Forumsvar skapade

Sida 158 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 november, 2009 vid 09:31 som svar på: Torö Onsdag??!

Näe, udden är den delen av Stenstranden som ligger längst västerut. Örudden.

Hoppas vi ses där imorrn!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 november, 2009 vid 08:50 som svar på: Torö Onsdag??!

Japp! Fast en del pekar på inget regn mellan typ 10 och 13… vore ju najs!

Jag siktar nog på en liten resa ner imorgon, är där vid halvtio skulle jag tro. Fasen om man kunde få ett par timmar SO på udden innan mörkret lägger sig helt över landet!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 november, 2009 vid 08:33 som svar på: Surfaffärer i Sthlm

Skidsport har fortfarande en del surprylar framme (i alla fall i måndags), finns dessutom lätt tillgängligt om det skall testas skor och dräkt…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 november, 2009 vid 08:27 som svar på: Torö Onsdag??!

Fast finnen har klart varmare vatten, men jag tror inte riktigt på den.. svåravläst, dessutom…

http://www.fimr.fi/sv/itamerinyt/sv_SE/pintalampoennuste/#temp1

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 november, 2009 vid 08:22 som svar på: Torö Onsdag??!
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 november, 2009 vid 08:07 som svar på: Torö Onsdag??!

Varför inte imorgon istället? Varmare i luften, 6-7 grader i vattnet (det är rejäl skillnad) och liknande vind och med lite tur inget regn?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 november, 2009 vid 08:03 som svar på: Torö Onsdag??!

Fasen, var nästan på väg ner men nu tvekar jag… 3 grader i luften och 2 (!!) i vattnet…

6 grader i luft och vatten i måndags…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 november, 2009 vid 15:59 som svar på: Hur funkar det (inte) på Arlanda egentligen?
    MacEdu;586450 wrote:
    urrrrk……detta bådar inte gott…….

Hmmm, kanske tog i lite där… :crazy:

Några lite mer handfasta tips:

1. Se till att ha betalat för utrustningen innan du checkar in. Ha kvitto med dig till incheckningen. Betalning, om du inte kunnat lösa det direkt när du köpte resan vilket är bäst, sker vid info disk runt hörnet till gamla utrikesterminalen (om du flyger med SAS eller Luftwaffe i alla fall).
    2. Inget paket över 32 kilo!!!
    3. Gå till kön till incheckningen, få kontakt med någon personal. Förklara att det nätta lilla paket du har på två-å-enhalvmeter å 30 kilo inte är så lämpligt att ta med i kön till själva incheckningen bland alla andra passagerare och med dina barn å fru…(gissa vad jag fick göra?)
    4. Vissa upp kvitto vid incheckning, nu får du gå till ”Specialbagage” en bit bort och, just det, köa igen. Viktigt som satan att du har någon speciallapp med dig från normala incheckningen (tror du att jag fick reda på det?), annars får du gå tillbaka igen…
    5. In med grejorna, hoppas att de får plats i ”vanliga” scannern och att grabben, vilket det nästan alltid är, som jobbar där har koll och vet hur han skall sköta maskinen. Jag flög med en dubbelbag på 250 för lite över ett år sedan och det var verkligen på marginalen att det gick.

Jag delar numera upp det i en boardbag och en segelbag, vilket jag checkar in som ”1 utrustning” (vilket det ju faktiskt är) och det har gått bra. Kan dessutom bli billigare eftersom det emellanåt har blivit ”1 surfbräda” och en ”sportbag”… :tongue:

Lycka till! Och gör inte som jag och se ut som ett åskmoln när du inser att du måste gå tillbaka till incheckningen för tredje gången, inte mycket som gick bättre för det, vare sig mot personal eller, ähum, familj…

Det som inte funkade alls när jag skulle checka in, och tänkte att ”nu skall jag minsann fråga å va noga när jag reser med familjen + surfprylarna så det inte strular i onödan…”, var att samtliga fem personer (automatincheckning, informationen där jag betalade, personal vid kö till incheckningen, incheckningsdiskquinnan samt scannerschubben) gav fem olika besked om hur jag skulle göra…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 november, 2009 vid 19:38 som svar på: Hur funkar det (inte) på Arlanda egentligen?

Arlanda är, tyvärr, en helt värdelös flygplats. Den ”nya” incheckningen för SAS är nog den sämsta i Europa.

Sist jag flög med surfprylar så var det inget annat än ett spektakel. Olika bud från samtliga personer jag frågade om vad som gällde. Helt makalöst.

Undvik, så långt ni kan, boardbags över 250 cm. De går inte in i ”scannern”, å då blir det hiss å då kan det bli hursomhelst….

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 november, 2009 vid 19:16 som svar på: Sandviken Gotland nästa vecka!!

Ja, jag tänkte på det när jag hörde rapporten från Östergarnsholm på vägen ner till Torö idag, ”fasen 16 sekundmeter och SO, undrar om inte Sandviken är väldigt bra idag?”.

Kul att ni var där och fick åka, Sandviken är verkligen ett kul ställe att köra på!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 november, 2009 vid 19:15 som svar på: Gaastra Poison – problem med riggning
    PGVirtual;586340 wrote:
    Nya Gaastra mäster är precis lika toppstyva som de med ett par år på nacken. I alla fall om man tror på mätningar som diverse surftidningar i olika länder har gjort.

Det enda som har ändrat är att de som gör toppstyva mäster har börjat kalla dem Constant Curve (tidigare betydde det ungefär 12%).

Hmmm, jag har sett, och ställt, den frågan till bl a Matt Pritchard (via forum och mail) och fått till svar att de senaste tre åren har samma böjkurva, men att det är skillnad mot ”Barry-tiden”. Det som gör Gaastra-masterna lite styvare i toppen skall faktiskt vara att de framförallt är mjukare i botten, om jag fattat det rätt.

Men visst, det är en annan böjkurva än exempelvis Powerex, och en mjukare botten ger ju en styvare topp…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 november, 2009 vid 19:11 som svar på: Torö måndag

Frös absolut ingenting (men har en ny och j-igt varm vinterdräkt som jag är grymt nöjd med).

Det var riktigt kul idag! Vi blev några som körde, och ”hittade” en liksom spegelvänd kärringvik på andra sidan, skoj som tusan var det.

Fina vågor på udden, men vågade inte gå ut ensam där.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 november, 2009 vid 17:35 som svar på: Torö måndag

Siktar på segling mellan 10.30 och 15.00, typ.

Stenstrand eller kärring beror på vinkel, våghöjd och vindstyrka.

Kärringviken och plocka några godingar på udden känns nog mest troligt just nu.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 oktober, 2009 vid 13:04 som svar på: Den Stora Klagotråden
    Jonni;585629 wrote:
    Gnäll gnäll gnäll ! gör något åt saken istället för det är bara du som kan ändra på ditt liv. :santa:

Hoppas ni får vind gubbs så livet blir lättare för er.:grin:

Hare gott!

Nämen präktighet och glada gubbar i ett och samma inlägg.

Den här tråden handlar ju om gnäll.

Den heter Den Stora Klagotråden.

Här gnäller man av sig. Det är en form av terapi. Och en illa dold plan för att locka fram vinden och vågorna som av ren medkänsla för oss förtappade, svartmålande och förtvivlade stackars satar bestämmer sig för att trösta oss med sin närvaro.

Men med inlägg som dina så lär den hålla sig undan ett tag till.

Se så. Klaga lite du med. Något finns det väl som även du inte kan ändra på. Som vindbrist.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 oktober, 2009 vid 09:27 som svar på: En liten fråga.
    JohanOeberg;585584 wrote:
    Kan det bli samma effekt av för mycket nedhal och för lite uthal?

Bland den värsta överriggningen jag haft var när jag körde klubbens gamla segel med en bom som inte var tillräckligt lång (så lattorna vid masten inte kunde ”hoppa” över till andra sidan). Och det seglet var tyvär det minsta jag hade att tillgå, så enda lösningen var att dra MYCKET nedhal. Det var ingen trevlig erfarenhet…

http://www.deja.se/bilder/surf090927_2/content/_R7Z5174_large.html

Seglet är 6.4 och de andra körde 4.2-5.0 🙁

Det där ser, ursäkta uttrycket, för j-a illa ut. Mycket sämre än så blir det nog inte. Och ja, du får ungefär samma effekt, eftersom nedhalet gör att det krävs mer uthal för att hålla buken på plats. Men – inte för mycket uthal, då vandrar det i alla fall och blir väldigt fladdrigt.

Det är värt att lära sig rigga rätt, oavsett om det är våg, freestyle, freeride eller räjsriggar. Visst, räjssegel är extra känsliga, men när allt stämmer är de helt otroliga att köra med, även om jag inte gjort det på några år nu. Känns nästan som om man lurar naturlagarna.

Sida 158 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA