dr-masse
Forumsvar skapade
-
dr-masse
Medlem7 april, 2010 vid 18:52 som svar på: Swedish Legends – Sveriges vassaste surf hösten 2009!Det är tanken! Formatet kommer att slipas till. Och vi tänker inte ge oss, ha, ha!
-
Åk taxi till surfet! Minst 10 sköna resor för 5000:-, ha, ha!
va faen, känner du inte några som du kan låna bil av lite då och då mot rimlig ersättning (fylla upp tanken å en biltvätt, typ)?
-
Det där är ju två erkänt lättkörda brädor.
Titta mer efter en bräda som går igång tidigt och har lite bredd än efter en ”down-the-line” maskin med kanske lite mer volym, men som samtidigt kräver lite mer av sin seglare.
Och tror inte att det blir så mycket plumsvarning, så länge det blåser hyggligt.
-
typ en sådan här…
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=26842&title=naish-global-wave-78-liter&cat=12
eller en sådan här:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=26787&title=jp-rww76-2005&cat=12
En vågis med lite rakare bottenkurva (lättare planing), 56-57 bred runt 76-80 liter tror jag blir fin-fint för just 5.0 och 4.5 för en man med din vikt och som komplement till den plankan du har.
-
Ju bredare isär fenorna sitter, desto mindre kommer den att bete sig som en singelfena (kursstabilare rakt fram) och tillåta mer ”twinsväng” på kanten.
Ja, lite bättre kan det nog bli, men med tanke på hur kanterna (rättså rejält boxiga längst bak) ser ut på en JP FS91 så kommer det aldrig, oavsett antal fenor, att bli en bräda som kommer att vara särskilt bra för vågridning.
Poppo har för övrigt rätt. Vi behöver komma ut i vågorna!
-
Kul! Kör ju själv Gaastra från just Skidsport, så nu kanske man kan tjöta lite trim med Henke.
Åsså har jag dessutom ett mångårigt saldo innestående där på loopfronten… ha, ha!
-
Samma här, har hänt två gånger.
Måste ta ett snack med de där ”utvecklarna” som härjar här på surfzone, ha, ha!
-
Det beror rätt mycket på vilken freestyle det är, vissa är snällare för att bränna rakt fram med än andra. Fanatic och JP brukar ju vara rätt ”allround”, och jag skulle nog våga räkna Naish dit också.
Jag tycker en stor freestyle är grym för lätt- och medelvindsträning (gippar, 360, roliga segelsnurrar, bada lite, hoppa, kanske känna på en vulkan eller nåt). De planar väldigt tidigt för sin storlek.
Men – vill man ha en bräda för mer fart och bekvämare segling är såklart en stor fsw mer allround. Dock, man ser de sällan beggade (jag spanar också efter en sådan…).
-
Näe, jag ser den inte själv… men kanske strax…
-
Näe, jag håller med. Om inte annat lär vi få bra mycket mer ”intelligenta” fenor med material som anpassar sig till kraft och vinkel.
Typ som de vingarna de hade i Formel 1 ett tag som gav mer downforce i låg fart/kurvor. för att sedan ge mer toppfart på rakorna genom att helt enkelt vika sig för fartvinden.
Alldeles oavsett lär det bli dyrt… eller så får man göra själv!
Jag tror du har helt rätt och har en riktigt bra spaning här.
-
Åh, dit har jag velat åka ända sedan jag träffade och åkte lagg med en Färöing i ”tre dalarna” 1990 som berättade om vågorna och vinden där…
Ja, berätta mer! Fina bilder, vilken miljö.
-
Ha, ha! Roder i brädan – nog fan är det segling vi sysslar med!
Slå till Gurra, kan ju bli hur kul som helst att köra en sådan sak! Men, jag tycker mig ha sett något om svängande fenor förr… ?
Och ja, man ska behöva göra allting själv. Det är just därför jag får så lite gjort, oah!
-
Väldigt, väldigt nöjd med min NPX Zealot enkelnylon (viktigt!).
Varm som tusan, smidigare än väntat. Känns välgjord, dock för tidigt att säga hur den håller, men det är dubbelnylon i ärmarna samt på alla de ”rätta” slitageställena.
Liten recension:
http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=195&cat=37
Har även kikat på O’neills windfreak, som även det ser ut att vara en grymt bra dräkt.
-
Lillhagen;603977 wrote:Har kört en hel del med dom men inte nöjd, ger kramp och håller inte värmen något vidare… Bytte till Dakine CWM och är så nöjd som man kan bli med vinterhandskar. Nu var det två år sen jag körde med IONs clawfinger så dom kanske har lagt massa R&D utveckling sen dess och förbättrad dom men tveksam till det…
Däremot kan jag rekommendera IONs Fusion torrdräkt, den är överjävligt bra :cool2: Man håller sig så varm om kroppen att händer och fötter inte blir en issue längre. Körde 3 timmar förra söndan utan at frysa det minsta.
//Henke
Håller helt med, att ha en riktigt bra och varm torrdräkt minskar behovet av varma handskar, har gjort att jag kunnat köra öppna tumvantar igen. Kör själv NPX nya Zealot i enkelnylon. Den är så j-a varm att jag även i fyra-fem gradigt vatten med lätt snöfall i luften fått dra ner huvan för att kyla av mig med jämna mellanrum…