dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ja, eftersom jag valt att inte vindsurfa imorrn och därmed åka till Torö ökar ju chanserna för en ”epic” dag rättså dramatiskt… se nu till att få det grymt bra därnere, och kom ihåg [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=68935″]Swedish Legends[/ame], en perfekt dag att vinna ”årets tvättprogram”, ah!

-
dr-masse
Medlem3 oktober, 2009 vid 07:42 som svar på: Swedish Legends – Sveriges vassaste surf hösten 2009!Ja, fram med filmkamerorna nu – helgen och hela nästa vecka ser ju väldigt lovande ut!
-
Kan ju iofs tänka mig att om man är ute med 7.8 och tycker att det inte är fullkräm i prylarna så lär det vara galet galet platt på ett ställe som Sandy Point när en starkare vindby väl dyker upp…
-
Ja, då ere som det är, håller absolut med om att 4000 är en rejäl skillnad, det är ju ett segel extra…
Men – enligt min mening (som oxå kollar tyska priser då och då, bl a Keppler) så är skillnaderna sällan så stora, och ofta kopplade till vissa märken i så fall. Som denna gång.
-
Då beror det nog mest på vad den lokala Starboard handlaren tar här…
själv skulle jag faktiskt slå ett mail eller en signal till Starboard här först, och beställa i Tyskland efter att ha kollat att skillnaden verkligen är 4000 mellan de och tysken…
Men visst – såklart kan man hitta billigare grejjor online som det är värt att beställa! Min poäng är snarare att det inte alltid är billigare online i Tyskland, som jag emellanåt tycker mig kunna läsa här och höra på stranden, typ.
-
-
bananen;579669 wrote:Tycker åtminstone jag var jävligt mycket billigare 🙂
ooooops en liten nolla borta där… ”edit”… 😉
-
Det finns ju en sko som är helt grym, och har nämnts här.
Atan Mistral. Den är lika bra som den har en förmåga att lukta dåligt efter ett tag, vilket faktiskt säger en hel del. De kan lukta riktigt, riktigt, riktigt dåligt. Haft mina i lite över ett år nu, och det är på över 20 år och säkerligen lika många skor senare helt klart de bästa våtskor jag haft. Varmast, smidigast, bäst.
En sko som kanske kan konkurrera och som många är väldigt nöjda med är nya Pryde 5000, väldigt smidig å tydligen varm den med.
Men jag har, ärligt talat, svårt att se hur en ”normal” våtsko i neopren, som Mystic + i stort sett alla andra, skall kunna vara lika bra som Atans latexdojjor…
Liten recension
-
Vad var det som var som mycket billigare än ”framförallt svenska” där? Några snabba exempel:
NP Alpha 5.4 2008
Pirates: = 339€ = 3550 SEK
Surfers (Sverige): = 3449 SEKNP The Fly 4.5 2009
Pirates: = 379€ = 3890 SEK
Surfers (Sverige): = 4199 SEKFanatic FreeWave 2009
Pirates: = 1150€ = 12700 SEK
Surfers (Sverige): = 11999 SEKLägger man till närmast garanterat dyrare frakt och det ev. strul som uppstår om något går fel har i alla fall jag väldigt svårt att se varför några hundralappar lägre pris motiverar beställning i Tyskland istället för hos din lokala surfshop här i Svea?
Nu är ju jag en sån som vill ha och gillar svenska shoppar… men ibland upplever jag att många är lite väl snabba i att sätta ”online utomlands och helst i Tyskland = billigt!” när de kikar runt lite på nätet…
-
Hade potentiella spots som Härmanös västsida och Vallerö legat inom 20 mil från Stockholm, där insatsen för att få lite vågsurf är aningens högre i Göteborg, hade ett antal spots varit hittade, seglade och dokumenterade för länge sedan… (japp, jag antyder lite fint att ni är bortskämda där nere… jag skulle också vilja vara det…).
Klart! det finns bättre spots än Åsa norr om Göteborg, kolla sjökortet och alla potentiella point-breaks… tror snarare att problemet är att det skall köras med bil ner till 2 meter från en idealisk launch med nyklippt gräs och nystädad sandstrand. Kan vi här i 08-land ett par meter syd om Nordpolen hitta, och köra, på ett spot som exempelvis Salnö (3-400 meter promenad, med prylar genom skogen, därefter ett par rejäla kryssben upp till själva brytet…) så är det närmast förundrande att Åsa är det bästa ni kommit upp med vid sidan av Apelviken, Ringenäs, Lejjet, Vilshärad och Dalen, typ.
Ut å spotjaga med er! (även om jag förstår att det inte är lätt när det bjuds på potentiell segling längre söderut…)
-
Jag har använt denna (tror jag det var), satt som berget. Dessutom UV-tålig.
http://www.tesa.dk/consumer/products/tesa(r)_extra_power_transparent.html
-
Ja, Boxer 2010 är ju ett intressant segel. Jag tror att det är ett segel man antingen gillar ordentligt eller tycker känns lite väl annorlunda. En surfkompis kör med de och han är grymt nöjd, vilket vi båda trodde att han skulle bli efter en riktigt skönt, introvert surfteoretisk utflykt i de allra, allra nördigaste surfprylslandskapen.
Sedan får man ju leva med att bli kallad ”pirat”, ”sjörövare”, ”captain jack” etc etc om man kör Boxer i år….
Själv tror jag att segel med lite, kontrollerat, bakhandsdrag, som samtidigt är lätta och enkla att manövrera, kan ha en hel del intressant att bjuda på.
-
Oavsett force eller session, så tycker jag mig se att fler och fler seglare väljer vågsegel efter vad man ”gillar” snarare än om det är ett ”onshore” eller ”sideshore” segel.
Alltså, vissa tycker om att ha lite mer drag i grejorna, och väljer då ett ”powersegel”, jag menar även vissa väldigt lätta seglare väljer segel som NP Alpha, Gaastra Poision, Naish Force, Simmer Iron etc. Exempelvis kör Sarah Quita Offringa på NP Alpha, och hon är ju inte tung precis…
Andra, som jag nog har insett att jag tillhör, väljer hellre ett segel som känns lite lättare i händerna. Även tyngre seglare som Kevin Pritchard (Manic istället för Poison), Jason Polakow (Zone istället för Alpha) och Josh Angulo (Legend istället för Global) kör med segel som har lite mindre drag än powersegel, även i mer cross-on…
Så – det viktigaste kanske är att du först funderar på vilka egenskaper du söker i ett segel, och sedan väljer. Lite mer pulver är ju väldigt skönt ibland. Eller så går man mot ett mer ”neutralt” segel som stänger av lite lättare.
Oavsett val tror jag inte att du kommer att få kontrollproblem med 4.7 eller 4.2, utan det handlar mer om vilken typ av segel och känsla du vill ha. Har du verkligen gillat dina Session skulle jag köra vidare på det, är det 4.7 eller 4.2 (framförallt 4.2) så blåser det ju bra ändå…
Själv har jag valt ett ”power” segel som största segel, eftersom jag även använder det på plattvatten, och har sedan ”neutrala” segel i mina mindre storlekar. Det funkar väldigt bra, men faktum är att jag har insett hur mycket jag gillar mina mer ”neutrala” segel att jag förmodligen kommer att byta mitt power-segel nästa år…
-
Ja, den är riktigt ruggig den bilden…

-
Ja, tror mer på imorrn kväll för vågor.
Onsdag kan bli bra, men i mina ögon ser vridet till väst ut att kunna komma för tidigt…
Men det spelar ju boll, eftersom jag inte kan. Hoppas ni får det kanoners!