dr-masse
Forumsvar skapade
-
Jag tror att du framförallt skall hitta en bräda som är lite lugnare i gången än din nuvarande. En liten EVO är nog inte så dumt, men faktum är att en modern klassiker med volym som din kroppsvikt, kanske lite strax över, kommer att vara bra mycket lugnare i mer vind än din nuvarande planka.
Kanske testa en twin, om du kan? De är inte så dumma när det blåser mycket, eftersom fenorna liksom inte lyfter brädan så mycket.
Men – jag tror inte att det spelar så stor roll, en något mindre och lugnare vågis kommer att göra stor skillnad. Smäll i en riktigt liten fena i mycket vind oxå, det gör underverk för kontrollen.
-
Ja, den var grymt kul att se! Gurra, och grupptrycket, levererar!
Det där skulle jag själv behöva en rejäl dos av, minsann…
-
Känns som om den här tråden blivit lite väl knepig…
Skillnaden i att snacka lite surfare emellan i verkligheten och se samma ord skrivna på ett forum (eller i ett mail, missförståndens främsta hemmaplan…) blir ju emellanåt närmast fascinerande stora. ”Va, hur blev det sådär i skriven text?!?”.
Jag känner flera av de som postat här och vet att det är sjyssta personer allihopa, vindsurfare som kitare. Tror nog att vi låter den här tråden somna in lite nu, ah?
-
dr-masse
Medlem10 oktober, 2009 vid 08:28 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?poppo;582464 wrote:jag vet ju inte vad surfmeister väger in på, men med mina 68kg var Goya Twinfin 74:an ’all good’ från marginell 5,3 vind (iaf med torö-knuff i vågen).men j-vlar vilket sweetspot den hade med 4,7 (och med säkerhet nedåt, har bara inte provat!) så mkt kvar att plocka ur den plankan, har inte ens börjat…
– men i marginella förhållanden är det aldrig fel med lite extra volym!
Tror att surfmeister trillar in på 76-78 kilo, ungefär… :tongue:
Vilken på sätt och vis innebär att 81an blir för honom vad 74:an är för dig, fast det är ju så mycket mer än volym som styr en brädas egenskaper.
Själv skulle jag vilja ha en minsta twin/quad med ca 56 bredd och volym som min kroppsvikt – 76-79 liter, typ. Och då har ju en Quatro Tempo minst sagt mumsiga mått. Misstänker att surfmästaren har liknande tankar som mig… Och en största som motsvarar min vikt +10 liter, där min nuvarande twin i stort sett är. Fick jag drömma skulle min stora vågis vara exakt som den jag har nu, fast med en minimal bantningskur som skulle slipa av en gnutta bredd och därmed en anings volym och skapa en 59 bred RRD Twin 88… :tongue:
Men även Goya 89 och 81 känns ju som en oerhört fin Sverige kombo för i stort sett all vågsegling… eller Fanatic 79 och 86…. eller Quatro 76 och 92… själv hade jag hoppats på att RRD till 2010 skulle peta in en twin mellan dagens 74 och 82… eller så tar man sina brädtankar till Boardcorner och startar fräsen…
Ja, jädrar vad teori det blev här. Sugen på att segla igen är jag! 😀
-
Detta meddelande har raderats av J.F.. Anledning: vissa påtryckningar:(
Att först lägga upp den kanske läckraste vågseglingsbilden jag sett i Sverige för att sedan ta bort den helt tycker jag var lite elakt… :tongue:
Hoppas de varit snälla mot dig ändå.
Det går utmärkt bra att editera bilden och lägga upp den igen utan att tala om var den är tagen… 😀
-
Var nere i Vilshärad förra helgen (lördagen!) och insåg vad vindsurf egentligen handlar om. Första gången för mig i större vågor, och döm om min förvåning, men jag lyckades faktiskt rätt OK! Spolad? Visst! Walk of shame? Visst! Men det var bara upp och ut igen – jag har sällan haft så kul.
– Ja, jädrar vad kul det är med vågsegling! Och jag kör samma program som dig med spolning, skampromenader och hela alltet. Grymt skoj är det!
Har precis köpt ”from winner to waverider” och tänkte utnyttja årets mörka årstid till lite dvd-pluggande. Och så fort det ges möjlighet – bege mig till Torö och öva mer.
– Du är välkommen!, spana gärna på surfare som Jesper, Tomas, Calle N, Poppo (ny chef, tror jag minsann) och några till på när de går ut, hur de placerar sig på vågen, vilken våg de väljer och var de kliver av.
Men nu till min fråga/mina frågor:
Jag kör en Fanatic Eagle 113l idag. Den är väl inte optimal i vågor, men får duga tills vidare. Men från tid till annan dyker det ju upp lite vågisar till bra pris härinne. Vad är bra stl/volym att köpa för en vågnybörjare som jag? Jag väger 75 kg. Och är det något speciellt jag ska tänka på?– Om vi pratar Torö, och som fortfarande funkar fint på andra ställen, så tycker i alla fall jag att en bra allroundvågis på runt 80-85 liter med en bredd på på 56-58 borde sitta fin-fint. Ju mer lättseglad den är, desto bättre. Denna kan i framtiden kompletteras med en mindre för de där riktigt blåsiga dagarna.
Mitt minsta segel idag är 4.4 (gammalt som gatan). Nästa är 5.0. Båda riggas på 430-mast. Tänkte komplettera med en 3.7:a. Är det rätt tänkt? Vilket i så fall innebär att jag behöver komplettera med kortare mast. Är det bra att välja en 370 och använda lång förlängare om man behöver 400 i framtiden? Och är det välinvesterade pengar att köpa carbon, eller kan man nöja sig med enklare grejor? Detsamma gäller bom – funkar det att köra alu-grejor?
– Jag tycker inte att du skall komplettera med 3.7. Uppdatera din 4.4 istället, om den nu är gammal som gatan. Köp en bra 400 mast (rdm, tycker jag), det kommer du inte att ångra. Alu funkar hur bra som helst i vågbommar, har själv gått från kol till alu, kunde inte motivera kolprislappen för mig själv vid byte. Satsa på de grejorna man använder mest först.
Vore grymt tacksam för lite tips!
– hoppas ovanstående kan ge någe!
-
86an i all ära, men den som jag verkligen gillade form och allmän look på var Calles 79:a… den skulle man, det vill säga jag, vilja ta ett provåk på… om Calles revben fortsätter att spöka och han tar några ”avspänningsvandringar” i kurvan så kanske man kan norpa den lite obemärkt och ta ett par svängar…
-
Ja, man kan väl säga, och skriva, en hel del om det här med twin, tri och quads…
Men för min del är en sak alldeles uppenbar. Min nästa ”lilla” vågis kommer att vara en twin (eller quad som kan konverteras till twin).
Jag har aldrig upplevt det förut, men faktum är att jag tycker att min stora vågis (RRD Twin 90) är roligare att rida vågor med än min lilla bräda… (RRD WC HC 75). Skulle väldigt, väldigt gärna vilja ha samma känsla i lilla brädan som i min stora, skall nog se till att det blir så…
Efter mer än ett år med båda dessa i arsenalen så tycker jag mig kunna stå för den åsikten. Och det är ju min åsikt, ah!
Jag har fortfarande massor kvar att jobba på när det gäller vågsegling, men ingen bräda har gett mig en sådan skjuts på vågridningsresan som min stora twin. Den nästan löjliga glädje jag kände efter de första åken förra hösten sitter fortfarande kvar.
-
Alltså, det är såklart en diskussion värd att ta upp, men bäst är ju direkt på stranden när det sker och om det skall vara här så är väl en egen tråd bättre? Jag skall absolut medge att scenariot att med vindsurfingprylar bli inspolad i en kraschad kite på Stenstranden inte är alls särskilt lockande, men det känns ju lite väl att en kitare inte ens skall kunna fråga efter lite pix här och få hela den debatten till svars?
Har funderingar på att radera hela den här tråden som har goda chanser att bara skapa risig stämning och fel diskussion snarare än att ge El_freddan en ärlig chans att fråga efter lite pix…
Läs gärna om El_freddans första inlägg. Fasiken, ödmjukare än så kan det väl knappast formuleras när man frågar efter lite pix? Tycker faktiskt att det känns lite märkligt att det skall krävas sådant närmast tassande på tå för att ställa en enkel fråga här på konfen?
Ni som tycker att den här diskussionen behövs (och så är det nog, även för min del), starta en egen tråd om det ämnet. Det är väl bättre?
-
Även RRDs ”Hardcore” brädor är ju kända för sin kontroll, vilket jag bara kan hålla med om.
Ett litet tips, och håller med Ola helt, kan knappt se (seglingsbara…) förhållanden framför mig då en 90 kg + person inte kan köra med en 80-liters bräda som har bra kontroll och lugn gång…
-
Tog ett bra tag, men strax efter två och fram till fem tycker i alla fall jag att det var riktigt bra! Tyvärr hade vågorna droppat lite, men fina gubbe+ set letade sig allt in till stranden. De logo-höga rackarna var mer sällsynta då…
Vågorna före lunch var bland de finaste jag sett på Torö, men vinden klen som tusan. Gick ut ett par gånger med 5.8, det var knapp styrfart emellanåt…
-
Väldigt fint klipp, den bästa film jag sett från Torö!
Välkommen ner imorrn igen…
-
På en modern bräda kan du lugnt gå upp en eller ett par cm i bredd, de har lika bra eller bättre kontroll ändå. En 56-57 bred sak med ca 80 liter borde sitta fin-fint för dina segelstorlekar och din vikt. Pratar vi RRD WaveCult, som är ett bra exempel, så tycker i alla fall jag att 80-liters versionen (57 bred) är mer för dig, den kommer att vara helt perfekt med 5.4 men fortfarande bra med 4.1 (helst med en mindre fena). En, i mina ögon, grymt bra allround-vågis i Sverige för 75-85 kg på seglaren…
Jag har själv kört en del på WaveCult 84/85 och framförallt WC 90 (som jag ägt). WaveCult 84/85 går att köra i mer vind än man tror, trots en bredd på knappa 59, jag väger 77 kg…
-
Vilka bilder denna helg har gett, måste vara något slags rekord!
-
Det går aldrig att veta, någon gång från 10 och framåt…
Proggar och Internet i all ära, som iofs varit helt makalöst för att få fler kvalitetsdagar på vattnet!, men väl på plats så blir det som det blir, går inte att planera för allt…