Forumsvar skapade

Sida 194 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    20 november, 2008 vid 15:15 som svar på: Den stora ryktestråden

Ååååh, ryktestrådar är farliga… stämmer det, stämmer det inte…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 november, 2008 vid 18:46 som svar på: Den stora ryktestråden

jag har hört att Ola H. skall köra RS:X och siktar på OS i London

”Den svänger som en Evo, sen får folk säga vad de vill” lär vara ett citat som hörts en sen kväll i en gul buss någonstans i nordnorge på en överoptimistisk prognosresa…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 november, 2008 vid 09:58 som svar på: Den stora ryktestråden

@Jester 516919 wrote:

Dunken med Severne i nävarna 2009?

Åh, den var bra! Kanske över helt i Starboard-sfären?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 november, 2008 vid 09:02 som svar på: Bräda bump/jump och eventuellt lite våg ?

85 liters fsw, tror jag blir bäst.

4.2, 4.7, 5.3 och 6.0/6.2 så täcker du i stort sett allt. 4.5, 5.3, 6.0/6.2 räcker väldigt långt. 5.7 är iofs en väldigt najs segeltyp och storlek på sådana här plankor.

I stort sett alla märken har bra, genomarbetade 85-liters fsw plankor, så hitta en i fint skick som du gillar att se på så blire nog fin-fint.

Blåser det för lite för 85-litaren så blir det inte så bra förhållanden för våg eller bumpåjump, och då har du ju dina stora speedgrejor i alla fall.

(detta är inte en dubbelpost, utan endast en väldigt odiskret markering om att jag för en gångs skull tycker samma sak som när diskussionen började, ah!)

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 november, 2008 vid 08:56 som svar på: Den stora ryktestråden

@Basse 516883 wrote:

ooups… Kauli kan inte var billig! Men skall man köpa sig en världsmästare skall det svida också! Fast det svider kanske mest för Levi, Alex och Baptiste.

Ja, men om man skall vara ärlig så undrar jag om de gör så mycket för märket och försäljning när de har Kauli, typ…

Levi Siver är ju en fantastisk vågseglare, men är ändå på något konstigt sätt lite ”osynlig”, eller är det bara jag som tycker det?

NP:s strategi verkar ju vara – en vass seglare i våg + lite freestyle i UK, Frankrike och Tyskland + en riktig stjärna, en legend samt några heta ”up-and-coming”. Inte så dumt, kanske?

Ah, låt oss hålla fart i denna tråd!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 november, 2008 vid 13:35 som svar på: skillnad 5.0 och 5.5

@victor1990 516717 wrote:

Jag riggar det på en 430 mast enligt rek. riggning. Men hur ska jag rigga det för att chambersana ska poppa lättare? mer nedhal? Jag väger 65 kg.

Mvh Victor

Grymt svårt att säga utan att ha sett det riggat… :crazy:

Men, generellt sätt, så brukar Simmer-segel gilla ganska mycket nedhal. Det skall vara löst i akterliket minst till latta 3 (sett uppifrån), förmdligen lite löst hela vägen till latta 4.

Se till att ha rätt spänning på lattorna oxå, inga rynkor, men inte för mycket heller. Uthal, normalt inte så mycket på camber-segel.

Simmer har nya rigg videos på sin sajt, kanske kika lite på de?

http://www.simmerstyle.com/support/Default.aspx

Fråga gärna någon gubbe på stranden nästa gång, dräller ju av kunnigt och hjälpsamt folk i Klagan!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 november, 2008 vid 13:20 som svar på: skillnad 5.0 och 5.5

På det där Simmer-seglet borde cambersen rotera mjukt och fint. Hur riggar du det? Vad har du för mast?

När det gäller segel utan cambers under typ femhalv så tycker jag normalt att det i stort sett alltid är vågsegel som gäller. Men ett sådant kommer inte din bräda att gilla, ähum…

Vad väger du?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 november, 2008 vid 13:16 som svar på: Bräda bump/jump och eventuellt lite våg ?

85 liters fsw, tror jag blir bäst.

4.2, 4.7, 5.3 och 6.0/6.2 så täcker du i stort sett allt. 4.5, 5.3, 6.0/6.2 räcker väldigt långt. 5.7 är iofs en väldigt najs segeltyp och storlek på sådana här plankor.

I stort sett alla märken har bra, genomarbetade 85-liters fsw plankor, så hitta en i fint skick som du gillar att se på så blire nog fin-fint.

Blåser det för lite för 85-litaren så blir det inte så bra förhållanden för våg eller bumpåjump, och då har du ju dina stora speedgrejor i alla fall.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 november, 2008 vid 13:11 som svar på: Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

@donpedro 516097 wrote:

Tror att du ska tänka till både en och två gånger innan man flyttar till Gotland just för surfet iallafall. Jag flyttade till gotland för surfet för 3 år sedan vilken besvikelse!!!! Visst det finns hyggliga förhållanden, men de e väldigt känsligt med vindriktningarna, blir ofta vindvrid och ganska dåligt. Har bara haft cirka 7 vågdagar iår på gotland (av massor med dagar på vattnet)!

Sen får man räkna med att det är riktigt svårt att få sällskap på vattnet, visst är det ibland skönt att det inte är för mycket folk på vattnet men att segla ensam är inte riktigt någon höjdare kan man väl ändå säga. Överlag saknar Gotland ofta det som jag upplever som väldigt trevligt med vindsurfing på många andra ställen nämligen ”Soul”. Men visst är Gotland en speciell plats som IBLAND kan leverera riktigt bra förhållanden men att flytta hit för vindsurfingen kanek inte är det bästa. Men smaken är definitivt precis som baken (delad) vissa kommer säkert att trivas skit bra, detta är bara mina åsikter som iallafall kan vara värda en tanke innan man bestämmer sig för att flytta hit!

Va fasen Petter, det är ju nästan en bedrift att få ihop så få vågdagar på ett år på Gotland?!? I och för sig är nog du klart kräsnare än mig, ah! 😀

Men själv har jag i år minst 10 vågdagar på Gotland, varav 4-5 riktigt bra där 3 verkligen sticker ut.

Natvik x 3, Sandviken x 3, Syd x 5 typ. Detta på två helgresor samt tre sommarveckor.

Men som sagt, det är stoooooor skillnad att besöka ett ställe och bo på det. Hursom så tycker jag Gotland är grymt najs att besöka och många, många fina ställen att segla på. Något som är kul med Gotland är att det kan bjudas på skön vågsegling redan i 8-9 sekundmeter, vilket inte är så vanligt.

Visst, det kan vara känsligt för vindvrid, men samtidigt funkar det och kan ge vågsegling med vinkel på alla vindriktningar. Hur många fler ställen i Sverige gör det?

Själv har jag i år bara seglat i Sverige för första gången på flera år. Det jag saknat är några fler dagar i rad då man kan ”gnugga” vissa delar liter mer och komma in i flytet. I gengäld har jag fått uppleva väldigt, väldigt rolig segling och betat av Torö, Salnö, 6-7 spots på Gotland, Lejjet och Apelviken på en och samma säsong. Grymt kul har det varit! De enda ställen som jag verkligen skulle velat köra i år men inte fick med är åsa och Gislöv.

Så – man kanske skall bo där man trivs bäst, och sedan åka på surf efter prognons och budget?

Men visst – kunde jag bo på valfri plats i Sverige så skulle Skåne bli valet. Bäst klimat, nära till kontinenten och surf, både lokalt och i DK.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 november, 2008 vid 12:37 som svar på: skillnad 5.0 och 5.5

Det där, Naish Stealth, är ju ett utpräglat speed (slalom) segel som ju passar bäst/endast på rättså specifika plankor.

Kör du speed?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 november, 2008 vid 09:42 som svar på: fanatic freewave 95 eller Goya 95 eller?

@Wytze 516616 wrote:

Exocet cross 94 är säker också en ide ”Surfen”. Jag måste vänja mig liten på grafiken då…
    Det sägs att den har en bra ”damped” ride. Kan vara bra för min rygg ock anklar :smile:.

Valet blir troligen mellan:
    Fanatic freewave 95
    Starboard kombat 97
    Exocet 94 Cross
    Kanske Goya One 95

Bra lista där! Jag har haft ett par Fanatic FW brädor, och gillade de verkligen. Mest min fina, fina FW98. Dock – söker du lugn gång så är ju RRD väldigt svårslagna, i stort sett varenda RRD jag seglat har haft en väldigt lugn och skön gång (utan att bli tråkiga).

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 november, 2008 vid 09:35 som svar på: Dalarö tis 18/11 ?

Då kanske du får njuta av att få segla i ett lätt snöfall…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 november, 2008 vid 09:29 som svar på: Den stora ryktestråden

@adde 516659 wrote:

Mistral satsar på textilier.

Ja, men som jag fattade det så innebar det inte att de lägger ner vindsurferiet på något sätt, eller?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 november, 2008 vid 17:29 som svar på: Dalarö tis 18/11 ?

Det är bättre för hopp på Dalarö, rätt fina ramper i mitten faktiskt!

Björkvik är ju ”the chop from hell”.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 november, 2008 vid 09:28 som svar på: Förälskad i min nya bräda – men stopparna…

Många gillar ju DaKine Core Contour väldigt mycket. Jag har haft de, och tyckte de var fantastiskt sköna. Men, jag tycker att man faktiskt kanske sitter lite väl bra med våtskor, samt att de är ju inte så smidiga att ändra size på.

På senare tid har jag nöjt mig med standardstropparna på Fanatic, JP och nu senast RRD. Gillar de allihopa, Fanatic och JP är rätt lika, och RRD är DaKine stroppar som jag faktiskt tycker är kalasbra. Tror de är rätt lika (identiska?) med klassikern DaKine Primo. Jag har 45 i skor, låg vrist dock, men bra med justering kvar även när jag kör med vinterdojjorna.

Sida 194 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA