvämare”, går fortfarande igång riktigt tidigt och är skönare på halvvind. Vassare än freeride, men också ömtåligare och mer krävande.

En stor, lätt freeride går också fint i lättvind, mer allround och lär svänga bättre.

Ett bra, beggat formulakit är inte dumt för lättvindsmaximering, men det är inte de hållbaraste grejorna vi pratar om… det gäller att hitta rätt och veta vad det innebär, tror jag.

Hade jag tid, råd och plats skulle en formula lätt kunna finnas i kitet för full rulle i sommarbrisen.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    26 maj, 2010 vid 07:12 som svar på: Lets go Shopping Torö!

Vi har Torös vänner svagt igång, har faktiskt haft ett par möten om föreningens framtid. Det är en ny surfklubb i uppstartande, där vännerna är tänkt att vara en del.

Hmm, detta kanske gör att vi bör aktivera oss lite igen. Kommersiella intressen vore helt klart inte bra, en konferensanläggning där vore rena mardrömmen. Försöka att komma ner till surfet genom de konfanläggningar som ligger på Lidingö, Tylösand och ute i skärgården, t ex…

Slusken – se nu till att fixa det här! 🙂

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    25 maj, 2010 vid 20:30 som svar på: Lets go Shopping Torö!

Ny mäklare, nytt försök…

Vad säger ni, 3000 surfers går ihop… 🙂

Sida 140 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA