Forumsvar skapade

Sida 155 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 januari, 2010 vid 08:28 som svar på: Maui no ka oi

Oah, mera! Bäst av allt var Toras våg!

Kanske, kanske Maui 2010…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 december, 2009 vid 09:36 som svar på: Två veckor – vart åka?

4000 dollars för tre veckor, all inclusive… 30 000:-… det låter dyrt, men om vindsurfprylar ingår + att man inte behöver fixa hyrbil, boende, mat… hmmm…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    16 december, 2009 vid 09:30 som svar på: Behöver hjälp innan jag drar till Kap verde!

Nu skall du inte hoppa på religiösa åskter… 😀

Visst är det on-topic. De där siffrorna är segelstorlekar för oss med sådant i nävarna. 5.3 = bra vind (över 10 sekundmeter). 4.5 = mer vind (fin kuling). 3.7 = mycket vind (rejäl kuling, upp mot stormstyrka). Typ.

Mycket vågsurfare på Sal. Finns säkert ett gäng på Boa Vista. Haru sökt mycket på nätet?

Borde inte vara några probs med att ta hem en vågsurfplanka köpt på plats.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    15 december, 2009 vid 12:12 som svar på: Nackdel med rak rocker på Twin?
    Steffo;592294 wrote:
    Kombinationen små vågor och halvtaskig vinkel gör det svårt att få tillräcklig fart om man slörar snett nerför vågen. Ligger man däremot ”närmare” vinden så kan man driva genom hela bottensvängen med tryck i seglet men då kanske det behövs en riktig rockrad bräda för att få till en riktigt snäv sväng.

Hursomhelst så ska det spännande att prova den oranga tjockisen till våren.

Blev det alltså en Goya 89? :tongue:

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    14 december, 2009 vid 08:42 som svar på: Australien pics

Grymt!

en toppsväng som denna och mitt vågseglingshärvande skulle vara fullbordat… mycket kvar att lära!

[IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=51343&d=1260528577[/IMG]

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    14 december, 2009 vid 08:38 som svar på: Nackdel med rak rocker på Twin?

Ja, vafan. Om man inte får vara ”expert” här, var skall man då vara det, ah?

Egentligen vill jag bara ut och segla, oavsett antal fenor, bananböj eller linjalrak rocker…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    11 december, 2009 vid 10:16 som svar på: Nackdel med rak rocker på Twin?
    Lars_K;591916 wrote:
    Jovisst kan man kompensera en kort nos med mer bredd, volym och uppjuck längst fram. Men man riskerar då att ”uppjucket” tar i vattnet i en hård carv med mkt rail och framfotstryck. Svängen kan då bli instabil. Vissa som kört ”stubbies” har klagat på denna effekt. Ännu en anledning att istället köra en längre klassisk shape med mera harmonisk outline och rocker->scooprocker… 😉

Jo, där kan jag hålla med. Nu talade vi väl ”skumklättring”, eller hur?

Nu är ju inte ”en hård carv med mkt rail och framfotstryck” något som jag får till sådär superofta (öh, snarare rättså sällan… men jag jobbar på det!) men faktum är att när det var lite mer tryck i 4.7, riktig sidvind och bra logo-vågor på Guincho i somras så var just detta en egenskap där jag tyckte att Twin 82an kunde varit lite tryggare. Tyckte liksom att den inte gav det där trygga skäret som en lite längre bräda/singelfena ofta ger. Har diskuterat om att få till en twin som ger en bättre/lugnare bottensväng just därför. Kanske låta bygga en… 😀

Men inte har det så mycket att göra med hur man upplever den på utvägen, ah?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    11 december, 2009 vid 09:05 som svar på: Nackdel med rak rocker på Twin?
    Steffo;591902 wrote:
    En del av de nya twin brädorna har väldigt lite rocker bla Goya och jag antar att det kompenseras av runda rails och två fenor mm som gör att de ändå svänger bra, men finns det några nackdelar?

Med Freestyle/Wave brädor som är helt raka från tailen och en bit fram så kan det vara svårt att droppa in sent på små branta vågor utan att köra ner nosen i vågdalen. Jag har haft det problemet men Fanatics Frewave 95 och har då varit tvungen att fega lite genom att stå med mycket vikt på bakfoten och då inte fått med mig maximalt med fart i bottensvängen.
    Vid ett tillfälle så körde jag faktiskt ner nosen så långt ner i vattnet att jag måste ha träffat botten då jag kom upp efter spolningen så hade nosen fått sig en rejäl smäll.

Nu är inte det något jätteproblem men i vissa situationer så känns brädan som en begränsning.

Min RRD Twin 90 är rätt rak i bottenkurvan (när jag i ett annat syfte mätte den blev jag förvånad), men att få in den i snabbt i sväng även om man droppar in sent är inga som helst problem. Jämför jag med min tidigare RRD WaveCult 90 och Fanatic FW98 (som jag vet är väldigt lik i designen med din FW95) så är skillnaden påtaglig.

Det är klart enklare att få brädan i sväng. Nu tror ju inte jag att detta enbart beror på ”två fenor”, utan kanske framförallt på att det handlar om en mer hängiven vågdesign och ingen kompromiss. Jag har aldrig behövt fega med vare sig RRD Twin 90 eller 82, båda är brädor som har relativt raka rockers.

Jag tror inte att du behöver mycket böj på en twin för att få en bräda med bra, eller till och med riktigt bra, vågridningsprestanda.

Vad gäller längd på vågisar så håller jag faktiskt inte med Lars_K riktigt. Det beror väldigt mycket på hur scoopet ligger och hur nosen ser ut. Min Twin 90, 235 lång, har en rätt bred nos, och på vägen ut skulle jag säga att den är riktigt bra för att ”klättra över” vågor även i lite vind. Upplever absolut inte att den behöver vara längre för detta, skulle nog snarare kunna kapa ytterligare 5 cm utan att påverka ”skumvallsprestandan” nämnvärt. Har även kört Twin 82an i väldigt lätt 5.3 segling med stora vågor (för mig i alla fall, typ mast) och just skumvallshanteringen gick såpass bra att jag nästan blev förundrad. Även där en bred och fin nos som liksom flyter över skummet på vägen ut.

Jag tycker att en stor twin är sååå rätt bräda för Torö (det vet du redan), eftersom man (alla utom Poppo, Calle N, Jesper B och några till… :grin:) har lite tid på sig att hamna rätt på vågen och ofta vill justera inledning av svängen lite. Funkar så bra med twin. Dessutom så är kortare fenor inte dumt alls bland stenarna…

Förresten anar jag att en viss Calle N i princip aldrig kommer att köra någon större bräda än hans Twin 86a på Torö, medans FW-brädan säkerligen kommer att plockas fram mer på Västkusten, Gotland och andra spots… ? 😉

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 december, 2009 vid 11:21 som svar på: Premiär för nya SMHI

skojar de? har kikat runt lite, och det är ju skamligt dåligt.

Ingen översikt, inget om hur moln, fronter, temperatur, tryck, vindar och väder rör sig. Ingen historik. Ingen långtidsprognos.

De hade lika gärna kunna behålla den gamla sajten. Pengar i sjön. Dina och mina pengar, till stor del. Tjoho.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 december, 2009 vid 10:55 som svar på: Inte bara monstervågor

Härligt å se, njut av resan!

och surflines Eddie-sekvenser var ju helt otroligt sköna att kolla på. Vilka drops!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 december, 2009 vid 10:22 som svar på: Världens bästa surf klipp – all time!

Härliga klipp, de på Josh och det från Marocko är onekligen helt enastående. Hur det är filmat, förhållanden och segling – allt på plats. Fint som satan.

Själv funderar jag på om det är bara lite eller mycket galet att ta en två-veckors till Chile…

http://jpaus01.web.cdx.at/video/medium/Chile_Pocast.m4v

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 december, 2009 vid 09:56 som svar på: Var inte denna Toröfråga uppe för ngt år sedan?

Japp, det har varit till salu en längre tid. Marknaden kanske är bättre nu?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 december, 2009 vid 08:45 som svar på: Äntligen,

Irland nästa höst ligger högt upp på listan… har redan haft lite initiala kontakter…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 december, 2009 vid 08:19 som svar på: Monstersvall?

Oh, shit vad kul det är att kolla på sådant här! Undrar om det smäller till på Mavs?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 december, 2009 vid 10:05 som svar på: Äntligen,
    Lars_K;591194 wrote:
    OK, Mats. Då vart det kört. Kanske lika bra det med tanke på att resebudjeten redan är uppe i fantasibelopp… 😛

Eh, det var väl inte sååååå dyrt ändå?

1 900,00 USD säljs för
    13 599,63 SEK

13 500 för en äkta quatro-custom som väntar på Maui… :cool2:

Men – själv skulle jag köpa en begagnad bräda där. Utbudet lär ju vara skapligt. En Mark Nelson tror jag… :tongue: Happy problems!!

Sida 155 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA