Forumsvar skapade

Sida 183 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 april, 2009 vid 09:15 som svar på: Tabou 115 + 8.0 MS Pursuit ?
    stoorfaen;541690 wrote:
    Kör 8,5 på 108 hawk, det funkar hyffsat med orginalfenan (36?) men med en weed 30 funkae det finfint. Fick för mig att ett fentryck längre bak funkar bättre med större segel!? (eller har jag fel?)

Det är nog mest för att weed-fenan helt enkelt har större yta än orginalfenan. Lägg orginalfenan på weed-fenan och beskåda skillnaden. En härlig surfvardagsupplevelse.

36 fenan i Hawk låter liten för 8.5. Du kan nog lugnt gå upp mot, och över, 40. Du lär kunna ta rätt mycket bättre höjd, plana tidigare och inte tappa mycket i toppfart. Personligen tror jag dock att man inte vinner mycket med att köra 8.5 jämfört med typ 7.8 på en Hawk 108, även om det som sagt kan funka fint.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 april, 2009 vid 08:50 som svar på: Hur är det egentligen med Fituna brisen?

1. Vinden är ALDRIG säker, särskilt inte bris
    2. För att den skall funka krävs tillräcklig skillnad i temperatur över hav och land
    3. Markerna över land bör vara torra
    4. Gärna moln över land, någorlunda höga. Tecken på uppåtvindar, som är bra för bris

Men som sagt – man vet aldrig. Jag brukar åka till Fituna på grundvind som verkar OK för att ta sig ut i alla fall för lite lättvindsträning (5-6 sekundmeter) och hoppas på att brisen förstärker det hela några sekundmeter. Oftar funkar det, men inte alltid.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    20 april, 2009 vid 10:33 som svar på: Hur ska jag resonera kring beg mast?

Med beggade master är det väl som med allt annat beggat – kolla skick och hur mycket det verkar ha används före köp. Väldigt avslöjande är ju området där man fäster bommen, är det matt och slitet så har nog masten använts en hel del. Även cambers sliter ju på masten och avslöjar hur många åk den har i bagaget.

En ett år gammal mast som körts i sydafrika, västkusten, danmark och lite till av en dedikerad vågseglare lär ha fått bekänna färg rätt ordentligt…. En 370 mast använd enbart i Sverige kommer i många fall knappt ha blivit blöt.

Samtidigt är min erfarenhet av master att har de hållt för några rejäla felsteg och spolingar första säsongen, så brukar de härda ut rätt många år till. Antingen går de av nästan direkt, eller så håller de.

Master som är i fint skick och inte verkar ha använts väldans mycket är, i mina ögon, ett bra beg köp.

Och som skrivs ovan, för mellan en tusing och två tusen så bör en rätt fin 460 mast med 50-75% kol kunna hittas.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 april, 2009 vid 15:46 som svar på: Stockholmsurf söndag 19 April

Dalarö var riktigt bra för premiäråket i Sverige i år! Kul, full macka i 5.3 på slutet.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 april, 2009 vid 17:11 som svar på: Efterlyser bilder från Fituna

Hmmm, skall vi kanske köra ”torös och fitunas vänner”?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 april, 2009 vid 10:25 som svar på: Mauirapport -vilket satans flyt!

Fantastisk kul att läsa! Och det där med att lämna barn hemma och köra Skype väckte vissa idéer…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 april, 2009 vid 10:21 som svar på: Tre igen
    Ola H.;541073 wrote:
    Tri fin för ”b&j” kan helt klart vara intressant. Jag har skrivit om det är en del tidigare trådar där tri fin diskuterats, vill ja minnas.

Men när det gäller Chakra törs jag nog lova att den mest av allt känns som en Witchcraft. Det är mycket annat som är speciellt på de brädorna att fenbestyckningen bara är en detalj i sammanhanget. Många älskar dem, men test före köp är at rekommendera. Om man provar en vanlig Witchcraft får man med andra ord nog en rätt god ide om hur Chakra kommer funka. Redan Witchcrafts vanliga trefenvågis har ju en rätt rak rocker i aktern.

Ola H.

Ja, är man sugen på en Witchcraft är nog lite provåkning att rekommendera. Det mesta är annorlunda, rak häck, nosen, kanterna, volymfördelningen, stancen (den är bred), mastskenan, fenorna… men så bjuder de också på en del som är väldigt intressant att uppleva.

Jag har, tyvärr, inte åkt på en WC i riktiga vågor (än, tillfället kommer eftersom två surftrippsvänner har sådana), men mitt intryck är att de tar grymt bra höjd (alltid intressant i vågor!), har riktigt bra kontroll (en av mina absoluta favoritegenskaper i en bräda) och bjuder till svängar på ett sätt som få andra brädor gör. Men – man kan lätt uppleva de som kanske lite väl annorlunda, eller så gillar man dom som fasiken. Så – provåk före köp är ju en evig rekommendation, men i Witchcraft-fallet kanske lite extra relevant.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 april, 2009 vid 07:12 som svar på: Tre

Kul med experiment! J-ar, vad nära kanten ytterfenorna sitter. Är det den placeringen på Witchcraft osså (har ju seglat en sådan, men minns inte om de satt sådär långt ut)?

Jag fattar fortfarande inte hur du hinner med allt, men kul att följa är det!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    16 april, 2009 vid 10:08 som svar på: Twinser 84L eller Real World Wave 82L

Det beror ju alldeles på vad du prioriterar i din segling.

Vågridning, hopp, plattare vatten? Vill du ha en bräda som är bra på lite-av-varje och väldans allround så är ju en fsw väldans svårslagen. Vill du ha den mer vågorienterad, så är ju en ”stubbie” närmast given. Men är du dessutom sugen på en ny känsla i din vågridning, och på köpet få bra kontroll så kan en twinser vara klart intressant. Typ.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    16 april, 2009 vid 08:04 som svar på: Hyra stuga i Sverige i sommar

Varsomhelst på Gotland…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    14 april, 2009 vid 13:54 som svar på: Var f-n är vinden?

Ja, där är den! Hoppas den stannar där ett bra tag till, ah!!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    14 april, 2009 vid 13:54 som svar på: Segelstorlek? Hjälp en noob och få en plats i himmelen

Standardfrågan – vad väger du?

Men till din Playmate – 6.2 och 5.3. Båda riggas med lite tur på en 430 mast. Kompletteras så småningom med 4.7/4.5, mindre än så vill du inte köra på den brädan i alla fall.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    14 april, 2009 vid 13:48 som svar på: Var f-n är vinden?

Nämen, det där var ju så fel svar som det bara kan bli. Jag vill att vinden skall anpassa sig efter mig, inte tvärtom. Jösses, då blir det ju asjobbigt.

Klart jag vet att det är ”ansträngning” som saknas, men jag vill gnälla ändå, 7-8 sekundmeters bris räknas inte som vind.

Tillbaka till ämnet.

Var f-n är vinden?
    (i övrigt är det helt fascinerande med Skåne tidigt på våren, är ju som en klocka varje år, får kanske ta en tur neråt helgerna framöver)

• Jag tycker det känns som en mycket tillförlitlig undersökning.

Den är gjord av en Engelsk tidning, och Tushingham är överlägset sist!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 april, 2009 vid 09:03 som svar på: Gissa var denna surfspot ligger!
    RRD;539480 wrote:
    Svaret är Kamakura strax utanför Tokyo i Japan. Kolla viken: http://maps.google.com/maps?q=kamakura&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:en-US&oe=utf8&um=1&ie=UTF-8&split=0&ei=db3cSZf5NdCY-gaHvM2GDQ&sa=X&oi=geocode_result&ct=image&resnum=1

Ingen som varit där? Nåt nytt att utforska för den intresserade.

Kamakura (鎌倉市 ,Kamakura-shi?) is a city located in Kanagawa, Japan, about 50 kilometres (31 mi) south-south-west of Tokyo. It used to be also called Renpu (鎌府 ?) (short for Kamakura Bakufu (鎌倉幕府 , or Kamakura Shogunate?)). Although Kamakura proper is today rather small, it is sometimes considered a former de facto capital of Japan as the seat of the Shogunate and of the Regency during the Kamakura Period. (In reality its supremacy over Kyoto was never complete)[1]

According to The Institute for Research on World-Systems,[2] Kamakura was the 4th largest city in the world in 1250 AD, with 200,000 people, and Japan’s largest, eclipsing Kyoto by 1200 AD.

As of January 1, 2008, the city has an estimated population of 173,588 and a density of 4,380 inhabitants per square kilometre (11,300 /sq mi). The total area is 39.60 square kilometres (15.29 sq mi).

Kamakura was designated as a city on November 3, 1939.

Kamakura has a beach which, in combination with the temples and the proximity to Tokyo, makes it a popular tourist destination. It is also noted for its senbei, which are crisp rice cakes grilled and sold fresh along the main shopping street. These are very popular with tourists.

Var det Tokyo du tänkte på som 8 miljoners stad? För där lurade du mig… :smirk: ”Stor-Tokyo” har typ 35 miljoner invånare…

Japan borde ha en hel del bra. Lite lång resa, lite dyrt. Men jag skulle väldigt gärna vilja åka dit någon gång, inte bara för surf.

Sida 183 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA